Hobby Premium VS Adria Alpina / av Bachten

• 16 svar
Hobby Premium VS Adria Alpina
2013-03-13 kl 13:58

Någon som har erfarenhet av dessa vagnar och kan dela med sig lite? Kommer använda vagnen åretrunt, men på fast plats från okt till maj vart man har tillgång till ett servicehus för dusch, wc, kök mm. Läst om att man borde tilläggsisolera kasolkofferten på Hobby. Gäller detta även Premium? Är igentligen mest sugen på en Cabby, men för nypriset på en Hobby eller adria får man ju en ganska gammal Cabby för.

Har ni förslag på andra vagnar som kan fungera bra? 2 Vuxna 2 barn (1 och 3 år) Gillar verkligen planlösningen i Alpina 663 UK, Cabby 740 F2C, men känns som den vagnen är väldigt stor för att vara enkelaxlad? Är helt grön på husvagnar, enda erfarenheten jag har är en Cabby vi hade stående på en säsongsplats som inte användes överhuvudtaget annars.

2013-03-13 kl 15:04

Jag har för mig att det är korta sängplatser i Hobby.
Sen att det är enkelaxlat är nog inget problem på Cabbyn

2013-03-13 kl 15:15

Ja är sängplatserna kort går hobby bort direkt (193 lång). Menade att Adrian är enkelaxlad. cabby 740 har ju bloggi. Kanske är det dumsnålt att köpa en vagn som inte är klar från fabrik. Är kanske en anledning att adria är så mkt billigare..

2013-03-13 kl 15:35

Hur menar du:

///Kanske är det dumsnålt att köpa en vagn som inte är klar från fabrik. Är kanske en anledning att adria är så mkt billigare..///

Adria är billigare än Cabby!!

2013-03-13 kl 17:48

Ja läs sista raden jag skrev..

2013-03-13 kl 18:46

Vintercampar med vår cabby 740+ M.
Vi har det varmt och skönt och kör 99% på 2 kWh.

Gasol kör vi endast på fredag kväll när kommer upp och det +5 grader i vagnen. På 1-2 h har 21 grader. Blåser de kan det ta längre tid.

Har mest vänner på campingen med cabby, kabe, solifer och polar. Men de finns även några gasol "bärare" de som kör 2-3 kWh + gasol.

På deras vagn sitter det oftast dekaler med Adria, Hobby och wilks. jag även nya Adria alpina. Så de du inte betalt i priset på vagnen får du köpa gasol för. En granne byte tub 3 gånger mellan annandagen och trettondelen.

2013-03-14 kl 07:19

Jaha det är fortfarande så med adria. Minns våran granne som hade en ny adria 743 när vi stod med våran gamla Cabby 585 i fjällen. Han fick elda gasol om det blev kallare än -10 och vi körde bara på el hela säsongen, även när det var runt -35.

Är en Cabby 700+ M som känns vettigast just nu. Visst är det den med dinette i mitten? Men är den inte lite stor för enkelaxel? 740 med boggie känns säkrare. Vad drar du din 740 med för bil? Lite trist att man inte tänkte på husvagn när man fixade bil i höstas så är lite orolig över hur dsg lådan ska fungera att dra med. Har som ingen erfarenhet att köra med husvagn så känns lite spännande att slänga på en stor vagn direkt, men eftersom jag har tänkt stå hela vintern på säsongsplats och vara där varje helg känns en liten vagn som en dum investering. Längden kanske inte spelar sån stor roll när man kör?

2013-03-14 kl 09:32

740+ M är den bästa lösningen för oss, mitt dinette med med nedfällbar säng i överskåpet. Vi är vi liten familj som vintercampar mycket, vi har missat 2 helger 2013 + 20 dec till 5/1 jul/nyår alltså. Vi kommer klara oss på en tub och ca 3500 kWh. Vagnen är boggi och vi körde 480 mil i somras på semester och det gick hur bra som helt. Tycker den är bättre att dra än vår gamla 570+.

Idag drar jag med en BMW 330 X-drive med automat. Går kanon!
Konstigt vore annars med 245 hk och 500 nm.

Vi siktade på en 700+ M från början, men hittade en handlare vill bli av en demovagn och jag hade en kund redan på vår gamla så det blev 740+...

Ang Adria Alpina, tror det har säkert blivit bättre. Men man ser att värmen "läcker" värme genom taket. Vilket resulterar grym isbildning. En granne var borta 4 veckor från vagnen med 5 grader. Det blev en total iglo med tjock is på taket och bak. Grannen med kabe var borta lika länge, kunde gå upp och borsta bort 3 dm snö när de kom.

Vi har en Vw golf Tdi/140 DSG också, körde gamla vagnen med någon gång. Går fint, med fördel kan man behöva växla en ner manuellt ibland tex i långa backar. Då låda gärna växlar upp fort, men den är ju adaptiv så den när sig efter ca15 mil.

Lycka till med camping l livet !

2013-03-14 kl 09:38

Hej Bachten!
Vi har en Hobby 650 KFU -08. Vi har vintercampat med den alla vintrar sen vi köpte den. Vi har under alla dessa år stött till med gasol ca 5-7ggr och då har kvicksilvret vart nere och vänt på ca -30grader.. Ser inga hinder till att Hobby inte skulle gå att vintercampa med. Se bara till så den är utrustad med Aldepanna och golvvärme..
Önskar Er lycka till med val av vagn..

Ps. Man kan köpa många gasoltuber för priskillnaden mella typ Hobby och Cabby... Eller varför inte en skoter om du ska tillbringa vintern i vagnen...:-)

// Johan

2013-03-14 kl 20:09

J Blank skrev:
Hej Bachten!
Vi har en Hobby 650 KFU -08. Vi har vintercampat med den alla vintrar sen vi köpte den. Vi har under alla dessa år stött till med gasol ca 5-7ggr och då har kvicksilvret vart nere och vänt på ca -30grader.. Ser inga hinder till att Hobby inte skulle gå att vintercampa med. Se bara till så den är utrustad med Aldepanna och golvvärme..
Önskar Er lycka till med val av vagn..

Ps. Man kan köpa många gasoltuber för priskillnaden mella typ Hobby och Cabby... Eller varför inte en skoter om du ska tillbringa vintern i vagnen...:-)

// Johan

Bllir rätt många tuber kanske... :-)
Tror det skiljer endel hur stor hobby du har. Har bekant som bytt upp sig till stor hobby och de har svårt att få mer än 17 grader utan gasol vid minus 10. Något gick fint med deras äldre hobby. Alde panna i båda.

Ps skoter är ett stort intresse, skall titta på nya Yamaha XSviper i morgon :-). Kanske byter bort rx1 GT.

2013-03-14 kl 22:37

Var faktiskt väldigt nära att handla Alpina 663 UK. Den planlösningen med våningssängen bak på tvären i vagnen. Tyvärr är sittgruppen bredvid alltför liten för att kunna utnyttjas till något alls. Finns ingen chans att komma in o sitta på inre sittplats.
Tyvärr är väl Hobby 650 KFU likadan om jag inte minns fel!

2013-03-31 kl 16:35

Hej
Lite tråkigt att höra hur man ska ha "rätt" husvagn för att platsa i gänget. Jag har tidigare haft Polar och var jättenöjd. Vi bytte vagn för att vi behövde en större då familjen blev större. Vi funderade på både Cabby, Kabe och Polar det blev en (hör och häpna) en Adria 743 Uk 2012. Det visar sig att med dagens teknik vad det gäller isolering motsv så skiljer det sig inte nämnvärt mycket. VI använder vår vagn året runt. Vi var i Lindvallen och Branäs i fiol och det var ca -25 och -30 vissa nätter vi stötte på med gasol men körde hela tiden på 2Kw patronen och golvvärme. Vi hade hela tiden 21 grader i vagnen för att vi valde detta. Visserligen finns det lösningar som både Cabby, Kabe och Polar har som inte finns i Adria. Men vi upplever att vi fick så mycket vagn att det "duger" för oss....köp den vagn som ni känner fyller er behov.
Lycka Till

2013-03-31 kl 17:07

Den Tyska campingorganisation gjorde en test vilken vagn som är den bästa vintervagnen. Två stycken vann, det var Kabe och LMC. Att LMC kunde slå Cabby, Polar och övriga berodde på att dom kopierat Kabe.

2013-04-01 kl 08:01

tommpa skrev:
Den Tyska campingorganisation gjorde en test vilken vagn som är den bästa vintervagnen. Två stycken vann, det var Kabe och LMC. Att LMC kunde slå Cabby, Polar och övriga berodde på att dom kopierat Kabe.

Skulle polar och cabby vara kabe kopior.
Jag som trodde det var solifer som var först med vattenburen golvvärme och cabby som var först med deras isolerade väggar som de andra nu kopierat. Sen är det klart att kabe var först med fukt i sina vagnar.... :)

Skämt och sido, alla de svenska vagnar är faktiskt finna idag.
Igår var jag in i solifer 550 från -89. De hade haft den sedan ny och den känns mycket fräsch sin håller. Cabby/kabe brukar kännas lite sunkigta och mörka från de åren...

2013-04-01 kl 10:41

Vad som stod i den Tyska testen va att LMC hade kopierat KABE inget annat. Jag kanske skrev lite otydligt.

2013-05-14 kl 20:12

jag har köpt en adria alpina 663 uk 2013 ska hämta den på torsdag:-) ser fram emot det som f.n och hoppas den håller bra som vintervang då den kommer nytjas mycke vintertid

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1662 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 733 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206