Höja totalvikten på husvagn / av Pyttan

Höja totalvikten på husvagn
2010-01-12 kl 20:14

Har hört att det ska vara möjligt att höja totalvikten på husvagnen. Finns det någon med erfarenhet av detta??

2010-01-12 kl 20:48

Jag höjde vår cabby -97:a i våras .
1390kg till 1500kg
Jag kontaktade Cabby fabriken å det va inga problem men va tvungen att byta kulhanske till säkerhetsdrag .

2010-01-12 kl 22:18

Vist är det möjligt kolla med tillverkaren.
Jag har bäställt allt som behövs från tillverkaren.
En exstra balk ska monteras o intyg och ny typskylt kanske vägas.
Höjningen blir 200Kg. Pris på detta med billprovningen cirka 2840Kr
Jag får en Totalvik på 1700 Lastvik 280.
Knaus Roule 580 UE +Nissan X Trail 2,5
Lycka Till
Tote

2010-01-13 kl 10:04

Jag höjde min Cabby 650 till 1700 kg i våras. Bus enkelt!
Ringde Cabby, dom skrev ut ett nytt typintyg och en ny lapp till gasolkofferten.Bokade sen tid hos Bilprovning och gjorde en vanlig regbesiktning. Pris 380 kr.
Skulle jag av någon anledning, som jag idag inte vet varför vilja typa ner den så är det lika enkelt. När det gäller din vagn som idag inte tillverkas så bör du nog kontakta Bilprovningen och höra dig för om dom har viktgränser som modellen är godkänd för.
Viktigt att tänka på är att du har däck på vagen som är godkända för den nya totalvikten annars blir det bakläxa på Bilprovningen.

2010-01-13 kl 18:19

Tack för Era svar. Ska ta kontakt med Bilprovningen när vi kommer hem till Sverige i vår. Är fn i Spanien och övervintrar i husvagnen till sen vår. Just nu i kväll "bara" 16 grader VARMT och ingen snö.

2010-02-07 kl 20:45

Att höja husvagnsvikten är inte så lätt som det påstås. Jag har försökt men det går inte utan att jag ska vara tvungen att förstärka med en tvärbalk i ramen. När husvagnen var ny år 2002 kunde jag få den högre vikten på 1500kg, men husvagnsförsäljaren nämnde inte ett ord att jag kunde få den högre vikten 1500kg, nu blev det 1430kg. Detta viste jag ej om, för körkort finns med E- behörighet. Husvagnen är ju från början tillverkad för 1500kg så därför ska jag inte behöva montera någon förstärkningsbalk som enligt Cabby kostar 3000kr plus montering. Jag vet inte hur petiga länsman är vid en eventuell vägning. Räcker körkortet till och bilen får dra vagnen så får det väl vara så här.

2010-02-07 kl 21:19

Det är svårare på Cabbys vagnar from år 2000

2010-02-08 kl 12:06

[quote user="Conny-555"]
[/quote]
Det stämmer inte riktigt.
Jag höjde vikten på min vagn i höstas, en 620+ -06.
Husvagnstillverkarna kan registrera upp till 3 olika totalvikter på samma typgodkännande. Mellan dessa kan man ändra sig när helst man vill genom att få ett tillverkarintyg samt en ny typskylt från tillverkaren och sedan registreringsbesikta vagnen.

2010-02-08 kl 12:26

[quote user="raukroland"]
[quote user="Conny-555"]
[/quote]
Det stämmer inte riktigt.
Jag höjde vikten på min vagn i höstas, en 620+ -06.
Husvagnstillverkarna kan registrera upp till 3 olika totalvikter på samma typgodkännande. Mellan dessa kan man ändra sig när helst man vill genom att få ett tillverkarintyg samt en ny typskylt från tillverkaren och sedan registreringsbesikta vagnen.
[/quote]

Jag skrev bara vad Björn sa till mig i våras när jag skulle höja på vår -97:a ,hur det är igentligen vet jag inte .

2010-02-08 kl 17:37

Svårighet och kostnad för att ändra en vagns totalvikt har inget att göra vare sig vagnen eller chassits fabrikat utan olika lagstiftning som drabbade vagnar runt årsmodell 2000-2004

2010-02-10 kl 18:12

Jag vet detta att det är lagstiftning. Det borde vara enklare och höja totalvikten även för vagnar som är bygda senare än 2000. Det jag menar är att det ska inte vara nödvändigt att montera en förstärkningsbalk på en kontruktion som från tillverkningen är bygd för just den högre vikten. Konstuktionen på chassit har ju inte blivit svagare för att det är besikigat med en lägre vikt, när det vid första besiktningen gick att få den högre vikten utan att montera någon tvärbalk.Dessa regler från Vägverket är inget annat än en skrivbordsprodukt.

2010-02-10 kl 18:52

Jag tycker förövrigt att det är vansinne att sälja vagnar med lastvikter som är mindre än 250-300 kg för dom flest tror säkert att dom har laglig vikt men igentligen har dom överlast .
Kanske vagnen inte är trafiksäker i vissa fall då .

2010-02-10 kl 19:41

KABE vikter..Har en Kabe Safir E - TDL K/S Totalvikt. 1400.kg Inga problem att få vad som passar mej följande 1450,1530 1600 1700 de e ju så här det ska va = valmöjligheter..

Edling

2010-02-10 kl 20:13

[quote user="edling"]
KABE vikter..Har en Kabe Safir E - TDL K/S Totalvikt. 1400.kg Inga problem att få vad som passar mej följande 1450,1530 1600 1700 de e ju så här det ska va = valmöjligheter..

Edling
[/quote]
Har du endast 30kg i lastvikt lär den vagnen förbli osåld. (Kikade i katalogen för 2007 E-TDL) Minst 1600kg så får man lasta normalt i den.

2010-02-10 kl 20:38

Larzan så ligger det till. De 3 sista vikterna kräver BE kort också.
Edling

2010-02-10 kl 21:30

[quote user="edling"]är en 07 a har inte användts = NY
[/quote]
Nej, Den är inte ny. Den är 3 år gammal, 3 ägare och således begagnad och med skuld och det går inte att lasta i den för campingbruk.
Ett typiskt exempel på vagn man ska undvika.

2010-02-10 kl 22:49

Hejsan,
höjde våran Solifer från 1340 till 1500 förra våren utan några större problem, fick byta draget till ett som var godkänt för den högre vikten, lite nya papper från Polar/Solifer på det nya draget och vagnen sen fick jag typbesiktiga innan man fick nytt reg. bevis......lite pyssel + pengar men inga problem.
Ronkan

2010-02-11 kl 11:36

Larzan är en vaken kille, lite impad!

2010-02-11 kl 13:37

[quote user="Cabby56"]
Jag vet detta att det är lagstiftning. Det borde vara enklare och höja totalvikten även för vagnar som är bygda senare än 2000. Det jag menar är att det ska inte vara nödvändigt att montera en förstärkningsbalk på en kontruktion som från tillverkningen är bygd för just den högre vikten. Konstuktionen på chassit har ju inte blivit svagare för att det är besikigat med en lägre vikt, när det vid första besiktningen gick att få den högre vikten utan att montera någon tvärbalk.
Dessa regler från Vägverket är inget annat än en skrivbordsprodukt.
[/quote]
Läste du mitt inlägg högre upp innan du svarade?
På nyare vagnar är det enklare att ändra totalvikt än det var tidigare då det inte kräver någon modifiering på vagnen för att byta mellan de vikter husvagnstillverkaren har registrerat i typgodkännandet.
Citat:
"Husvagnstillverkarna kan registrera upp till 3 olika totalvikter på samma typgodkännande. Mellan dessa kan man ändra sig när helst man vill genom att få ett tillverkarintyg samt en ny typskylt från tillverkaren och sedan registreringsbesikta vagnen."

2010-02-11 kl 14:50

Jag höjde tottalvikten på en kabe ametist 97-a utan problem ett intyg frå kabe mer behövdes inte.

2010-02-11 kl 16:10

Jag var ju tvungen att ändra min vagn, var ju tvungen att byta draget !!!

2010-02-11 kl 18:28

DU axel vev axel utan axel,,svar ::: de e klart att larzan e vaken när han skriver.man blir i
mpad åt andra hållet bara sen hur DU uppfattar saker får stå för dej..ja bryr mej inte..
Edling.

2010-02-11 kl 18:55

Raukroland . du har nästan rätt,, Till den vagn jag har är det 4 olika vikter att välja på är en Kabe safir 07.a,lätt som en plätt 1470 1530 1600 1700..
Edling i Kabe Travler hälsar.

2010-02-11 kl 19:05

När jag köpte vagnen på Elmia mässan 2001 för lev april 2002. Jag är förbaskad på mig själv att jag inte tog reda på mer om vikterna vid köpet, frågade då säljaren vad den har för totalvikt 1430 kg fick jag till svar, nöjde mig med det då. Förmodligen var denna vagn jag blev registrerad på redan i lager hos säljaren, och vikterna redan bestämda. Fick reda på att det fanns en högre vikt på 1500 kg, men det gick inte att ändra nu sa säljaren, för då hade jag ju använt vagnen ett par månader. Var sen i kontakt med Cabby det hade gått bra då att ändra. Det varb bara att byta drag till ett säkerhetsdrag 3300:-kr så skulle Cabby utfärda ett nytt intyg för 1500:-kr plus moms så det skulle kosta 1875:-kr + 3300 + besiktning = 5800kr.Och nu utfärdar Cabby intyget gratis men vill sälja en förstärkningsbalk för 3000 kr plus montering. Kostnaden blir nästan detsamma. Jag tänker inte höja totalvikten, men jag vet att jag kör med övervikt ska försöka att inte överstiga 1500kg, det är ju 140 kg i lastvikt. E-kort finns, är Busschaufför till yrke. Det som irriterar är ju detta att tillverkarna kan diffa 5% +/- tilverknings tekniska skäl, och är det +5% blir ju 65 kg som faller bort, lastar jag 140 kg blir ju vikten hela 1495 kg. Jag vet inte vad som händer i detta läge vid en viktkoll hos Länsman. Tar dom också hänsyn till +/- 5% ?

2010-02-11 kl 19:21

Hur ofta åker man på en vägning, en person jag pratat med har aldrig råkat ut för det på sin 25år som husvagnsägare?
Det kanske inte finns så mycket morot för lastvikt, istället köper man större vagn.
Sen är det ju bara bra att allt är ok:

2010-02-11 kl 19:23

Du hejsan cabby 56:an..Så här är det på marknaden gäller snart inget som lovas eller sägs man måste ha papper på allting ..Bylingen Länsman skriv inte på något , ifrågasätt hans påstående låt det gå vidare, överklaga då får du chans att lägga fram dina synpunkter och de papper du har ,för han kan inte reglerna där han står,,, men va ödmjuk de hjälper..
Hur man än gör e man loser
Cabba ner snart Cabby... Edling..

2010-02-11 kl 21:49

Jag håller med dig. Har heller aldrig åkt på någon vägning dragit husvagn sedan 1990. Mh/Jan Danielsson Drar mede Peugeot 2,0 HDI SW

2010-02-12 kl 10:44

[quote user="edling"]
Raukroland . du har nästan rätt,, Till den vagn jag har är det 4 olika vikter att välja på är en Kabe safir 07.a,lätt som en plätt 1470 1530 1600 1700..
Edling i Kabe Travler hälsar.
[/quote]
Nu är det du som har fel... ;)
I ett typgodkännande kan bara 3 olika totalvikter registreras dock kan en vagn ha flera typgodkännanden och därmed få fler totalvikter att välja mellan.
När vagnen är ny kan man alltså ha fler totalvikter att välja mellan men när du har valt den första totalvikten på din vagn är du hänvisad till totalvikterna i det typgodkännandet.
Som exempel har Cabby en lågtotalviktsmodell, av min årsmodell på 1430kg, på ett separat typgodkännande. Väljer man den vikten när man registrear in vagnen kan man inte välja någon av de andra totalvikterna då de ligger på ett annat typgodkännande.

2010-02-12 kl 13:31

Du Raukroland .skall jag svara på ditt svar går hela sidan åt,men fabriken sätter den lägsta vikten på vagnen för att passa de dragfordon som ej har godkänt för tyngre vagnar sedan får man göra som man vill själv t.ex. höja totalvikten..Sedan en fråga ? Varför måste man ha så mycket med sig hälften vore nog eller , de e ju camping...
Edling

2010-02-12 kl 23:28

Vägde nyligen upp min Polar 620 från 1,8 till 2 ton vilket innebar lite pyssel.
Vagnen hade 3 angivna totalvikter och för att välja någon av dessa så räcker det med intyg från tillverkare och så iväg för registreringsbesiktning. Jag ville dock utnyttja det faktum att chassit var klassat för 2 ton. Reglerna är sådana att jag måste kunna påvisa för besiktnigen att en förbättring var gjord jämfört med de tidigare angivna totalvikterna. Detta alldeles oavsett om vagnen nu är byggd för 2 ton. I praktiken innebär detta att man får byta dragkoppling så att man visar att denna förändring är gjord. Med andra ord ett byte bara för att man skall följa en icke tidsenlig lagregel. I mitt fall så hittade leverantören ett kryphål då de i orginalpappren till besiktning inte var anget vilket drag som satt på vagnen. Kort och gott så satte vi dit den beteckningen som funnits där hela tiden. Besiktningen köpte detta utan knussel.
Deras kommentar var bara kort att jag var unik som ville väga upp vagnen då de flesta fortfarande väger ned vagnar för att slippa e-kortskrångel.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842