Gammal fuktskada, snustorr, svartmögel. / av Liemannen

• 8 svar
Gammal fuktskada, snustorr, svartmögel.
2016-08-25 kl 16:02

Hej. Går det att lägga in bilder man har på datorn?

Hur som helst har jag köpt en husvagn. Tyckte att den kändes fräsch, men begärde ett fukttest. Fukttestet blir godkänt utan anmärkning och jag hämtar vagnen. Väl hemma märker jag något som ser ut som en fuktskada, på väggen mot kofferten. Det är även lite svarta prickar. Panik, svartmögel.
Ringer till han som utfört fukttestet, och han säger att skadan är gammal, och att han satte mätaren i det skadade stället och det var snustorrt.
Han säger även att jag inte ska vara orolig för att det är svartmögel. Jag är dock orolig ändå. Vad ska jag göra?

Mvh..

2016-08-25 kl 16:50

Välkommen till forumet signaturen Liemannen.

Ja man kan lägga in bilder i ett inlägg. Ett sätt är att gå via www.forumbilder.se

Gör så här:
1. Gå till - www.Forumbilder.se .
(Lägg gärna in den på Favoriter så har Du den
snabbt nästa gång.)

2. Tryck BLÄDDRA. Gå till ditt fotogalleri och
markera den bild Du vill använda. Klicka på den.
Fotot finns nu som fil hos Forumbilder.

3. Tryck på LADDA UPP.
Din bild syns nu i full skala

4. Gå till rubriken Hotlink för forum alternativ 2 till höger på sidan hos forumbilder och kopiera länken

5. Gå nu till H&C:s forum och klistra in länken i ditt inlägg.
Sedan måste man radera lite i länken för att det skall se snyggt ut i inlägget.

Radera hela första raden av det som klistras in som länk.
Radera också det sista av andra raden: [/url]

6.Tryck förhandsgranska.

7. Klicka på posta om allt ser bra ut.
Klart!
ostbergr/moderator

2016-08-25 kl 20:02

Hej och välkommen till forumet..
Ja om området är torrt så verkar det som att området har blivit tätt.
Svartmögel är aldrig roligt, är du orolig så kan du köpa en liten flaska Boracol på tex en färg löser byggvaruhandel.. Detta Boracol är ett effektivt sätt att ta död på mögelsporer och mikroorganismer.. Det räcker att du penslar på några drag bara så dör tillväxten.
Boracol i sig är inte skadlig för oss människor om det hanteras på rätt sätt, om man sprutar på det så ska man ha mask på sig, men om det i ditt fall endast behövs penslas på så är det inte farligt ett dugg då omgivningsluften tar bort ev, ångor. Likaså, är det inte farligt om du inte får för dig att smaka eller slicka på virket.. Lycka till.

2016-09-27 kl 21:17

Får väl uppdatera. Nu har det visat sig att det regnar in. Samma ställe dessutom. Förre ägaren har erbjudit sig att betala hälften av vad det kostar att täta om, och att det inte behöver göras något invändigt.
Jag anser att det för det första är hans ansvar eftersom det handlar om dolt fel, och att den skall in till en seriös firma för bedömning. Skall dra hem den till helgen, och svänger förbi Fin bil i Spekeröd för en första bedömning.
Återkommer med hur det går, men om nån har nåt klokt att säga vill jag gärna höra det.

2016-09-27 kl 21:47

Vill säljaren betala halva kostnaden så skulle jag tacksamt ta emot det. Jag tror du har väldigt svårt att åberopa något annat (dolt fel???).

2016-09-28 kl 11:14

Inte så säker på det?

http://lawline.se/answers/kop-av-fuktskadad-husvagn

2016-09-28 kl 20:10

Liemannen skrev:
Inte så säker på det?

http://lawline.se/answers/kop-av-fuktskadad-husvagn

Lycka till i sådana fall om du kan häva köpet alternativt få säljaren att betala en reparation.

2016-09-29 kl 09:41

Tack, men tänker jag fel?

Har läst flera liknande fall, och i samtliga fall anser juristen att det är säljarens ansvar. Känns som att det i värsta fall får bli tingsrätten, men att jag där skulle ha mycket goda chanser att vinna?

Kan tillägga att jag inte är ute efter att varken bråka eller häva köpet. Kan mycket väl tänka mig att renovera insidan själv om inte skadorna är för omfattande.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03