Gnislande friktions drag / av euroline-56

• 21 svar
Gnislande friktions drag
2013-05-03 kl 08:13

Hej
Har Winterhoff WS3000 friktions drag på min vagn. Den gnäller och gnisslar väldigt högt när jag kör på ojämna vägar eller svänger i rondeller o.dyl. Finns det något att göra åt det,eller är det ett generellt problem? Vagnen är 4 år men i år är det värre än någonsin.

2013-05-03 kl 08:45

Testat med fett? Är där ingen fettnippel? Testat vanlig smörjolja?

2013-05-03 kl 08:47

Nu vet jag inte helt med friktionsdrag men bör väll vara några ställe man ska fetta eller olja in på dem med.

2013-05-03 kl 09:00

plocka bort det, slipp gnissel.

2013-05-03 kl 09:33

Smörj inte på kulan eller inne i draget! Det kanske är smutsigt eller rostigt så börja med att kolla det. Gör rent både på kulan och inne i draget, tror det finns speciella medel. Kolla med en återförsäljare av husvagnsprylar, dom bör veta.

Susanne
2013-05-03 kl 10:02

Gnirkar det så märker du att det jobbar.

Slipa bort färg/rost på draget smörj absolut inte.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-05-03 kl 10:07

Om du smörjer friktionsdraget, så försvinner vitsen med detta drag. Tanken är ju att draget skall minska svängningar m.m. Se till att dragkulan är ren, så slipa bort rost och färg med fint slipapper och se till att kulan är ren på WS3000.

2013-05-03 kl 10:13

Tack för svar... Att inte smörja det förstår jag !! Men jag skall slipa rent på kulan. Bilen är alldels ny så det sitter färg kvar på själva kulan.

2013-05-03 kl 10:26

euroline-56 skrev:
Tack för svar... Att inte smörja det förstår jag !! Men jag skall slipa rent på kulan. Bilen är alldels ny så det sitter färg kvar på själva kulan.

Du har rätt: Färgen ska bort från kulan. Kan vara färgrester kvar på beläggen så torka rent där också med lämplig lättflyktig vätska.

(Jag gjorde som nilsf och bytte till vanlig kulhandske som kan smörjas. Lastar vagnen rätt i stället för att gången ska bli stabil.)

2013-05-03 kl 10:44

Citat:
(Jag gjorde som nilsf och bytte till vanlig kulhandske som kan smörjas. Lastar vagnen rätt i stället för att gången ska bli stabil.)

Köp en enkel kul våg och håll dig till vad kultryck och totalvikt på bil och vagn får vara så åker man bra. Håller man dessutom hastigheten på ett ungefär så går det ännu bättre. Tung last nära axeln är också att föredra. Ett bra tips är att istället för att göra vagnen tyngre fram är att lasta bilen lite mer bak i, även höja luft trycket bak några tiondelar av ett bar.

2013-05-03 kl 22:27

Knarrande ljud.

Friktionsbeläggen alstrar inget ljud under körning.
Om ljud trots detta hörs under
körning kan det ha följande orsaker:
• Dragröret har löpt torrt i påskjutsanordningens
bussningar.
- Pressa in Fett via smörjnipplarna.
- Fetta in dragröret under damasken.
• Vägdamm eller smuts mellan friktionsbelägg
och dragkula.
- Rengör dragkulan.
- Rengör friktionsbeläggen med fint slippapper.
• Spruta låsspray på låsindikeringen vid vinterförhållanden.
• Dragkroken var inte metallblank när den togs i
bruk första gången.

Dragkrok på dragfordon.
• För att stabiliseringen skall fungera måste
dragkroken hållas fri från smuts och fett.
• Dacrometbelagda kulor bör slipas rena med
slippapper
• Dragkrokens yta måste vara fri från räfflor,
rost och spår.

Verktyg:
Bräkleen, fettlösande spray.
Dammfri torkduk.
Slippapper.
Låsspray (Vinterbruk)
Skyddsglasögon.

2013-05-04 kl 12:19

Samma här!
Fick lära mig att ta bort färgen på drag kroken
Annars kunde de bli ett härrans liv.;)

2013-05-04 kl 15:57

Brukar köra med det gamla knepet att rita några streck på dragkulans sidor med en blyertspenna. Den lilla mängden grafit brukar räcka för att ta bort knarret, men påverkar inte den önskade friktionseffekten.
Var försiktig med vanligt fett och olja på eller ens i närheten av kulhandsken, behövs inte.

2013-05-12 kl 16:05

Ang. gnisslande friktionsdrag så andvänder jag ett tipps som vi fick när vi köpte vår vagn. Jag sprejar kulan med Sonax professional bromsrengöring. Det funkar mycket bra, köpes på biltillbehörs affärer. På vår gamla vagn så gnisslade det mycket hur vi än försökte rengöra både med blyerts och annat, men när vi köppte bromsrengöring så har vi inte hört något gnissel.

2013-05-12 kl 19:09

Rengör kulan och dra sedan några streck med en blyertpenna på kulan.

2013-05-13 kl 07:37

Tack för alla svar ... måste nog putsa lite mera .. det blev bättre men inte bra ..skall även testa era övriga tips on inte en ordentlig rengöring/putsning av kulan igen och nya friktions belägg hjälper.

2013-05-13 kl 08:29

Köp inte nya belägg, köp en flaska bromsrengöring och spreja på beläggen och kulan det kommer att hjälpa. Det hjälpte mig.

2016-07-01 kl 12:02

Hej. Jag undrar den svarta gummi bäljen som sitter över stången är lös på ena ändan och sitter fast i andra ändan.ska det vara så? ?

2016-07-01 kl 12:21

Den brukar bara var krängd på vid åtminstone ena änden. Så det är nog som det ska.

2016-07-30 kl 12:01

Häll vatten på kulan innan du kopplar så knirrar det inte!

2017-08-23 kl 19:35

Har en Hobby 495 Excellent Easy med WS3000-drag. Över draget sitter en vit plastkåpa, som täcker ramen fram till vagnens front. Har kört i två år och hela tiden besvärats av gnissel och knarr från draget. Har försökt allt enligt tidigare inlägg men utan resultat.
Av en händelse bände jag upp den vita plastkåpan i framkant då jag kollade och smorde rörliga delar under draget. Där finns två smörjnipplar (som på andra släpvagnsdrag) men osynliga uppifrån!!! Jag borrade upp två hål i plastkåpan och kan nu lätt komma åt smörjställena. Efter smörjning med fett dröjde det ca 30 mil men sedan blev draget tyst och har så förblivit sedan dess. Förmodligen har inte draget smörjts sedan vagnen var ny och var väl helt torrt! Idiotiskt att bygga in smörjnipplar så att de blir osynliga!

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017