Forum » Avdelningar » Husvagnar » Ger upp...
|
2012-02-14 kl 08:13
|
|
|
Vi är en familj som tänkt skaffa husvagn. Två vuxna och två små barn under 5 år. Vi har ingen erfarenhet alls av husvagnar och vi har tittat runt lite på nätet och besökt en handlare. Men jag börjar tappa sugen. Det är så svårt när man inte kan något, stalldörrar, golvvärme, alla bokstavsförkortningar, potta potti, ja, förvirringen är total... Så snälla, lite hjälp från er proffs, så kanske vi blir med husvagn till slut. Vi vill helst ha fasta sängplatser åtminstone till barnen. Vi vill kunna använda husvagnen höst och vår. Bilen får bara dra 1360 kr så då bör vi väl ligga på en vagn på max 1200 med tanke på lastning och så. Priset tänker vi oss i spannet mellan 70 000-120 000. Snälla ge oss tankar och råd och gärna tips på husvagnsmodeller som kan passa. |
|
|
2012-02-14 kl 09:36
|
|
|
Det är alltid svårt att reommendera andra men eftersom ni önskar fasta sängar till barnen ska ni välja en BK-planlösning. BK = barnkammare. |
|
|
2012-02-14 kl 09:53
|
|
|
Har precis kollat på vagn jag med och precis köpt en i dagarna, Hade samma krav som dig ungefär och exakt lika dan dragvikt. |
|
|
2012-02-14 kl 10:28
|
|
|
Toppen! Tack för era svar! Nu har jag lite att titta på |
|
|
2012-02-14 kl 10:34
|
|
|
Jag har en liten fråga: Hur ska ni använda vagnen? Ska ni ligga typ en vecka i taget på campingar så kan ju ett förtält vara bra, men ska ni mest resa runt och kanske ligga några dagar på olika ställen, ja då tipsar jag om markis istället... |
|
|
2012-02-14 kl 19:22
|
|
|
En lättdragen och fukttestad Solifer 550 90-92 |
|
|
2012-02-15 kl 13:26
|
|
|
Nja,har ägt en sådan och det är ingen vidare vagn att dra ned till Medelhavet.Skall man göra det då måste man modifiera ganska mycket..det tycker jag |
|
|
2012-02-15 kl 15:46
|
|
|
Vist kann du dra ner den till medelhavet, där nere är inte så många som vet att Solifer är svensktillverkad i dorotea det var väl det som storde Zubac när han menade att den borde ändras för att åka ner med. |
|
|
2012-02-15 kl 19:20
|
|
|
Nejdu bero,det stör mig inte,men att ha utsläpet från kylen uppåt inner taket(och den luften är varmt)det är det som stör,det räcker med medelhavs värme utan att man får ännu mera värme från kylen.Men det behöver inte bekymra dig..för tydligen har du plockat bort hjulena på din bil eller vagn och börjat odla rabatten på sesöngplatsen. |
|
|
2012-02-15 kl 19:30
|
|
|
En Solifer fra 90-tallet er produsert i Finnland. Det går forøvrig bra å ta en slik vogn til Middelhavet. Jeg har selv gjort det, riktignok med en model fra 1984, men den hadde samme kjøleskapventilasjon som Zubac nevner. |
|
|
2012-02-15 kl 20:31
|
|
|
Haha har bero inga hjul på Kaben men en odlad rabatt för säsongen. Kanske potatis i fälgarna till midsommar också? |
|
|
2012-02-15 kl 20:58
|
|
|
Få vagnar rullar lika lätt som Solifers. Det vet nog även du herr Zubac. |
|
|
2012-02-16 kl 07:34
|
|
|
Visst alex,den rullar lätt,men den har vissa konstruktions missar,om man skall dra den neråt.Jag kan garantera dig att det är bra värme tillskott från den stora 115lit.kylen.Jag kan förstå finnar att dom tänkte inte på det år 1990... |
|
|
2012-02-16 kl 10:04
|
|
|
Min førra vagn,en -98 Cabby 610,var en plåga om sommarn.Ville man ha värmt vann i kranera,gikk det inte att sova på nättera,så varmt blev det innuti. Det var vagnen JAG inte drog nedåt medelhavet.Nästan inte fönster o.s.v! Nej fy...den ska brukas på vintern,nåt jag INTE gör. |
|
|
Baggen som åker
i Europa med Tysktilvärkat Husbil,Sunlight T66 |
|
|
2012-02-16 kl 13:23
|
|
|
Såna fenomen var det i Kabe också på den tiden med alde panna "Långejan" |
|
|
2012-02-16 kl 21:14
|
|
|
Ehh grabbar, låter inte allt mest som en personlig strid nu...? |
|
|
2012-02-16 kl 21:45
|
|
|
Nja..det kan tyckas så,men tyvärr är det så att man köper en vagn och så upptäcker man saker som försäljaren hade inte en hum om eller inte upplyste det.Så det är vi konsumenter som är riktiga testare..både på gott och ont.Fast jag kan hålla med..men den familj på Polari camping i Rovinj/Istrien hade inte så trevligt med sin hyrda Kabe när dom ville bara ha varmt vatten men fick värme i överflöd,gott i den kyliga Sverige..men inte så gott i medelhavsklimatet.Det är klart att om man tänker aldrig åka söderut då behöver man inte vara bekymrad om det..men nån gång kanske släpper rädsla och då kanske upptäcker att man valde felvagn.Dynor och sittgruppen är ungefer densamma på alla vagnar...men hur man brottas med värme i vagnar som har bara ett öppningsbar fönster,det är väl lite annorlunda.Varför tror ni att Tyska vagnar hade alla fönster öppningsbara??när i Sverige pågick då debatten att med gavelfönster som är öppningsbara så blir det lite mera damm i vagnen,men öppnar man alla fönster då kan man sova på natten.Numera har också nordiska vagnar alla fönster öppningsbara...men alla dom äldre vagnar.. |
|
|
2012-02-16 kl 23:57
|
|
|
Man kann vara sams om en ting.Dom Nordiska vagnarna har fokus på värme i vagnen vinterstid här Nord. |
|
|
Baggen som åker
i Europa med Tysktilvärkat Husbil,Sunlight T66 |
|
Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.
I campingkatalogen hittar du information om öppettider, priser, service och mer. Du kan även betygsätta campingplatser.
Gå till Campingkatalogen