Höjning totalvikt Adria Adora 573 PT / av Upnorth

• 8 svar
Höjning totalvikt Adria Adora 573 PT
2020-08-07 kl 08:57

Hej! Ny på forumet och i husvagnsvärlden, men jag har funderingar på att köpa en 573 PT 2015 med alldeles för låg lastvikt. Har pratat med Adria sverige som säger att på vissa vagnar sitter redan den längsgående balk som krävs för att kunna typa om den. Min första fråga är, krävs det inte en teknisk förändring för att få igenom en totalviktsändring, eller räcker det med en befintlig balk om den uppfyller kraven?
Fråga 2: Jag skickade en bild på balken till Adria och dom sa att det var inte den specifikt som dom syftade på, men att dom trodde att det skulle gå att ange den som en förstärkningsbalk. Lagom luddigt. Bild: https://1drv.ms/f/s!AkzTeAAFeLTWg9Q9m7f7oeA3lv0U8g Har någon här erfarenhet av denna modellserie och krav vid viktändring?

2020-08-07 kl 16:35

Inte av just den. Men vissa årgångar av alla fabrikat har typintyg som har flera olika vikter. Då behöver man inte ändra något, bara få ett intyg på en annan vikt och en ny typskylt.

Så fungerade det på min 2008.

Men jag har fått uppfattningen att både äldre och nyare vagnar kan kräva ändringar.
Jag hade en vagn från 2001 med låg totalvikt. Där skulle det krävas byte av bromssystem, fick jag reda på.
I år har en annan person fått upp totalvikten på en likadan vagn genom att byta till stabiliseringsdrag. Det hade jag redan på min, så den vägen fanns inte där. Möjligen ta bort, besiktiga och sen sätta dit och besiktiga igen, fast det blev ju helt orimligt.

2020-08-08 kl 21:00

Tack för svar. Ja jag tycker att det verkar vara väldigt otydliga regler, jag har ringt runt till några verkstäder och dom "tror att det nog ska räcka med ett nytt typintyg för den här vagnen." känns osäkert, men det är väl bara att prova.

2020-08-08 kl 21:17

Med tanke på att det verkar vara så otydliga regler så skulle jag leta vidare efter en husvagn med önskad lastvikt hellre än att chansa och köpa en med för låg lastvikt och ev råka ut för en massa krångel för att få till den lastvikt man vill ha. Eller i värsta fall få nöja sig med den låga lastvikten.

2020-08-09 kl 04:59

Min stod hos en handlare, så jag krävde helt enkelt att de fixade nödvändigt intyg för att det skulle bli någon affär.

2020-08-09 kl 08:44

Ja, det var ju ett bra sätt att lösa det.

2020-08-09 kl 19:35

Precis, och hade det inte gått hade jag sluppit lägga ner jobb på att ta reda på det.

2020-08-11 kl 14:29

Ett tips kan vara att kontakta Patrik på Scandinavian Caravancenter i Skåre.
Han är jätteduktig på Adria.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
  • 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842