Gammal kärlek kan också rosta

Publicerad: 2024-04-10   Uppdaterad: 2024-04-09

Rostskyddsbehandling handlar inte bara om att ge din husbil ett längre liv. Värdet ökar och underhållskostnaderna minskar. Carl Martinsson driver ett företag som arbetar med lackering och rostskydd, Martinssons Billackering, i Vara. Han är säker på sin sak: Gammal kärlek rostar!

Carl Martinsson vet vad han talar om. Han har arbetat med rostskydd och bilvård hela sitt yrkesverksamma liv. Han har sett mycket rost, även på bilar som har en välputsad kaross.

– Det finns många gamla husbilar i trafik i dag. Ofta klarar de sig skapligt från rost om de bara används på sommaren, men redan om de börjar rulla vår och höst kommer korrosionsproblemen. Och husbilar som används året runt rostar garanterat om de inte får extra rostskyddsbehandling, konstaterar Carl.

För att komma åt att rostskyddsbehandla en bil måste först alla plastdetaljer demonteras. Det jobbet kan ta timmar.

Kontakten med rostskyddsspecialisterna på Martinssons Billackering börjar egentligen med ett reportage om en husbil som körs på långtest. I den texten skriver jag: ”Det finns gott hopp om att det dröjer länge innan rosten kan få fäste någonstans under den här husbilen.” 

– Men det stämmer inte eftersom den rullar året runt, skriver företagets ägare i en kommentar till artikeln.

I stort sett alla fabrikstillverkade husbilar är baserade på transportbilschassin från Fiat, Mercedes, Citroën, Peugeot, Ford eller Renault. Bilarna har egentligen konstruerats för ett ganska kort aktivt liv. De ska, enkelt uttryck, användas hårt under några år och sedan bytas mot nya bilar. Då är korrosionsskydd inte ett försäljningsargument.

I takt med att husbilstillverkarna höjt kraven har flera leverantörer utvecklat specialchassin för branschen. Det handlar i första hand om lägre ramar, anpassad fjädring och bredare spårvidd.

När bilen är ordentligt rengjord täcks plåten med ett tunnflytande rostskydd.

– Men när det gäller rostskyddet har de egentligen inte gjort någonting, säger Carl.

Det gör däremot AL-KO, som tillverkar alternativa chassin till många bilmärken. En husbil med deras chassi har en hytt med motor och drivlina från en biltillverkare, men bakom hytten kommer ram, bakaxel, fjädring och en rad andra detaljer från AL-KO. I höjd med den vanligaste placeringen av bilens bränsletank skruvas AL-KO-chassit ihop med bilens ram. De varmförzinkar större delen av sina chassin, som därmed får ett väldigt bra rostskydd. Men det gäller inte plåten längre fram i bilen.

– Normalt har husbilar inte något som helst yttre rostskydd i den främre delen av bilen. Moderna fordon kan ha elförzinkad plåt i en del utsatta detaljer, men ofta är plåten bara lackerad. Med tiden kommer grus som skvätter upp från hjulen att slå små hål i färgen och då kommer rosten krypande, förklarar Carl.

Han vill också varna för korrosionsrisker i bilens bakre del:

Vid behov behandlas även insidan av dörrar och luckor av plåt.
Det brukar gå att spruta in rostskydd genom hål i till exempel dörrkanter.

– Även om AL-KO-chassit har ett väldigt bra korrosionsskydd i förzinkningen gäller det bara fram till bakaxeln. Men bakaxel och ramförlängning har inget extra rostskydd utöver lackering och här kommer ytrosten snabbt om husbilen rullar året runt.

Carl Martinsson och Torbjörn Karlsson, som dagligen arbetar med rostskydd på företaget, pekar ut de vanligaste rostfällorna på husbilar:

– Hjulhusen fram är väldigt utsatta. I bästa fall finns det innerskärmar som minskar risken att grus kastas upp och skadar lacken. Om den släpper på en enda fläck kommer rosten direkt. Och när den väl fått fäste kan den också krypa in under lacken runt omkring. Även framfjädring och stötdämparfästen kan skadas svårt av rost. Här hamnar fukt, vägdamm och salt. Det är svårt att göra rent och då kommer problemen, säger Torbjörn.

– Som jag ser det är det bäst att kosta på bilen ett bra rostskydd direkt när den är ny. Det är ett sätt att skydda sin investering. Jag är övertygad om att det också kan ge ett högre andrahandsvärde. Även om du själv bara använder bilen på sommaren kommer den säkert att rulla året runt senare i livet och då kan den där första rostskyddsbehandlingen bli väldigt värdefull, tycker Carl.

Under en husbil finns många skrymslen som kan bli rosthärdar med tiden, framför allt om inte ägaren kombinerar flitigt tvättande med någon typ av underredsbehandling.

De främre hjulhusen i husbilar är mycket utsatta för grussprut och smuts. Här får rosten lätt fäste eftersom plåten ofta bara är elförzinkad och lackad.
Med rostskyddsmedel på plåten och kraftiga innerskärmar minskar rostrisken kraftigt. Innerskärmar dämpar dessutom ljudet och förbättrar komforten.

Vi flyttar oss längre bak under testbilen.  

– Här ser du vad vi menar, säger Carl och lyser på några rostbruna fläckar på bakaxeln. Bilen har rullat ett år och det är redan ytrost på delar som bara är målade. Hur tror du att det ser ut om fem år om du inte gör någonting nu?

Vi inspekterar i stället en tolv år gammal husbil som just rostskyddsbehandlats. Det är en alkovbil från Knaus, byggd på det tidigare Fiat Ducato-chassit. Här finns det inga plåtar som är varmförzinkade och nu är i princip alla ståldetaljer under bilen sprutade med tunnflytande rostskydd, som skapar en elastisk film.

– När vi behandlar en bil av det här slaget lägger vi mycket tid på att först göra rent och kontrollera att det inte redan finns allvarliga rostangrepp. Är det rost någonstans måste vi reparera eller behandla med specialpreparat som stoppar utvecklingen. Sedan måste bilen stå en stund innan vi börjar rostskyddsbehandla den, förklarar Torbjörn. 

Dörrar, trösklar och andra slutna balkar sprutas invändigt med ett skyddsvax, som tränger in överallt. 

– För att komma åt måste vi montera bort dörrsidor, skyddskåpor och massor av olika plastdetaljer. Ibland är det svårt att förstå hur mycket plast det finns på moderna bilar, berättar Torbjörn. 

När äldre bilar behandlas ingår en noggrann kontroll av att rost inte redan fått fäste i underredet. Den här husbilen är bara ett år gammal, men det finns redan tecken på ytrost på detaljer i bakvagnen.

När det är dags att behandla synlig plåt byter de till preparat som tål kraftigare mekaniskt slitage. Det är en tuff miljö under en bil.

– Ofta monterar vi innerskärmar i de främre hjulhusen i samband med rostskyddsbehandlingen. Det handlar inte bara om att däckssprut ska skada plåten mindre. Genom att isolera innerskärmarna med ljuddämpande material ger de ett rejält lyft för ljudkomforten inne i bilen, säger Torbjörn.

På vanliga personbilar rekommenderar branschen ganska täta kontroller av rostskyddet. 

– Men när det gäller husbilar tycker jag att man måste vara mer flexibel. Om du gjort en noggrann underredsbehandling på en ganska ny bil tycker jag att du ska låta användningen styra kontrollerna. Men ju mer husbilen rullar under vintern, desto viktigare är det att regelbundet rostskydda och att kolla läget undertill, avrundar Carl.

Efter en extra behandling mot rost kan även en ägare till en äldre husbil räkna med längre livslängd för sin pärla.

ROSTSKYDDSBEHANDLING

• Vid rostskyddsbehandlingar måste bilen rengöras noggrant för att avlägsna smuts, fett, rost och eventuell tidigare rostskydd. 

• Ett primerlager sprutas på den rengjorda ytan. Primern kan vara baserad på zink eller andra korrosionshämmande ämnen och ger bättre fäste för rostskyddet. 

• Täckande medel appliceras ovanpå primern. Det består av olika typer av beläggning eller vax och skyddar metallen mot fukt och syre.

• I sista steget ska rostskyddsbeläggningen torka och eventuellt härda. Torktiden varierar. Med alla steg kan det ta ett par dagar att rostskydda en normalstor bil.

• En professionell rostskyddsbehandling på en husbil kostar ofta mer än 15 000 kr, men priset varierar kraftigt beroende på fordon.

Rulla till toppen