Hobby 460 HL - svårt att få lämpligt kultryck? / av cargu

• 18 svar
Hobby 460 HL - svårt att få lämpligt kultryck?
2015-10-25 kl 21:40

Någon som har erfarenhet av att dra en Hobby 460 HL? Jag tycker det är en intressant liten vagn, men är bekymrad över att både vattentanken och batteripaketet är placerade längst bak. Jag befarar att det kan bli svårt att få till ett lämpligt kultryck. Men jag kanske oroar mig i onödan?

2015-10-27 kl 18:42

Det är nog avstämt, vagnen totalt är ju 1500kg? Vatten och batteri är kanske 40+17kg = 57kg 1/26 del av vikten så det är nog utbalanserat med annat.

2015-10-29 kl 10:12

Tack för bra svar Ågren!
Vagnen, med utrustning för svenska marknaden, ska väga just under 1100 kilo (+ - 5%. Totalvikt 1200, med möjlighet att höja upp till 1350. Så ungefär 50 kilo för vatten och batteripaket blir 1/22-del - 1/27-del, väldigt nära ditt resonemang :D Men i brist på svar från någon med praktisk erfarenhet av att balansera och dra vagnen har jag mejlat fabriken i Tyskland och frågat vilket kultryck de rekommenderar för On Tour 460 HL och vad jag behöver/hur jag ska lasta för att få till det kultrycket. Återkommer när jag har fått svar. :)

2015-11-19 kl 13:52

Hej alla,
jag skickade två frågor med ungefär nedanstående ordalydelse till Hobby-fabriken i Tyskland. Sedan har korrespondensen gått flera varv, på både engelska och tyska.

1) vilket kultryck rekommenderar ni för modellen OnTour 460HL?

2) givet batteripaket och vattentank baktill i vagnen, vilken utrustning/last måste jag ha framtill (gasolkofferten) för att nå minst det rekommenderade kultrycket?

Jag delar upp svaren i separata poster, för att undvika otymplig längd på ett och samma inlägg.

2015-11-19 kl 13:58

Fråga 1) vilket kultryck rekommenderar ni för modellen OnTour 460HL?
Efter ett par vändor fick jag svaret: min 25 kg, max 100 kg

(Om någon är intresserad, och det är OK med moderator, kan jag posta mejlkonversationerna)

Min egen fundering är att min 25 kg kultryck förefaller ganska lågt. Vad säger ni andra? Har ni fått några rekommendationer för andra modeller och märken?

Återkommer med svar på min fråga 2, mejlkonversationen är inte riktigt avslutad ännu.

2015-11-22 kl 22:10

Fråga 2) givet batteripaket och vattentank baktill i vagnen, vilken utrustning/last måste jag ha framtill (gasolkofferten) för att nå minst det rekommenderade kultrycket?

Den här frågan visade sig vara omöjligt att få ett klart svar på. Jag hade hoppats på någonting i stil med:
"Kära Hr Cargu, förutsatt att du har en helt tom vagn i övrigt. Med en full gasolflaska om ca x kg, en nästan tom gasolflaska om ca y kg samt en kabelvinda om z kg i gasolkofferten, så kommer du att ha ett kultryck som är över 25 kg, Hälsningar, NN"

Men det fick jag inte.

Det där med balansering av en husvagn är tydligen inte så enkelt att räkna på (prova i praktiken är ju enklare). Och då är det ju inte så enkelt att ge enkla svar heller ... Nåja, får se hur det blir. Hoppas jag hittar någon som faktiskt har egen erfarenhet av att dra en OnTour 460HL.
Kör försiktigt och med lämpligt kultryck därute. :)

2015-11-24 kl 22:23

En del frågor har inte enkla svar. Jag tror inte det är rätt väg att försöka räkna fram vad ett kultryck skall vara. Vagnar beter ju sig olika beroende på dragbil, avstånd drag till vagnens axel, konstruktion m.m.
En metod som alltid lyckas för mig är att kolla vad vagnen får lasta. Sedan lastar jag med sunt bondförnuft och därefter tar jag badrumsvågen och väger trycket. Min vagn är 5,60 och jag ligger på ca 80 kg i kultryck. Din 460 skulle jag prova med ca 50 kg och sedan helt enkelt köra några kilometer i lagstadgad hastighet för att känna om det känns stabilt eller man tycker det har tendens att börja wobbla.
Känns det inte stabilt får man flytta fram lite av lasten som finns bak i vagnen.
Mycket text och lite svar, men kontentan är: prova dig fram innan du reser "på allvar".
Lycka till

2015-12-19 kl 17:09

Tack ostbergr! Jo, jag har insett att en del frågor inte har enkla svar ... Metoden med badrumsvåg är bra, tackar så mycket för tipset. :D

2015-12-22 kl 13:54

Tänk på att det frestar på rätt mycket mer om det blåser rejält, eller när man behöver göra någon tvärare manöver, jämfört med att köra rakt fram i lagstadgad hastighet.

2016-10-01 kl 19:30

Hej alla, såhär en säsong senare ...
Det blev så småningom en Hobby HL On Tour 460. Och den visade sig verkligen vara baktung i designen. Bakom axeln finns batteripaketet (o all annan elektronik), färskvattentank och spoltank (ca 15 L) till toaletten - och avloppstanken. Hur tänkte de ....?? När jag körde hem den tomme första gången hade jag batteri i elektroniklådan, men inget vatten någonstans baktill, framtill i gasolkofferten hade jag en nästan full ståltub och en gråvattentank fylld med vatten - och ett kultryck på under 25 kg... Nu hade jag som väl är köpt den med förhöjd totalvikt 1350 kg. Lösningen blev 4 plattjärn om tillsammans lite över 40 kg framtill på dragstången. Med semesterpackning (inkl mat och sånt) för mig och frugan är bruttovikten ca 1300 kg, så det fungerar, men det känns så B att behöva hänga på skrot ... I övrigt är vi väldigt, väldigt nöjda med vagnen :D :D Den har vad vi behöver/vill ha, är mysig att bo i, känns trygg att dra, och dieselförbrukningen har sjunkit markant. Men hur tänkte de på Hobbyfabriken...??

2016-10-01 kl 22:46

Roligt att du är nöjd med din vagn, har själv just gjort en order på en Hobby 470 KMF OnTour, blir leverans i slutet av mars eller början av april så vintern kommer bli väldigt lång.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-10-02 kl 12:06

Tittade som hastigast in i Hobb 470 KMF On Tour på Elmia. Den är ganska lik vår 460 inuti, så jag tyckte naturligtvis den verkar trevlig :) Lite mer utrymme, eftersom den är både längre och bredare och U-soffa i bakvagnen. Jag undersökte dock inte var de har placerat batteripaketet och vattentankarna. Förhoppningsvis får ni lättare än jag att få till ett anständigt kultryck. Ni kommer förmodligen att stöta på detaljer som irriterar, men överlag tror jag ni kommer att trivas utmärkt med er nya vagn. :D

2016-10-02 kl 16:24

Metoden med badrumsvågen är ju jättebra, men tänk på att kultrycket inte är detsamma som trycket under stödhjulet!

2016-10-15 kl 21:55

Nä, men har man inte ens tillräckligt under hjulet, då har man inte det på kulan heller.

2016-10-18 kl 13:45

Under vårt husvagnsliv som innebar resor runt om i Europa använde jag mig av metoden att lyfta upp draget och om det nästan gick var det lagom tryck på kulan, troligen mellan 60 - 80 kilo ;-) (Van vid lyft av diverse på 50 kilo)

2016-10-19 kl 11:58

Den metoden har jag också använt. Är man "lagom stark" fungerar det bra. Akta ryggen, bara.

2016-11-01 kl 14:06

mrcool skrev:
Under vårt husvagnsliv som innebar resor runt om i Europa använde jag mig av metoden att lyfta upp draget och om det nästan gick var det lagom tryck på kulan, troligen mellan 60 - 80 kilo ;-) (Van vid lyft av diverse på 50 kilo)

Jag började med det också. Fast första gången jag lyfte draget så det gick hade jag 125kg tryck =) Beror på hur stark man är! I början så körde jag med badrumsvåg + lyfte så man lärde sig hur mycket det var. Har det en gång om året och testar om man blir svagare/starkare under vintern

2016-11-14 kl 11:28

Starkt, MartinP! Men det var väl ingen Hobby 460 HL du hade 125 kg på kroken på?

• 18 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07