Hobby 425 Classic 1995 Bruksanvisning / av Wisselgren

• 7 svar
Hobby 425 Classic 1995 Bruksanvisning
2020-06-28 kl 15:14

Nu äntligen tillbaka till Husvagnslivet igen. Precis köpt en "ny" Husvagnen utan en enda bruksanvisning. Vagnen importerad från Danmark 2017.
Nu till det roliga:
Finns inget Batteri i vagnen, ej heller uttag för detta?
Kylskåpet antingen Gasol eller 220 v, inget 12 v. alternativ?
Hyfsat fin radio monterad, får den inte ens att "lysa" ? Den borde väl går på 12v via bilen?
Värmesystemet är fläktbaserat endast på 220v. Det finns 2 Termostater i vagnen för detta ?
Frågorna är om det finns någon med liknande "konfiguration" som kan ge mig råd med igångsättningen, det känns som om jag inte lyckats få fram ström via 220v eller 12v från bilen, säkringen på strömenheten är hel, eller kanske det är en Jordfelsbrytare?
Jag har en Dansk Gasflaska (Komposit) med adapter som jag inte kommer att använda, någon som behöver? Finns i Sthlm.
Har haft Husvagnar tidigare men aldrig stött på en vagn utan 12v Batteri som kan försörja belysning o annat. Det finns dubbla system på lampor osv.
En bruksis av något slag skulle sitta som en smäck.
Draghandsken är någon form av "Säkerhetsdrag" med ett större Vred på ena sidan som troligen skall spännas, samt en "spak" som troligen skall tryckas nedåt framåt???
Det som retar mig just nu är att jag i min iver inte fotade detta "underverk" som jag aldrig sett maken till.
Ber om ursäkt för ett svamligt inlägg men barnbarnen kändes lika viktiga så av brotten blev många o roliga under min undersökning!!

2020-06-28 kl 17:12

På en del marknader levereras husvagnar utan batteri. Främst på de där fricamping knappt förekommer. I den mån det då finns 12 V i vagnen kommer det från bilen. Räcker för att få det att fungera när man stannar till på en rastplats.

2020-07-01 kl 14:39

I vår Burstner där vi iofs hade batteri, hade vi en omkopplare/brytare för att bryta 12 volten från batteriet. När man gjorde det hade vi ingen 12 volt i vagnen oavsett om bilen var kopplad eller ej (kanske beror på om bilen har det kopplat i släpvagnskontakten, eller så skulle det itne funka så all). SÅ om brytare till batteriet var avstängd så funkade inget om vi inte hade 230 voltskabeln kopplad.

Den fläktbaserade värmen du skriver om, är det en Truma? Då borde den drivas på gasol med, elvärme är ett tillval till dessa, medans gasol alltid finns, så vitt jag förstått. Däremot går inte fläkten om du inte har 12 volt. 2 termostater tyder ju på att du har både och (om du med termostater menar vred för att ställa värmen på?).

Driva kylskåp på 12 volt är inget alternativ, förutom just vi färd då den kan ta 12 volt från bilen (återigen, förutsatt att det är kopplat så i både bil och husvagn). Kylen på 12 v skulle dra ur husvagnsbatteriet väldigt snabbt.

Oavsett så går det att koppla in batteri i vagnen, men det kräver lite jobb. Har man inte kunskapen själv (jag skulle nog inte göra det själv) så kan man lämna in och få det gjort, kan inte tänka mig att det är svindyrt.

Googlade lite men hittade ingen äldre bruksanvisning än 2006 tyvärr.. :( Men kolla med någon ÅF, de kanske kan hjälpa dig få tag i en bruks? Tenhult tex?

2020-07-02 kl 09:14

Det vanligaste är väl att det finns en omvandlare 220-12v i vagnen för att driva lampor, fläkta etc. Att få ström från bilen (endast när bilen är igång) är inte alltid självklart. Beror på hur vagnen är kopplad. Får du inte 220 volt prylarna att fungera när du kopplar in dig på "landström" då är det i den ändan du får börja felsöka och mäta. Testa på svenska hobbyklubben om bruks.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-07-02 kl 13:58

Jag vet inte vilket som är vanligast. Jag har aldrig köpt någon vagn utan batteri.
Den vagnen jag har idag har omvandlare 230 VAC -> 12 VDC, 12 V från dragbilen, eget batteri, laddning från bilen och laddning från 230 VAC. Extra allt, liksom. Men det verkar som om den gått att köpa, åtminstone utomlands, med enbart 12 V via omvandlare från 230 V.

2020-07-02 kl 21:07

apersson850 skrev:
Jag vet inte vilket som är vanligast. Jag har aldrig köpt någon vagn utan batteri.
Den vagnen jag har idag har omvandlare 230 VAC -> 12 VDC, 12 V från dragbilen, eget batteri, laddning från bilen och laddning från 230 VAC. Extra allt, liksom. Men det verkar som om den gått att köpa, åtminstone utomlands, med enbart 12 V via omvandlare från 230 V.

Ledsen jag var otydlig. Vanligast på vagnar som saknar batteri. Den typ som vad jag förstått är vanlig i mellaneuropa. och den typ som TS tydligen köpt.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-07-03 kl 11:59

Jag förmodar att de sätter dit de där 230 V -> 12 V omvandlarna för att det ska gå att driva belysningen med 12 V också, antingen direkt från bilen eller från ett senare ditsatt batteri. Annars kunde de ju lika gärna byggt vagnarna för 230 V belysning. Men då hade de behövt olika versioner för med eller utan batteri, så det blir förmodligen inte billigare för dem ändå.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842