• 30 svar
Hobby vs Adria
2016-07-07 kl 08:19

Vi har testat på campinglivet på olika sätt och tänkte nu köpa en egen vagn. (Familj med liten hund och 2 barn 5 år+9år)

Vi är ute efter en ny vagn eller max 2 år gammal. Kommer aldrig vintercampa, däremot vara ute några helger under våren och sedan på sommaren blir det väl Danmark, Öland och andra familjevänliga turer.

Har tittat runt och sneglar väl mest mot Hobby 540-560 KMF vagnarna eller Adria Altea

Verkar vara helt ok vagnar från bägge tillverkarna så frågan är handlar det bara om vilken design man gillar eller finns det någon annan väsentlig skillnad?

All input tas tacksamt emot

2016-07-11 kl 16:31

Ta er tid att åka runt till olika husvangshandlare och titta.Det finns väldigt många olika planlösningar.Både Hobby och Adria är fina vagnar har själv en Adria Adora 552 ul som vi är mycket nöjda med.

2016-07-12 kl 08:08

Ska du köpa en ny eller nästan ny vagn så skulle också jag väga in återförsäljaren.
Hyfsat nära och en bra relation värdesätter jag vid husvagnsköp.
Valet mellan Hobby och Adria är nog hugget som stucket.
Personligen är jag inte någon Hobbyvän så jag skulle nog titta på en Adria.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2016-07-16 kl 20:13

chriper skrev:
Ska du köpa en ny eller nästan ny vagn så skulle också jag väga in återförsäljaren.

Där sa du nåt intressant, Chriper, som även jag funderat på. Min närmaste handlare, 2mil bort, säljer Hobby. Till min Adria- och Knaus-handlare har jag över 7 mil enkel väg. Med ovanstående tänk borde jag alltså välja en Hobby, eftersom det även är en bra handlare...

När man köper en ny vagn, kräver det då att man servar vagnen hos handlaren man köpt den av, med tanke på garantier och fuktkontroll? Det talar ju i så fall än mer för att välja den närmaste handlaren, eftersom det blir smidigare!

Slutligen - vad har du emot Hobby? Har personligen ingen aning vilken som är bäst, men gillade Knaus vagnar - vilka det är längst till...:( Men tycker både Adria och Hobby också verkar trevliga.

2016-07-17 kl 11:32

Bra tankar med nära till försäljaren och den tanken har slagit mig med.
Har nära till de flesta större märken.

Satt just och kollade på 2017 års Adria Aviva, ser ut att vara en vettig nybörjarvagn med bra prislapp. Men som vanligt vill man ha "mer" och jämför med en beg men större Hobby :)

2016-07-18 kl 08:45

Jan-E skrev:
chriper skrev:

Där sa du nåt intressant, Chriper, som även jag funderat på. Min närmaste handlare, 2mil bort, säljer Hobby. Till min Adria- och Knaus-handlare har jag över 7 mil enkel väg. Med ovanstående tänk borde jag alltså välja en Hobby, eftersom det även är en bra handlare...

När man köper en ny vagn, kräver det då att man servar vagnen hos handlaren man köpt den av, med tanke på garantier och fuktkontroll? Det talar ju i så fall än mer för att välja den närmaste handlaren, eftersom det blir smidigare!

Slutligen - vad har du emot Hobby? Har personligen ingen aning vilken som är bäst, men gillade Knaus vagnar - vilka det är längst till...:( Men tycker både Adria och Hobby också verkar trevliga.

7 mil känns också som ett lagom avstånd.
Sen att bara välja märke för handlaren är trevlig skulle jag nog inte göra. Det ska stämma med vagn också.
Rätt planlösning, utrustning och kvalitet för användningssättet.
Vad det är som gör att jag inte gillar Hobby går väl kanske inte att precis peka på. Det är mer en känsla. Känns inte så gediget.
Där håller jag nog både Adria och Knaus snäppet högre. Men som sagt det är min känsla.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2016-07-18 kl 19:31

Nu har jag oftast inte möjlighet att vänta medans dom servar vagnen, utan brukar köra dit den kvällen innan och hämta den när den är klar nästa kväll. Då blir det totalt 28mil och det tycker jag är i mesta laget för en service... Därav min undran om man måste serva där man köpt vagnen, eller kan man serva vagnen hos någon (icke märkes-) verkstad närmare utan att garantin försvinner? Räcker det att åka till märkesverkstaden för ev. garantireparationer?

Pratade idag med en ägare till en Hobby som före den hade haft en Adria. Han tyckte att Hobby hade högre kvalité än Adria. Men jag har ingen aning, eftersom jag aldrig ägt någon av dom, men upplever att Knaus och Hobby känns mest välbyggda när man "känner och klämmer" på dom i visningshallen.

2016-07-20 kl 11:40

Hej,

Adria i alla lägen om Du frågar mig.
Hobby är helt ok invändigt, men kvalitetsmässigt säger jag Adria.

Mvh.
Jens

2016-07-20 kl 13:26

Ja, Adria idag är helt annorlunda än vad de var på 70 och 80-talet.

2019-02-09 kl 11:34

Några år men lite "över tid".

Att Adria fått ett lyft får vi nog tacka Kabe för (går inte att låta bli). Då det är deras instegsvagn numera och har påverkats av kabes tekniker sedan dom tog över generalagenturen.

Att Hobby sedan är den mest frekventa vagnen när det gäller avskrotning är en annan aspekt man bör ta hänsyn till i val av vagn.

Att sedan dom svenska tillverkares vagnar lever för länge har varit ett litet dilemma just på grund av den för låga utskrotningen.

Men vi drömmer om Rolls Roys och får nöja oss mef ett surogat kanske. :-)

2019-02-09 kl 16:53

Att Adria har fått ett lyft har nog extremt lite att göra med Kabe, har nog mer att göra att man erbjuder vagnar som stor del av marknaden i Europa efterfrågar.

På majoriteten av deras marknader är väl inte Kabe inblandade alls?
Snarare så att Kabe såg potentialen att sälja vagnarna på vår marknad för det stora marknadssegment som Kabe missar med sina egna vagnar.

2019-02-09 kl 19:14

e120guru skrev:
Att Adria har fått ett lyft har nog extremt lite att göra med Kabe, har nog mer att göra att man erbjuder vagnar som stor del av marknaden i Europa efterfrågar.

Snarare så att Kabe såg potentialen att sälja vagnarna på vår marknad för det stora marknadssegment som Kabe missar med sina egna vagnar.

Det är inte lätt det här men att inbilla sig att inte Kabe varit med och påtat i Adrias utförande och konstruktioner på de vagnar som nu kabe har genaralagenturerna i dom nordiska länderna är nog att vara lite naiv kanske.

Och att Kabe bara har de nordiska länderna som marknad är nog mera dåligt upplyst än att se till helheten.

Framgår i sin helhet på flera olika siter vad dom har som marknad bl a i nedan .länkande hållbarhetsrapport

Skulle förvåna mig mycket om man som generalagent inte fick vara med och utforma den produkt som man skall marknadsföra inom det avtalade området eller områdena. Det skulle nog inte funka så bra då.

Men man behöver inte läsa allt bara lite så förstår man mer bl a deras hållbarhetsrapport där det lite snyggt framgår just om samarbetet.

https://www.kabe.se/documents/pdf/hallbarhetsredovisning-2017.pdf

Och sedan vad jag förstår så är inte Adria Slovenskt längre utan Fransk då det tillhör Trigano gruppen.

Men samarbetet med Kabe kvarstår.

2019-02-09 kl 20:19

Nu får du ju sluta hitta på att folk har skrivit saker de inte har skrivit... Ingen har påstått att Kabe inte har någon marknad utanför de nordiska länderna... Det jag skrev var att de och adria inte vänder sig till samma marknadssegment... (Däremot så står enligt deras årsredovisning Sverige, Norge, Finland och Danmark för 95% av försäljningen av deras tillverkade campingfordon.)

Kabe vänder sig till ett marknadssegment som till stor del inte är samma marknadssegment som Adria vänder sig till... Adria vänder sig till en stor massa som vill ha vagnar som är i en annan prisklass än Kabe, och som tycker att enklare inredning osv är helt ok.
Genom att kunna tillverka vagnar i stora volymer på ett kostnadseffektivt sätt så kan man tillgodose det marknadssegmentet.
För Kabe som koncern (inklusive finansbolag etc) så är det såklart logiskt att kunna ta del av den kakan också genom försäljning av campingfordon inom de segmenten på den nordiska marknaden dit manninte riktar sig med sina egna fordon)

Självklart ger generalagenterna mycket input som är mycket värd för tillverkarna om de lokala marknaderna. Men att därifrån påstå att det är Kabes förtjänst att Adria haft de framgångar man har haft är lite väl långt steg. Det mesta av den förtjänsten vågar jag påstå, men motbevisa mig gärna, ligger i skickligheten hos managementteamet i Slovenien - som gjort dem till en av Europas största tillverkare av campingfordon som i flera år genererat bättre och bättre resultat, något som definitivt inte beror enbart på vad Kabes i agentur genererar på den Nordiska marknaden, utan man lyckas i stora delar av Europa.
Att Kabes agentur och återförsäljarnät är en del av detta råder inget tvivel om (enligt årsredovisningen har de en marknadsandel på ca 25% i Sverige), men att säga att Kabe är de som skapat denna framgång för märket är lite väl magstark när man ser till deras utveckling på hela Europeiska marknaden.

Personligen gillar jag inte Adria - tycker de är lite för mycket billig-IKEA-möbel-känsla, men förstår att många vill köpa dem när man får en nyare vagn för samma pengar som med en del andra fabrikat.

Och jo - Adria är Slovenskt, managementteamet sitter fortfarande med resten av bolaget i Novo Mesto. Men ja - man ägs av franska Trigano.

2019-02-09 kl 20:46

e120guru skrev:
Nu får du ju sluta hitta på att folk har skrivit saker de inte har skrivit... Ingen har påstått att Kabe inte har någon marknad utanför de nordiska länderna... Det jag skrev var att de och adria inte vänder sig till samma marknadssegment... (Däremot så står enligt deras årsredovisning Sverige, Norge, Finland och Danmark för 95% av försäljningen av deras tillverkade campingfordon.)

Kabe vänder sig till ett marknadssegment som till stor del inte är samma marknadssegment som Adria vänder sig till... Adria vänder sig till en stor massa som vill ha vagnar som är i en annan prisklass än Kabe, och som tycker att enklare inredning osv är helt ok.
Genom att kunna tillverka vagnar i stora volymer på ett kostnadseffektivt sätt så kan man tillgodose det marknadssegmentet.
För Kabe som koncern (inklusive finansbolag etc) så är det såklart logiskt att kunna ta del av den kakan också genom försäljning av campingfordon inom de segmenten på den nordiska marknaden dit manninte riktar sig med sina egna fordon)

Självklart ger generalagenterna mycket input som är mycket värd för tillverkarna om de lokala marknaderna. Men att därifrån påstå att det är Kabes förtjänst att Adria haft de framgångar man har haft är lite väl långt steg. Det mesta av den förtjänsten vågar jag påstå, men motbevisa mig gärna, ligger i skickligheten hos managementteamet i Slovenien - som gjort dem till en av Europas största tillverkare av campingfordon som i flera år genererat bättre och bättre resultat, något som definitivt inte beror enbart på vad Kabes i agentur genererar på den Nordiska marknaden, utan man lyckas i stora delar av Europa.
Att Kabes agentur och återförsäljarnät är en del av detta råder inget tvivel om (enligt årsredovisningen har de en marknadsandel på ca 25% i Sverige), men att säga att Kabe är de som skapat denna framgång för märket är lite väl magstark när man ser till deras utveckling på hela Europeiska marknaden.

Personligen gillar jag inte Adria - tycker de är lite för mycket billig-IKEA-möbel-känsla, men förstår att många vill köpa dem när man får en nyare vagn för samma pengar som med en del andra fabrikat.

Och jo - Adria är Slovenskt, managementteamet sitter fortfarande med resten av bolaget i Novo Mesto. Men ja - man ägs av franska Trigano.

Ojsan, ojsan det var många "påståenden" :-)

2019-02-10 kl 12:05

e120guru skrev:

e120guru skrev:

Nu får du ju sluta hitta på att folk har skrivit saker de inte har skrivit... Ingen har påstått att Kabe inte har någon marknad utanför de nordiska länderna... Det jag skrev var att de och adria inte vänder sig till samma marknadssegment...

Tolkningsfråga broder, tolkningsfråga.

Som läsare förbehåller man sig med tolkningsföreträde och utgår ifrån textsättarens innehåll och ändrar textsättaren så kan det ju få en annan innebörd, eller hur?

Men att Kabe varit med om att utforma vagnar från Adria för den nordiska marknaden är mer sant än ljug, speciellt då de varje år träffas för att gå igenom vad som skall gälla inför de nya introduktionerna (framgår i deras årsberättelser bl a).

Mycket av detta går att läsa i olika informationer under tid där Adria haft en mycket stor och generös ställning till just Sverige då den första som etablerade kontakten var KW Karlsson dom hade den första agenturen och som hjälpte Adria på traven att bygga husvagn över huvud taget. När han gick bort så övertogs agenturen av Bertil Holmgren (fd Polars grundare) som sedermera 2001 övertogs av just Kabe.

Och vid denna introduktion så slog de sina kloka huvuden ihop och la grunden till vagn/vagnar som var anpassad för det nordiska klimatet till en hyfsad peng och att sedan säga att Kabe inte varit med och påverkat denna utveckling kanske du har mer kunskap om och det vore ju trevligt om du delar med dig av den.

2019-02-10 kl 15:16

e120guru skrev:

Vad är det för fel på Ikea?
Men för att fortsätta ditt spår tycker jag nog det är bättre med en husvagn med Ikea möbelkänsla än Jysk dito.

Jag tycker att inredningsmässigt så liknar Adria övriga kontinentala husvagnar, inget som tilltalar mig men säkert andra.

2019-02-10 kl 15:49

Jag tycker Adria har flera trevliga vagnar, som skulle kunna vara intressanta om det inte vore för en liten detalj. Varför måste dom ha så platta och hårda dynor i sittgruppen? Lite svankstöd vore skönt. Dessutom ibland med olika sittdjup på resp sida! Fruktansvärt obekvämt. Där faller Adria för mig. Inte för att Hobby är nämnvärt bekvämare... Men om nu Kabe har något inflytande över Adrias produkter är mitt tips att dom förser Adrias vagnar med mer ergonomiskt utformad sittgrupp. Kabe kan ju det där. Det tror jag kommer öka Adrias popularitet i Sverige ytterligare.

2019-02-10 kl 16:20

perin skrev:
e120guru skrev:

Vad är det för fel på Ikea?
Men för att fortsätta ditt spår tycker jag nog det är bättre med en husvagn med Ikea möbelkänsla än Jysk dito.

Förvisso sannt med Jysk kontra IKEA... I ovanstående var betoningen meningen att vara på billig snarare än IKEA... Alltså att känslan var deras billiga möbler snarare än deras dyrare serier (med relativa mått mätt).

2019-02-11 kl 06:43

Jag fick lite dubbla känslor angående Adria. Vissa var mycket Jysk medan några kändes OK. Men det var något med barnsängarna samt färgerna i inredningen vi inte gillade.
De som kändes stadigast i våningsängarna var Hobby och Knaus. Där är det rejält material i stegar, fallskydd samt runt luftspalterna.
I Kabe var de väldigt klent och dottern knäckte nästan fallskyddet när hon skulle provligga.
I Adria var sängarna kortare. Vi tittade på Alpina.

2019-02-11 kl 10:19

Det är en av anledningarna till att jag fortsatt med Tabbert. Rejälare materialval än i många andra vagnar jag tittat i.

2019-02-11 kl 10:33

Kan man ana att det följer en väldigt enkel ekvation.

Ju tunnare kaross ju grövre inredning (något måste ju bära upp byggnaden).

Och det motsatta när det gäller ju stadigare kaross ju lättare inredning (karossen bär upp byggnaden).

Kan vara ett bra skäl.

2019-02-11 kl 13:48

Kan också vara så att det följer ekvationen att ju exklusivare vagn desto rejälare utförande.
Det är ju exempelvis knappast en långsida på sänglådan, eller en garderobsdörr, som bär upp vagnen.

2019-02-11 kl 14:09

Tror knappast det, det som spelar in i alla lägen är totalvikten. Skulle man skippa den så kunde jag hålla med dig.

Men då den är begränsad så måste man försaka någonting för att få plats med så mycket som möjligt, och vad är det enklaste att spara på.
Chassi, fönster, numera kylskåp, och i stället för spånskivor lättviktsskivor, enklare underreden i både soffor sängar och i skåpmaterial. Ja det är mycket vikt man kan spara om man ger sig 17 på det.

2019-02-11 kl 15:34

Ja, det är väl därför den vagnen jag har nu har en totalvikt på max 1800 kg (min har 1700 kg), trots att den har en totallängd under åtta meter. Modellen kallas 580.

2019-02-11 kl 16:43

Min vagn är också tung. Slät plåt tex måste tydligen vara tjockare och vagnen blir lite tyngre. Taket är glasfiberförstärkt och det lägger på lite vikt till.
Kabe har väl fortfarade uppfällbara soffor och det blir då tyngre, då får man spara på något annat. Alla vagnar har sina svagheter och det gäller att hitta vagnen som har flesta positiva egenskaper för ens ändamål. Det negativa får man leva med eller fixa till själv.

2019-02-11 kl 17:58

Är väl lite av båda världar...

Ju tyngre grundkonstruktionen är (vilket inte nödvändigtvis betyder stabilare, även om så kan vara fallet) ju mer återhållsam på tunga material inne i vagnen får man vara.

Dyrare vagnar förväntar man sig en högre nivå av upplevd kvalitet, vilket ställer krav på materialen... Billigare vagnar kommer man undan med att minska vikt genom att göra skivorna tunnare och därmed klenare.

Precis som aperssons vagn och Davids vagn så är min relativt tung för sin storlek (590 är modellen betecknad som, och har en tjänstevikt på 1590kg (totalvikt 1800kg) vilket är 260kg mer än samma storlek på vagn i deras billigare serie).

2019-02-11 kl 22:19

Hallå! Det är fantastiskt hur en fråga kan spåra ut igen, är det så jäkla svårt att svara på frågorna . Nej som vanligt kommer det upp om våra svenska vagnar och dessa ohyggliga kvalitet . Nej nu får det vara nog svara på det t.e.x raderad frågade om adria vs hobby
Mvh Kenneth

2019-02-11 kl 22:32

Relevanta svar fanns i början av tråden. Sen är det associationer, så den här tråden slår i alla fall inga urspårningsrekord.

2019-02-12 kl 08:17

Håller med persson, sedan att någon fått vårstress är ju en annan sak.

Men tråden är över två år gammal ssmt att TS har hoppat av så vad gör man inte...

Lobbar för våra fina svenska vagnar är ju skitkul... :-)

2019-02-12 kl 10:20

Att slät plåt måste vara tjockare är ju självklart, när man tänker efter. Men tills jag läste inlägget ovan har jag inte alls tänkt på det.
Tidigare vagnar har varit kulhamrade, men den jag köpte nu är slät.

• 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1509 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 565 fristående campingplatser och 568 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 376 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842