Höja totalvikten på husvagn / av Pyttan

Höja totalvikten på husvagn
2010-02-13 kl 07:27

Hej Uffeason.
Talade du med någon på Polarvagnen om intyget till besiktningen eller hur gick du till väga? Jag bad handlaren där vi köpt vagnen om hjälp och han påstod att han talat med polarvagnen och att det inte gick att höja över 1800 KG för 620. Vi har 1800 men vill gärna upp till 2000 kg, så vi får 400 kg lastvikt. Enl. besiktningen här så måste det monteras nya balkar + nytt drag men jag tror inte det vet riktigt vad som gäller. Tacksam för hjälp.

2010-02-13 kl 12:13

Du har memo.

Mvh
Ulf

2010-02-14 kl 14:56

Måste få fråga,ni måste ha köpt fel fordon att ha som campingvagn ?? För att är inte ändamålet att allt skall gå ut på att campa,måste man då ha 200 - 300 kg lastkapacite.?? Skillnaden mellan tjv./ totv. alltså det är ju bara det att det behöver inte vara baden / baden stolar som ex plus allt annat i tillbehör.Köpa större vagn för att få plats,större bil för att dra högre behörighet på körkortet,,m.m. När blir camparen nöjd tro??? Sitta på en filt med en kopp e inte fel i gröngräset och bara NJUTA.........
Snart vår om 2 mån. Edling

2010-02-14 kl 16:42

Du kan ju börja med att ställa din "tomma" husvagn/husbil på vågen så får du hur mycket lastutrymme du sedan har kvar...
I övrigt så tillhör jag de som faktiskt tycker att ett modernt campingliv inte nödvändigtvis skall vara mer primitivt än det liv jag lever hemma.

2010-02-14 kl 16:55

Det är absolut inget fel med att sitta på en filt i gröngräset och fika, men det är en utflykt ingen camping. Vad är det för fel att vilja köra lagligt med vikter och körkort??

2010-02-14 kl 17:40

Att ha 30kg lastvikt i sin husvagn är ju väldigt snålt Elding men det är ju endast för att kunna köpa större bekvämare husvagn och dra den med B-kort. Har själv 170Kg
Där finns bekvämligheten Elding!

2010-02-14 kl 18:06

SVAR till Er som svarade på mitt inlägg,det var en, stilla undran.Jag är ingen bakåtsträvare på något sätt,vill du ha det som hemma så helt OK.Jag själv har ju som andra och har ju Kabe Travler och husvagnen. Du Goffe, jag nämde inte något om olagligheter vad du fick det ifrån. Axelvavaxel när man kommit upp i åren så kräver man inte lika mycket ,tänker man efter så är glad att det snart kommer en vår.
Till ER alla 3 . Häls.Edling

2010-02-14 kl 18:16

Det här med vikter axelvevaxel, Förra ägaren till vagnen Kabe Safiren skulle ha den som sovplats var inte intresserad av vikter,han utrustade den med AC och en del annat så därför finns det bara 30 kg kvar, Vill man ha vagnen ståendes hela säsonger betyder ju vikten inget.Sedan så lätt att typa om så får du lasta mera, eller har jag fel,,?
MVH Edling

2010-02-14 kl 19:18

Ok Edling

2010-05-05 kl 10:19

En fråga som jag är nyfiken på, varför vill man höja totalvikten? Jag kan tänka mig att man vill sänka för att slippa b-e körkortet?

2010-05-05 kl 10:41

Självklart för att få mer lastvikt och med det köra lagligt

2010-05-05 kl 11:00

Hej på Er skall husvagnen vara Er laståsna? Som NI beskriver det med vikter m.m. så skall hela bohaget med !! Lastvikter på ett ½ ton skall med !!! Skulle NI inte campa eller på semester,jag bara frågar ,,vad håller NI på med??? Det NI håller på med är extra arbete ,,nej ta det lite lugnare och lev och må gott koppla av njut av ledigheten umgås och ta en malt mvh EDLING

2010-05-05 kl 11:54

Klart vagnen är laståsnan ! Där ligger all skit man har med sig ....

2018-06-03 kl 23:51

Går det att höja totalvikten från 1370 till 1500 på en KABE Smaragd XL KS? Vad kan behöva göra?

2018-06-04 kl 10:45

Min erfarenhet säger att det beror helt på hur den är godkänd från början. Jag har en Tabbert från 2001, som tönten som köpte den från början satte ner totalvikten med 80 kg på. Detta genom att byta till sämre däck. Säkerligen för att han inte ville ta ett bättre körkort än B.

Sen har han satt på bättre däck än original, men det spelar ingen roll. Korkat nog kan man inte få tillbaka ursprungliga totalvikten genom att sätta dit bättre däck igen. Det krävs (i det här fallet) ett byte till ett annat bromssystem, vilket i praktiken betyder en ny hjulaxel. Detta ska då monteras, kalibreras, intygas och besiktigas. När jag väl har fått vagnen registreringsbesiktigad med detta större bromssystem kan jag sätta tillbaka original och besiktiga igen, fortfarande med den högre totalvikten. Det bromssystem som sitter där idag är ju godkänt för den vikten.

Kostnaden för denna övning överstiger 10000 kronor, så det får vara. Jag nöjer mig med att den ursprungliga totalvikten står i gasolkofferten (ingen har brytt sig om att byta ut skylten), även om det står något annat i papperna.

2020-05-14 kl 14:36

Raderad

2020-05-15 kl 12:11

Nu har jag blivit tvungen att köpa en annan vagn än den som gällde i inlägg #45. Den nyare, från 2008, har den typen av godkännande där det finns tre olika totalvikter på typintyget. Då räcker det att få ett intyg och en ny skylt från tillverkarens representant, samt köra och göra en begränsad registreringsbesiktning med skylt och intyg. Inga ombyggnader.

Det där som skrivits i äldre inlägg ovan om att man inte ska ta med sig något är inte relevant i alla fall. Vi, som exempelvis använder vagnen till boende vid tävlingar som O-ringens 5-dagars, behöver då exempelvis:

Förtält.
Bort och fyra stolar.
Två cyklar.
Gasolflaskor.
Elverk.
Ryggsäckar.
Tio ombyten med tävlingskläder och något dussin vanliga (för två personer). Det är inte alltid vädret är sådant att man kan få något torrt igen.
Stövlar och regnkläder.
Vatten i tanken, så det inte är det första man måste hämta.
Kamera (väger nog 40 kg bara de grejorna).
Verktygslåda.

Tält, möbler till detsamma, verktygslåda och kamera får åka i bilen. Sen är det fullt där.
Så de 200 kg lastvikt jag har nu är inte onödiga. Bättre än de 90 kg vagnen hade från början. Jag tror dock att samma vagn gick att få med 300 kg lastvikt, men de totalvikterna står på ett annat intyg, och de korkade lagstiftarna har gjort så man kan bara flytta mellan vikterna som står på samma intyg, där det högst kan vara tre stycken.

2020-05-16 kl 08:50

Ja 200 e ju inte mycket. Vi hade ju turen att kunna få vår Cabby uppvägd 100 kg utan mer än regbesiktning. Nu har vi 300kg lastvikt på två vuxna o två hundar. Vi ligger nog konstant 50kg över alltid. Skall rensa bort lite onödiga prylar i år men tvivlar på att det blir mycket mer än 10kg mindre eller så. Tur vi har takbox på bilen. Måste ju va beredd på alla sorters aktiviteter o verksamheter under semestern.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-05-19 kl 07:30

Vi har strax över 250 kg lastvikt och med förtält och bord i bilen och resten i husvagnen så klarar vi oss med lite marginal faktiskt. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Förra vagnen körde vi nog med övervikt lika ofta som det gick lagligt tror jag, men det är skönt att känna att det går lagligt nu mer. :)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842