Hjälp! kortslutning i golvvärme går inte på försäkringen? / av Anonym 1067592547

• 9 svar
Hjälp! kortslutning i golvvärme går inte på försäkringen?
2015-05-21 kl 10:46

Har fått stora brännmärken i golvet efter golvvärmen. Som tur är var jag vid vagnen och lyckades stoppa ev brand...men försäkringsbolaget hävdar att det inte kortslutning inte täcker i brand?? (Har helförsäkring) Någon annan som har haft samma problem eller tips på hur jag går vidare?

2015-05-21 kl 21:29

Hade samma problem på vår Öggestorp 590-93.
Kurt i Ludvika la en ny värmematta ovanpå golvet och kopplade den på gamla omformaren, Sedan en ny lös matta skars in och det blev bra, fungerade bra i de 13 år vi hade den och fungerade när vi sålde förra hösten

2015-05-22 kl 06:40

Vi köpte en ny Wilk 490 km. Startade golvvärme och fick brännskada på golvet. Golvet blev brandskadat men vagnen klarade sig i övrigt. Vi fick en helt ny vagn årsmodellen nyare.

2015-05-23 kl 19:56

Hur vanligt är detta? Låter ju farligt med elektrisk golvvärme! Kanske tur man har vattenburen golvvärme...

Märkligt att inte försäkringen gäller för dylikt!!?? Om vagnen brunnit upp och dom därmed förmodligen haft svårare fastställa orsaken - hade försäkringen gällt då?

Hoppas det löser sig för dig "Adriamar"! Kanske prata med konsumentrådgivningen, om dom har några råd i detta fall. Teknikens Värld har även en spalt: "Fråga biljuristen!" Kanske idé fråga honom? Michael Luft heter han. Adressen är: biljuristen@teknikensvarld.se

Lycka till!

2020-03-19 kl 13:31

Gammal tråd, men en bekant köpte en ny Tabbert 2018. Där gav också golvvärmen brännskador i golvet. Så problemet kan fortfarande förekomma.

Jag har för första gången köpt en vagn med elektrisk golvvärme. Men den är begagnad, och har i alla fall inte brunnit upp för den förre ägaren. Inte för mig heller. Än.

2020-03-20 kl 06:32

Känns lite som att det är slarv när vagnen byggs och man skadar golvvärmefolien. Jag har nämligen också hört talas om det. Och det var nya vagnar då också. Känns konstigt att man inte provar att golvvärmen fungerar innan vagnen går ut till kund.

2020-03-20 kl 11:51

Kanske tar en stund innan det blir så varmt att det blir skador? Så provar de bara om den tar lite ström och är nöjda sen.

2020-03-22 kl 10:57

Ja det kan säkert vara så, känns dock ofta som att det är ÅF som står för slutkontrollen.

På min vagn så var plus/minus till batteriladdningen skiftade. Detta gjorde att man fick plus i chassit. Märkte det när jag kopplade säkerhetsvajern, då gnistrade det. ÅF kliade sig i huvudet och jag tog fram multimetern. Skiftade två kabelskor i elblocket. Som tur var så är det skyddat mot felkoppling. Visade sig vara likadant på alla vagnar i den serien. Detta var på en Knaus.
På grannens Kabe funkade inte värmen, pumpen till radiatorerna var polvänd.

Så det går nog lite för fort ibland.

2020-03-23 kl 10:16

En polvänd cirkulationspump hittar de ju typiskt inte vid monteringen av vagnen. Om de provkör så är det igång med värmen, höra om pumpen surrar och så är det bra med det. Att den går på fel håll märks inte då.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842