Hel eller halvförsäkring? / av rlofstedt49

• 17 svar
Hel eller halvförsäkring?
2018-05-18 kl 16:24

Vad tycker forumet om msn skall teckna hel eller halvförsäkring på husvagn?
När man har kopplat husvagnen till en helförsäkrad bil och en trafikolycka sker utan egen skuld ersätts man då inte av bilens helförsäkring?
Behövs då helförsäkring för detta på husvagnen?
Så har jag trott men jag har kanske fel?

2018-05-18 kl 16:32

Jag har alltid haft helförsäkring. Även om jag har kört stora fordon med släp i 20 år så kan man klanta sig och då blir det dyrt om man inte har bra försäkring. Sen får man tänka på brandrisk osv. Men är vagnen värd 5000kr hade jag nog inte haft det.

2018-05-18 kl 17:18

Jag glömde att skriva att min vagn har ett värde mellan 80-90.000.
Jag får nog helförsäkra vagnen!

2018-05-18 kl 23:43

Det vore småsnålt att inte ha helförsäkring på en vagn med det värdet, min vagn har ungefär samma värde och helförsäkring kostar c:a 600:- om året hos M-försäkring om man är medlem där.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-05-19 kl 00:06

När vagnen är kopplad till bilen är det bilens trafikförsäkring som täcker skador på motpartens fordon, eller på tredje parts egendom.
Men det är allt. Skador på din egen vagn ersätts inte, såvida inte någon annan är vållande. Då är det hans trafikförsäkring som får ta smällen.
Det finns bara krav på trafikförsäkring, och eftersom bilens täcker vagnen också finns inget krav på försäkring för vagnen.

Rent generellt gäller att man inte ska försäkra sig mot smällar som man har råd att ta. Det får var och en bedöma utefter sin situation, där inte lagen säger annat.
Men det finns ju en del försäkringar som är förvånansvärt billiga.

2018-05-19 kl 09:13

Det kan ju mycket väl vara så att något händer med vagnen då du inte har den kopplad t ex brand,förstörelse,stöld m.m och då är det tryggt att vara fullförsäkrad.Det handlar inte om så stora pengar att försäkra men det kan kosta enorma summor att inte vara försäkrad.

2018-05-19 kl 15:59

Bighojom om det du skriver är det halvförsäkring som räcker.
Förstår enligt apersson850 att allt handlar om egen skuld till trafikhändelse.

2018-05-19 kl 23:03

Ja. Om någon annan är vållande är det motpartens försäkring som träder in.
Dock är ju försäkringsbolagen glada för att komma fram till att det är delad skuld, för då kan de dra in bonusar från två försäkringstagare.

2018-05-20 kl 10:40

rlofstedt49 skrev:
Bighojom om det du skriver är det halvförsäkring som räcker.
Förstår enligt apersson850 att allt handlar om egen skuld till trafikhändelse.

Nästan rätt. Helförsäkringen handlar om när du inte kan bevisa att någon annan är skuld till en trafikhändelse. Detta är viktigare än vad man tror.

Säg att du kör på en smal väg. Du håller så mycket till höger att vagnens nästan hamnar i diket. Du är klart och tydligt på rätt sida om vägens mitt. Du möter en klåpare som har noll koll på sin bils ytterhörn och kör in i vagnen vid mötet. Som vi alla vet behövs inte mycket för att reparationskostnaderna på vagnen ska bli skyhöga.

Problemet nu är att klåparen du mött är helt övertygad om att det är du som kört din vagn över vägens mitt och kört på motparten. Kanske för att klåparen är övertygad om detta. Kanske för att klåparen känner sig dum och inte vill erkänna sitt misstag. Kanske för att klåparen har det trångt ekonomiskt och saknar egen helförsäkring - måste få det till ditt fel för att klara ekonomin.

Vad händer nu när ord står mot ord och inga vittnen? Finns inget annat att gå på kan det inte bli annat än ett så kallat noll-noll-vållande. Ingen har bevisad skuld i händelsen. Var och en får gå till sina egna försäkringar. Saknas helförsäkring finns ingen hjälp att få. Detta trots att du vet att du rent faktiskt gjorde rätt och blev rammad av en klåpare.

Har du otur sitter du själv i bilen medan motparten har sin kompis med som blir färgad av klåparens version och stödjer denna. Då blir du sannolikt satt som vållande och får betala en trafiksjälvrisk på en tusenlapp och klåparen får sina skador reparerade från din bils trafikförsäkring. Du får reparera din egen vagn utan hjälp.

Jag skulle helt klart rekommendera helförsäkring på en så pass dyrbara vagn som du har.

2018-05-20 kl 11:00

apersson850 skrev:
Dock är ju försäkringsbolagen glada för att komma fram till att det är delad skuld, för då kan de dra in bonusar från två försäkringstagare.

Höll på att sätta kaffet i halsen. Men när jag läste det igen ser jag många möjliga tolkningar. Ser tre tolkningar och kanske menar du en fjärde som jag inte ser :).

1. Ekonomidirekören (ledning/styrelse etc.) är glad för att siffrorna ser bättre ut när i sig korrekta skaderegleringar mynnar ut i delat vållande.

2. Gemene skaderegleraren blir glad och skrattar när en korrekt skadereglering mynnar ut i ett delat vållande.

3. Gemene skadereglerare gör medvetet felaktiga skaderegleringar och beslutar om delat vållande trots att underlaget inte ger stöd för detta. Dvs regelrätta bedrägerier.

2018-05-20 kl 15:49

Har bestämt mig för att ändra till helförsäkring.
Tack för alla bra svar!

2018-05-20 kl 23:47

Försäkringsbolag har samma mål som alla andra företag. Tjäna pengar.
Deras regelverk för att bedöma vem som är vållande till en trafikolycka är ibland lite annorlunda än hur exempelvis polisen skulle tolka samma händelse, för att exempelvis se om böter ska dömas ut.

Om flera kan skrivas som vållande blir det fler självrisker som ska in och minskad bonus för de inblandade. Vilket är lika med mer pengar till försäkringsbolaget.
Rätt enkel matematik. Men det innebär att ibland får man stå på sig för att få en korrekt bedömning. Jag har varit med om det själv.

2018-05-23 kl 09:12

apersson850 skrev:
Försäkringsbolag har samma mål som alla andra företag. Tjäna pengar.

Finns ju båda delar. Vore intressant att se om det gjorts några undersökningar som visar att kundägda bolag (Dina, Folksam, Länsförsäkringar etc.) gör andra bedömningar än bolag vars syfte är att generera vinst (IF, Trygg Hansa etc.).

Citat:
Deras regelverk för att bedöma vem som är vållande till en trafikolycka är ibland lite annorlunda än hur exempelvis polisen skulle tolka samma händelse, för att exempelvis se om böter ska dömas ut.

Polisen har att förhålla sig till straffrättsliga regler och behöver kunna bevisa att det är ställt utom rimligt tvivel att någon begått ett brott.

När det gäller försäkringsbolag (och alla andra bolag och privatpersoner) gäller civilrättsliga regler där huvudregeln är att det som påstås ska styrkas (exempelvis ett vållande) vilket är ett betydligt lägre beviskrav än straffrättens.

Citat:
Om flera kan skrivas som vållande blir det fler självrisker som ska in och minskad bonus för de inblandade. Vilket är lika med mer pengar till försäkringsbolaget.
Rätt enkel matematik.

Är inte riktigt med på matematiken. Kan du hjälpa mig i en vanlig händelse.
Jag är med i en trafikolycka med min bil. Efteråt konstateras att den behöver reparationer för 50 000 kr. Jag har en vagnsjälvrisk på 3000 kr och en trafiksjälvrisk på 1 000 kr (exempel, jag kommer inte ihåg mina exakta belopp).

Om mitt försäkringsbolag beslutar att jag är lika vållande som den andra föraren blir alltså kontentan ekonomiskt denna om jag förstår saken rätt.
Mitt försäkringsbolag betalar 50 000 kr - 3 000 kr - 1000 kr självrisker = 46 000 kr.

Om mitt försäkringsbolag beslutar att jag är utan vållande betalar de 0 kr (den andra bilens trafikförsäkring betalar reparationen).

Visserligen blev man snuvad på 4000 kr i självrisker i fallet där jag inte är vållande. Men besparingen på reparationskostnaden ter sig ekonomiskt mer attraktiv.

Bonus vet jag inte om det förekommer idag? Ska kolla på mitt försäkringsbrev vid tillfälle, men jag kommer inte ihåg att skadefria år eller liknande anges (det gjorde det ju för 10-20 år sedan).

Citat:
Men det innebär att ibland får man stå på sig för att få en korrekt bedömning. Jag har varit med om det själv.

Vill inte trampa på några tår här - men kan det vara så att din upplevelse har fått lite för stor proportion? :)

2018-05-23 kl 20:54

Tack för rekomendarionerna. Gick upp till helförsäkring idag. Har Länsförs. de vill ha 1151 för helår, vilket ungefär vad folksam angav på sin sida men jag är också medl i M så får kolla det när det är dags.

2018-05-23 kl 23:33

Jodå, bonus förekommer fortfarande. Fast numera brukar man få full bonus från början, utan att behöva tjäna in den. Det är först när man ställer till nåt som den sjunker.

Vore det bara mina egna erfarenheter som låg till grund för mina inlägg hade det kanske inte så stor relevans, men det är betydligt fler som upplevt samma sak.

När det gäller kundägda bolag har jag aldrig varit med om något så tjurigt som Länsförsäkringar.

2018-05-24 kl 15:34

Det kanske beror på handläggaren mer än bolaget. Vi hade inbrott i uthuset och fick ersättning av Länsförs. utan problem. Nästan så man blev förvånad över hur "generösa" de var med att ersätta skruvmejslar och hammare m.m.

2018-05-24 kl 22:17

Det är mycket möjligt. Men det är ju så att en tjurskalle sänker ett företag, åtminstone i en persons ögon. Det är dock inte heller här enbart jag som blivit illa bemötta av Länsförsäkringar.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1492 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842