Golvvärme kabe smaragd 540 - 90 / av KeiNo

• 13 svar
Golvvärme kabe smaragd 540 - 90
2020-03-04 kl 21:20

Hej!
Upptäckte precis att min golvvärme inte vill vara med längre i min vagn, hittar inget nyttigt i instruktionsboken så vänder mig hit för tips och råd för felsökning!
Övrig värme funkar och jag kör enbart på 220v!
Tack I förhand!

2020-03-04 kl 22:17

Har du elektrisk golvvärme?

2020-03-04 kl 22:21

Vattenburen

2020-03-05 kl 07:00

KeiNo skrev:
Hej!
Upptäckte precis att min golvvärme inte vill vara med längre i min vagn, hittar inget nyttigt i instruktionsboken så vänder mig hit för tips och råd för felsökning!
Tack I förhand!

Du har inte kommit åt sommar/vinterläge under varmvattenberedaren?

Sid 39 i i-boken.

2020-03-05 kl 13:22

Hagbard skrev:
KeiNo skrev:
Hej!
Tack I förhand!

Du har inte kommit åt sommar/vinterläge under varmvattenberedaren?

Sid 39 i i-boken.

Om jag fattade rätt så ska väl inte det påverka något, eftersom övrig värme funkar?
Står u dock något om en shunt som styr golvvärmen, men vart den sitter hittar jag inte?

2020-03-05 kl 13:54

Kollade i en katalog från -90 och där ser det ut som att golvvärmen är påkopplad på övriga radiatorsystemet i främre höger hörn och bakre vänster. Sen om den bilden på sidan 18-19 har nåt med verkligheten att göra kan jag inte lova. :)

https://www.kabe.se/documents/catalogues/caravans-kabe-1990-se.pdf

2020-03-05 kl 17:58

PJ skrev:
Kollade i en katalog från -90 och där ser det ut som att golvvärmen är påkopplad på övriga radiatorsystemet i främre höger hörn och bakre vänster. Sen om den bilden på sidan 18-19 har nåt med verkligheten att göra kan jag inte lova. :)

https://www.kabe.se/documents/catalogues/caravans-kabe-1990-se.pdf

Tack för tipset! Tycker dock de verkar märkligt att all värme funkar förutom just golvvärmen eftersom det är samma system..

Undrar fortfarande dock var shunten sitter enligt instruktionsboken sid 37..
"Golvtemperaturen regleras automatiskt genom shuntning från det övriga systemet."

2020-03-05 kl 20:52

Rimligtvis sitter den ju i något av de hörn, där det visas att golvvärmen är ansluten till resten av systemet.
I och med att shunten finns är det ju inte ett och samma system, utan två, där det ena lever som en parasit på det andra, så att säga. Men är shunten stängd blir det inget parasiterande för golvvärmen. Då förblir den kall.

2020-03-06 kl 06:27

Finns ingen shunt däremot en strypning.

2020-03-06 kl 07:02

KeiNo, precis som apersson skriver så är det ju två parallella system och inte ett och samma, där flödet som tillåts gå genom golvvärmesystemet styrs av en shunt, alternativt en strypventil av något slag som Hagbard nämner. Är denna ventil stängd kommer inget flöde passera genom golvvärmen = ingen golvvärme. Det kan ju även finnas någon annan orsak till att flödet är stoppat i golvslingan, tex att det är stopp någonstans i den slingan, det får ju samma effekt som att stänga flödet med ventilen. Eftersom övriga värmen funkar så är det ju inget fel på pannan eller pumpen (för det sitter väl ingen separat pump till golvvärmen gissar jag?).

Stryventil/shunt sitter ju antagligen, precis om Apersson skriver, i nåt av de två hörnen, det känns mest logiskt.

Hagbard verkar ju dock ha koll på systemet då han verkar säker på att det sitter en strypventil och ingen shunt, så han kanske råkar veta även vart denna strypventil sitter?

2020-03-06 kl 10:52

Ja, jag har inte haft ett sånt här system, så jag visste inte om det var en shunt eller en strypventil. Men så länge det gäller golvvärmedelen blir resultatet ungefär detsamma. Skillnaden är att hade det varit en "riktig" shunt hade man kunnat få motsatsen också, alltså bara golvvärme.

Det normala är att man placerar strypningar, eller shuntar, i den gren där värmen går ut. Så den bör sitta i det hörn som det varma vattnet kommer till först, när det kommer från pannan.

2020-03-06 kl 19:33

Tackar för tipsen! Ska ta och undersöka närmre i kommande vecka, torsdag-fredag funkade golvvärmen utav någon outgrundlig anledning..
Men något spökar så är det ju.. Återkommer med svar as I go on!

2020-03-13 kl 21:20

Tänkte bara ge en update om att golvvärmen funkar igen, helt utan någon som helst slags inverkan från min sida..
Antar att den lever sitt egna liv, men har iallafall funkat felfritt hela veckan!

Tackar för alla tips och råd! :)

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842