Hjälp att välja stor vagn / av chax77

• 7 svar
Hjälp att välja stor vagn
2016-07-02 kl 22:29

Hej!
Ny här. Letar hjälp att välja/veta vad jag ska leta.
Är familj på 6pers som gärna vill ha vagn med 6 sovplatser och minst en liten dinett ej nerbäddad. Letat på blocket, de gånger jag sett ngt jag gillar ärendet ofta ngt liknande "743xx"
Finns det ngn bra sökmotor för att kunna leta med antal bäddar el liknande? Svårt att veta vad man letar annars...
Kravspec som sagt, min 6 bäddar. Hellre under 100.000 än långt över... Max 2000kg. Skick går före årsmodell.

2016-07-03 kl 16:09

Kör ni med två bilar?

För om man antar att sex personer ska in i en bil/buss, som dessutom ska bära kultrycket, då är det nog inte speciellt mycket lastvikt kvar i dragbilen. Ska då dessa sex personer stoppa in kläder, mat och annat man ska ha med sig i en vagn som är över sju meter lång, men begränsad till 2000 kg totalvikt... Det blir inte lätt.

En kusin har just en 743 (Adria). De är inte sex personer (däremot pryltokiga), men utnyttjar ändå en stor del av vagnens lastvikt, trots att totalvikten är 2500 kg.

Det gäller att ha dragbil därefter.

2016-07-03 kl 19:34

Prova t.ex. allaannonser.se och sök på husvagn 6 bäddar.

2016-07-03 kl 19:50

Jag kör en Trafic, den får lasta en hel del som tur är :) Bra tanke annars @apersson850, värt att lägga på minnet.
Skriver här för just sånt, tips å tankar om vad jag bör leta. Ngn speciell planlösning? Tips på sökställen (ska kolla allaanonser!) osv. Har för mig att jag nån gång för länge sen sett en sida med sökmotor där det gick ange antal bäddar...
Kanske ngn som vet en modell som är mindre, men som har bra planlösning för 6 bäddar? Är ju inte hugget i sten att måsta ha dinett ej bäddad tex. Kollar inte enbart 743, råkade bara vara som exempel. :)

2016-07-03 kl 20:21

Vad är anledningen till gränsen på 2000 kg?

Nu förstår jag att du siktar på en begagnad, men här finns information om hur en del vagnar ser ut inuti.

http://www.husvagn.se/modeller/alpina-743-ut/

2016-07-03 kl 21:39

Mycket info i tidigare tråd: http://www.husvagnochcamping.se/forum/husvagnar/husvagnsval4-barn-4238

2016-07-06 kl 23:00

Här finns antal bäddar som sökalternativ: http://www.bytbil.com/husvagn?FreeText=&AllFilters=True

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07