Glasfiberkaross / av flygrc

• 22 svar
Glasfiberkaross
2017-04-02 kl 22:18

Jag undrar vad er erfarenhet,känsla och tyckande är om glasfiber istället för aluplåt.
Tänker på Adrias nya vagnar som har detta.

2017-04-03 kl 06:33

OBS Detta är hörsägen, ingen erfarenhet själv av just vagnar.
Men enligt en verkstad så krävdes ungefär samma underhåll som på en båt. Inte lika ofta dock. Man skulle alltså polera och behandla vagnen för att behålla den finish den har och för att vatten inte skulle kunna tränga in i glasfibern och sen orsaka böldpest när det fryser. Om jag inte minns fel så väger glasfibervagnar mer också.

Det var ungefär vad jag snappade upp när vi letade ny vagn.

2017-04-03 kl 22:32

David skrev:
OBS Detta är hörsägen, ingen erfarenhet själv av just vagnar.
Men enligt en verkstad så krävdes ungefär samma underhåll som på en båt. Inte lika ofta dock. Man skulle alltså polera och behandla vagnen för att behålla den finish den har och för att vatten inte skulle kunna tränga in i glasfibern och sen orsaka böldpest när det fryser. Om jag inte minns fel så väger glasfibervagnar mer också.

Det var ungefär vad jag snappade upp när vi letade ny vagn.

Bra input, precis sånt jag var ute efter, tankar man inte tänkt sig och tyckande eller erfarenhet om konstruktionen. Även spekulationer för att väga för och mot om det är troligt är välkomna.

Jag blev nyfiken på tänket men efter jag läst på är jag väldigt säker på att det är en myt. Böldpest på båtar är en kombination av långvarig bruk nere i saltvatten och osmos.

Jag har haft båt och underhållet med att putsa husvagnen och båten är jämförbart. Kan tilläggas, det var ingen träbåt.

Själv har jag tänkt tanken om det blir märken att de syns mycket tydligare på en blank plan yta.
Hur en sån yta är att laga vid missöde?

2017-04-04 kl 06:22

Jag har också haft båt, och äran att laga den. Det gick bra att laga glasfibern men jag fick måla hela båten för att det inte skulle synas vart den blev lagad.

Jag har ett skåpsläp i glasfiber. Och det är inte alltid så snällt behandlat. Men kör man emot tex buskar och trädgrenar så kan man polera bort märken efter det. Det får givetvis inte bli djupa repor. Kör man emot med kulhamrad får man ofta bucklor eller intryckta repor som man inte kan få bort sen.

Glasfiber sägs dämpa ljud mer, tex regn osv. Det blir inte heller bucklor på taket av en rejäl hagelstorm.
På vissa vagnar som har slät plåt/plast kan jag störa mig på alla ojämnheter på sidan. De sysn inte så mycket på kulhamrade karosser.

2017-04-05 kl 19:57

Det finns massor med husbilar byggda på träreglar med aluplåt som är helt felfria efter många år, det handlar mest om hur väl bilen byggdes från början, och hur väl den tagits om hand därefter, alla skarvar, fönster, luckor m.m. kan börja läcka, oberoende av väggmaterial.

2017-04-07 kl 18:30

Annika_B skrev:
Det finns massor med husbilar byggda på träreglar med aluplåt som är helt felfria efter många år, det handlar mest om hur väl bilen byggdes från början, och hur väl den tagits om hand därefter, alla skarvar, fönster, luckor m.m. kan börja läcka, oberoende av väggmaterial.

Det jag sett positivt för glasfiber är att det saknas flera skarvar som finns på aluplåt.Tänker varje skarv har en läckrisk.

2017-04-08 kl 18:36

Under många år, i alla fall så sent som fram till början på åttiotalet byggdes det i Danmark husvagnar i flera storlekar av fabriken MKP. Jag hade en bekant i Danmark som hade haft en i flera år utan några problem med den. Denna tidning skrev om en ny modell som kom 1979 eller 1980. Artikeln kan säkert hittas i arkivet.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2017-04-10 kl 19:36

Denna hörsägen ska du nog inte tro så mycket på! Jag själv har en glasfibervagn från Adria. En adiva 553ph från 2010. Ser bara fördelar med denna glasfiber istället för aluplåt. Den är otroligt reptålig,hårda glatta väggar med bra lackering. Ingen gelcot som kan spricka ur och dra in fukt. Så denna uppbyggnad kan överhuvudtaget inte jämföras med en båt i glasfiber. Men såklart så skall den som med alla andra lackerade saker vaxas några gånger per år. En vagn i aluplåt är ju rätt värdelöst,en buckla sitter ju där för evigt!! Eller märket/hålet efter en tappad förtältsstång.

2017-04-10 kl 22:13

Kul att höra om egna erfarenheter av Adrias glasfiberkaross.
Vaxa gör man väl med plåt också, är det mer krävande att göra det på den släta glasfibern?
Det går att laga även på kulhammrad plåt men det ser rätt omständligt ut.
https://www.youtube.com/watch?v=HvAWwI9_9mk

2017-04-13 kl 14:25

Nädå! Vagnen är otoligt lättvaxad! Nu går ju jag iof över vagnen med vax minst tre gånger per år. Taket är väldigt viktigt att se till. Där ska det vara glatt och blankt så vattnet rinner av lätt. Det första man ska titta på anser jag vid ev vagnsköp är taket! Ett välskött tak,då vet du att ägaren tagit hand om vagnen som sig bör. Däremot en vagn med massa påväxt på taket så som mossa i kanter och längs lister är inte bra! Detta drar fukt och kan frostspränga,med fukt/vattenskada som följd.

2017-04-13 kl 22:13

Jag har sett en hel del adrior som varit gula på taket samt haft sprickor vid fönster och ventilationsgaller. Har detta uppkommit pga dåligt underhåll ? Vi har räknat bort adria pga detta nu när vi letar ny vagn. Tycker också att ljudvolymen när man går runt i vagnen samt öppnar och stänger luckor osv, är avsevärt högre än i Kabe och Hobby.
Hur upplever du ljud utifrån osv grefen?
Har du haft andra vagnar innan med alu tex?
Jag vill nämligen helst också ha en slät vagn, tycker det är mycket snyggare.

2017-04-13 kl 22:39

När jag var och tittade på de nya vagnarna (Adora med glasfiber) tyckte jag de var tystare/mjukare än min Adora -07a.

Det jag tror på är att det kommer sannolikt bli mindre bulor. Jag hittar inte YT klippet igen men sett ett där det bankades friskt på glasfiberkaross utan det synntes något.

2017-04-14 kl 09:35

Hittils har jag klarat mig utan bulor, men ungarna växer så det kommer väl. Sen har jag ersatt frun med en backkamera vid de tillfälle som man kan behöva backhjälp. Sen är jag noga med att hålla min vagn ren, och där tror jag man sparar en hel del tid med en slät.

2017-04-14 kl 17:01

Är det bara Adria som har slät/plan glasfiberkaross? Tänker mig moderna vagnar med den frågan.

2017-04-15 kl 09:45

Av de märken som finns i sverige är det bara Adria jag har sett som har det. De andra med släta sidor är plåt. På husbilar är det nog vanligare med glasfiber. Så det kanske har med tyngden att göra.

2017-04-17 kl 18:28

Ljud och så kan jag väl inte uttala mej om! Har bara ägt Adriavagnar. Plastfronten på adriorna var ju ett dilemma fram till runt 08-09,dessa sprack oftast i hörnen. Och som du skriver David,en slät vagn är lätt att hålla ren. I övrigt har jag varit förbaskat nöjd med mina Adrior. Min nuvarande 2010 Adiva 553ph tog jag in från Danmark,har tagit in ett flertal Adrior därifrån. Bla två av dessa 553ph 2010:or. Det skilde ungefär 70tkr på priserna!!

2017-04-17 kl 20:35

Vi är inne på vår andra Adria men för nästa vagn vägs alla märken in ändå. Då jag såg ett YT klipp på hur någon hamrade på en bit Adria glasfiberkaross blev jag seriöst intresserad av den lösningen då jag egentligen aldrig gillat kulhamrad plåt.

2017-04-17 kl 21:24

flygrc skrev:
Vi är inne på vår andra Adria men för nästa vagn vägs alla märken in ändå. Då jag såg ett YT klipp på hur någon hamrade på en bit Adria glasfiberkaross blev jag seriöst intresserad av den lösningen då jag egentligen aldrig gillat kulhamrad plåt.
Skulle vara intressant att se detta YT klipp om du kan hitta det.

2017-04-17 kl 22:03

Jag letar efter det YT klippet.

Jag hittade ett annat som jag gillade :)
De kör Kabestuket i bottenregeln, undras om det bara är Alpinan som har det? Adoran har väl också 7 års täthetsgaranti?
https://youtu.be/WOS3k1hRbSU?t=4

2017-04-17 kl 23:01

Whitebordtavla och golfbollstest?

https://youtu.be/Bo4iJX-kwos

Inte det hammartestet jag sett tidigare men ändå...
https://youtu.be/7VjOijupTvU

2017-04-18 kl 19:30

En kompis har en Adria Alpina 663 där det har börjat bli sprickor vid ventilationsgallren och vid något fönster. Det kanske är något att se upp med. Han har sin på säsong och rullar lite under sommaren bara. Hade tydligen varit en del problem med nyare vagnar enligt verkstaden. Vagnen verkar också böja sig lite över hjulaxeln så det glipar i inredningen. Jag har inte forskat mer i det ännu. Men kanske kan vara bra att ha i tanken om man tittar på Adria i den storleken.

2017-04-18 kl 20:01

David skrev:
En kompis har en Adria Alpina 663 där det har börjat bli sprickor vid ventilationsgallren och vid något fönster. Det kanske är något att se upp med. Han har sin på säsong och rullar lite under sommaren bara. Hade tydligen varit en del problem med nyare vagnar enligt verkstaden. Vagnen verkar också böja sig lite över hjulaxeln så det glipar i inredningen. Jag har inte forskat mer i det ännu. Men kanske kan vara bra att ha i tanken om man tittar på Adria i den storleken.

Bra info, hoppas på mer info om fler har råkat ut för det på någon vagn.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017