Hobby 545/Hobby 560 / av Frodda

• 12 svar
Hobby 545/Hobby 560
2021-06-10 kl 10:53

Hej alla!

Efter ägt min Hobby 490 i lite mer än 2 år så kände vi oss mogna att byta upp oss av olika skäl, primära var husvagnen kändes för liten..
Ny bil som gör jag fick dra lite till.. :-)

Kommer här lite tankar..

Barnen fastnade för en Hobby 545 barnkammarvagn då sängarna var längst in i vagnen i förhållande till dörren, vi var väl lite tveksamma..(mest min fru =)
Dock är toaletten jätte trevlig med dusch möjlighet, ljust toalett.
Men förvaringsmöjligheterna är om ännu sämre än i vår 490! färre skåp faktiskt när vi räknade på det.
Sen fick vi möjligheten snegla och känna på en 560, ljus, stor(större) med i princip en gardrob per person (4st) fanns till och med lite luft mellan säng och bord att kunna stå utan vara i vägen.
Meen, toaletten, litet utrymme inget mer, tvättat händerna är utanför toaletten..
Dubbelsängen är breddare och man behöver inte hoppas över personen brevid för komma av.

Känns det inte knepigt att en sån pass stor vagn inte har vasken inne på toaletten ?

Eller är det bara jag som tycker det är märkligt ?(är kanske en icke fråga?)

Designen i fråga har väl ganska många år på nacken med vask utanför, fler vagnar som har det så ?

Båda vagnarna är dessutom fullbredd till skillnad mot min 490 som var 2300, gör stor skillnad..
Vi fick så fruktansvärt bra betalt för min 2 år gamla 490 kmf, att jag inte ens behöver lägga något mellan till en ny.

Så efter massor av tankar valde vi 560 ändå primärt pga förvaringen!
Toaletten kissar vi oftast på sin höjd, borsta tänder utanför toaletten är ok kände vi.
Sen får vi en längre och bredare husvagn till sommaren =) Dessutom matchar vårt lufttält bättre på fasaden än tidigare.

Någon som har erfarenhet av senare model Hobby 560 ?Något att tänka på ?

Tack för ett bra forum!

Hobby 560 kmfe- 21, dras av en BMW 330d, 20
2021-06-10 kl 20:39

Stort grattis till nya vagnen! Skillnaden mot er gamla är ganska så stor och speciellt när ni nu får en fullbred vagn.
Det viktigaste med just en 560 KMFe är att välja en hög totalvikt. Skulle ha totalvikt 2000 kg som är högst på den modellen. Går även att välja 1800 som är på gränsen men funkar om man inte har överdrivet med packning med sig.
Hur ser specen ut på eran vagn? Valde ni en lagervagn?
Vi har tidigare haft en 545 KMF som vi hade i 3 år. Vi var jättenöjd med vagnen men tyckte framför allt att den var lite för trångt just vid dörren när alla gick in samtidigt. Sen använde vi aldrig duschen så det blev bara förvaringsutrymme och ganska så onödigt mycket yta som aldrig användes. Tror ni gjorde ett klokt köp i längden.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-06-10 kl 22:46

Det finns aldrig någon anledning att välja något annat än högsta totalvikten. Det enda som kan behövas är ett bättre körkort, med det är något av det billigaste och enklaste man kan skaffa i campingsammanhang.

2021-06-11 kl 15:19

Perra79 skrev:
Stort grattis till nya vagnen! Skillnaden mot er gamla är ganska så stor och speciellt när ni nu får en fullbred vagn.
Det viktigaste med just en 560 KMFe är att välja en hög totalvikt. Skulle ha totalvikt 2000 kg som är högst på den modellen. Går även att välja 1800 som är på gränsen men funkar om man inte har överdrivet med packning med sig.
Hur ser specen ut på eran vagn? Valde ni en lagervagn?
Vi har tidigare haft en 545 KMF som vi hade i 3 år. Vi var jättenöjd med vagnen men tyckte framför allt att den var lite för trångt just vid dörren när alla gick in samtidigt. Sen använde vi aldrig duschen så det blev bara förvaringsutrymme och ganska så onödigt mycket yta som aldrig användes. Tror ni gjorde ett klokt köp i längden.

Tack för svar!
Vi tog en vagn som fanns i laget 1800kg tror jag den var satt på väger ca 1500 så 300kg last kapacitet tänkte jag räckte, vi hade 270 i förra och det räckte åtminstone =)
Som du säger så tänkte vi som ni om duschen, den hade blivit smutstvätt, eller hängt kläder där, sen är det kanske det är designat för =)

2021-06-11 kl 15:21

Delar helt din åsikt i frågan, mitt problem är det var lite brått att ta vagnen som den stod därför blev det 1800kg denna gången.
Men ca 300kg lastmöjlighet såg jag som det räcker då det är mer än tidigare ändå..
Men kanske kan klassa upp den senare till 2 ton ?

apersson850 skrev:
Det finns aldrig någon anledning att välja något annat än högsta totalvikten. Det enda som kan behövas är ett bättre körkort, med det är något av det billigaste och enklaste man kan skaffa i campingsammanhang.

2021-06-13 kl 08:56

När jag köpte vagn senast kom jag överens med säljaren om att de fixade, och bekostade, intyget som behövdes för att höja totalvikten. Själv tog jag på mig, och bekostade, att göra registreringsbesiktningen. På så sätt tog det i princip ingen extra tid. Det gick ju att köra med vagnen innan jag registreringsbesiktigade.

2021-06-13 kl 20:14

Frodda skrev:
Delar helt din åsikt i frågan, mitt problem är det var lite brått att ta vagnen som den stod därför blev det 1800kg denna gången.
Men ca 300kg lastmöjlighet såg jag som det räcker då det är mer än tidigare ändå..

apersson850 skrev:

Har ni 300 ärliga kilon så kommer ni garanterat klara er ganska så bra.
Visst det går ju alltid att ändra till en högre totalvikt men kan kosta ganska så mycket om ni har otur. Allt hänger på vilken axel, draghandske m.m som sitter på vagnen i dagsläget.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-06-14 kl 11:20

I fallet med min senaste vagn hade jag bästa möjliga förutsättningar. Vagnen har flera olika totalvikter på samma typgodkännande. Det är fritt att flytta mellan de totalvikterna. Kräver bara ett intyg och en registreringsbesiktning. Inga ombyggnader.

2021-06-24 kl 15:06

Perra79 skrev:
Frodda skrev:

apersson850 skrev:

Har ni 300 ärliga kilon så kommer ni garanterat klara er ganska så bra.
Visst det går ju alltid att ändra till en högre totalvikt men kan kosta ganska så mycket om ni har otur. Allt hänger på vilken axel, draghandske m.m som sitter på vagnen i dagsläget.

Klart vi klarar oss bra på det:-)
Är helt säker!

Annars kanske jag kan få en anledning köpa en riktig takbox i stället ! :-)

2021-06-24 kl 15:07

apersson850 skrev:
I fallet med min senaste vagn hade jag bästa möjliga förutsättningar. Vagnen har flera olika totalvikter på samma typgodkännande. Det är fritt att flytta mellan de totalvikterna. Kräver bara ett intyg och en registreringsbesiktning. Inga ombyggnader.

Fick beskedet från försäljaren att det var inte riktigt så lätt här tyvärr!
Men det är ok från min sida oavsett, tror vi klarar oss bra =)

2021-06-30 kl 09:44

Somliga vagnar är så besvärligt att höja totalvikten på att det i praktiken är ointressant. Om än inte omöjligt.
I vissa fall är det lätt när vagnen är ny, men så snart en vikt är fastställd är det ett elände att bli av med den vikten igen.

2021-07-09 kl 13:18

apersson850 skrev:
Somliga vagnar är så besvärligt att höja totalvikten på att det i praktiken är ointressant. Om än inte omöjligt.
I vissa fall är det lätt när vagnen är ny, men så snart en vikt är fastställd är det ett elände att bli av med den vikten igen.

Gissar på det är så i detta fallet faktiskt!

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1678 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 626 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206