Hjälp mig hitta rätt tack / av Anonym 1478398822

• 8 svar
Hjälp mig hitta rätt tack
2015-05-01 kl 00:45

Hej
Jag är på väg att köpa husvagn för första gången i mitt liv.
Kan någon hjälpa mig rätt. Den får kosta 12-15.000kr

Jag vet inte vad jag ska leta efter. Vad kan man få för husvagn för dessa pengar.

Vi är 4 pers i hushållet.
Vi vill inte ställa oss på någon camping. Utan åka runt och se Sverige.

Tack på förhand.

2015-05-01 kl 07:26

Hej och välkommen till forumet.
Mitt förslag är att i första hand hyra en husvagn och känna på lite sorter av vagn.. Val av vagn avgörs av flera faktorer, hur trångt eller luftigt inne vill ni ha, vad orkar eran bil med att dra, behöver ni separata bäddar för barnen osv..
Det är svårt att hitta en skaplig vagn i den prisklassen, då risken för fuktskadade vagnar ökar med åren..

2015-05-01 kl 08:45

Hej

Jag köpte en vagn för 15000 förra våren, det blev ingen rolig historia.
Det blev ständigt läckage på alla möjliga ställen, vilket berodde på att träreglarna var totalt uppruttnade. Det är de som håller ihop väggar med tak och listerna som ska hålla allt tätt. Får du en sådan vagn är risken stor att den nya camping glädjen förbyts till fasa och ångest.

Håller med knutagust om att hyra vagn, för att sedan kanske våga skaffa en lämplig lite modernare, vad nu ekonomin tillåter...

2015-05-01 kl 22:12

Tyvärr så ska man ha rejält med tur om man hittar en hygglig vagn för dom pengarna. Vid ca: 30.000:- kan det gå med lite letande. Dyraste felen är fuktskador vagnen har läckt in vatten och träreglarna har ruttnat. Trasigt kylskåp är även det dyrt!

2015-05-02 kl 17:05

Kolla utförsäljningen hos Östgöta camping, många vagnar till låga priser.

LAEN
2015-05-02 kl 17:13

Håller helt med om det kloka i att hyra vagn en sommar (eller del av sommar) och känna sig för.
Finns billiga och ibland bra vagnar på blocket t ex. Har själv köpt en för 10.000 kr där och renoverat och kompletterat en del förstås. Vill man ha något så när säker koll på fukt m m, så har ju de flesta husvagnshandlare gott om begagnade vagnar och då kan man ju förstås kräva fukttest och (kortvarig) garanti, men priset kryper väl upp en bit förstås.
Lycka till med funderingarna!

2015-05-04 kl 23:36

Håller väl i stort med föregående skribenter. Det är alldeles för många parametrar att ta hänsyn till och alldeles för individuella önskemål för att kunna ge förslag på speciell vagn. Tror också det blir extremt svårt att hitta nåt vettigt i den prisklassen om du inte är beredd på helrenovering innan du kan använda den.
Skall ni åka runt mycket gäller det också att däcken är friska, batteriet fräscht, samt att värmeanläggning och kyl fungerar bra, vi hade själva initialt en idé om en vagn runt 40-50kkr men landade på 85 till slut. Och den har vi nu haft i sex år med lite underhållsarbete, reperationer och tillägg.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2015-05-06 kl 17:33

Hej!

Jag är kanske den som går mot strömmen.

Jag anser det visst går att hitta en hyfsat husvagn till 12-15.000 som du har som limit. Möjligen inte hos en handlare, men vem vet ibland kan man ha tur även där. Men privat skall det inte vara så svårt.
Du får räkna med att det blir en äldre vagn, kanske med en 20 - 30 år på nacken.
Använd din näsa när du kommer in i vagnen, luktar den unket skall du nog titta på en annan. Se efter i skåp och under bänkar hur det ser ut. Om du inte absolut skall campa på vintern kan du fundera på en vagn utan centralvärme = lägre pris och mindre bekymmer.
Vi hittade vår vagn i fjol för långt under 10.000. OK vi hade nog lite tur, men den fungerar som den skall och luktar inte unket när man kommer in i den. Du ser den på bilden.
Så ge inte upp men räkna inte med att det är första vagnen du ser på som är den rätta.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
  • 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206