Hur använder folk sina vagnar ? / av Anonym 861495157

• 23 svar
Hur använder folk sina vagnar ?
2013-06-14 kl 18:18

Är lite nyfiken på hur andra använder sina vagnar.. är det mest att åka till en camping och slå sig ner eller rulla runt och utforska städer ?

Jag själv och frugan är mera för att hitta så ensliga och natur vänliga områden som möjligt..
Gärna långt in i skogen där någon husvagn aldrig satt sina stödben...

Visst det kan ju vara kul att träffa folk en midsommar eller så på en camping men vi är båda naturintresserade och vaknar gärna mitt i vildmarken..

2013-06-14 kl 18:23

Håller med dig till fullo. Just midsommar skippar jag nog campingplats. Nära sjön ensam i tystnad. Fiska lite... Underbart. Nästan så jag önskar att mitt ekipage var mer terränggående än det är så jag kunde välja ännu sämre vägar

2013-06-15 kl 00:49

Vi undviker campingar så mycket vi kan ,här gäller fricamping vid nån badsjö el ute i skogen.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-06-15 kl 08:46

Tänk på teräng körniningslagen.

2013-06-15 kl 08:58

bero skrev:

bero skrev:
Var för skall det vara sådan avundsjuka mellan olika fordonslag dom fyller ju samma uppgift, det är välinte markvärdigare att ha husbil än husvagn i mina ögon är dom likvärdiga fordon att där sedan i lagen är olika det är inget vi kann påverka, där står i mina registerings papper att det är en personbil och då får jag utgå från att det är rätt och agera efter det, att sedanen husvagn är en släpvagn då är det väl det och då får man agera efter dom bestämmelserna som gäller för det fordonet så enkelt är det.

Man får uppfattningen att du skriver mest för gnällandets skull eller att helt enkelt få i gång det.

2013-06-15 kl 09:50

bero skrev:
Det behöver man knappast. Terrängkörning betyder väl att det inte finns nån väg att köra på, och nog skulle det vara kul att se den husvagn eller husbil som är byggd för att färdas i väglöst land. Därför är det lite svårt att förstå meningen med Ditt inlägg.

2013-06-15 kl 15:36

Jag har aldrig varit på fricamping sen -85 när vi började vårt husvagnsliv. Jag o hustru är alldeles för sociala för det. Vi vill skratta, prata, grilla, dricka och se folk omkring oss. Träffa trevliga o roliga människor, då trivs vi.

2013-06-16 kl 00:57

Det kan man vid fricamping också.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2013-06-16 kl 10:16

Campingplats gäller för oss, gärna en lite mindre om möjligt.
Viktigaste är att komma iväg så man kan koppla av när det bjuds lite ledighet. Gärna i sällskap med goda vänner tillsammans med lite god mat och dryck. :-)

2013-06-16 kl 18:58

Finns en liten campingplats i Skogssjöbadet,Mjölby. Finns skyltar som visar när man kört av mv fr norr iaf. kan inte svara för standard,men ser iaf fint ut när man prom förbi.Ett litet tips bara.MVH Astrid

2013-06-17 kl 06:49

Hur är det med "grannsämjan" på campingarna..
Har hört av en bekant att det gärna delar upp sig i "klasser" fina klicken,fylleklicken fattiga klicken osv..folk som vägrar att ens säga hej osv...

2013-06-17 kl 07:56

De campingar jag varit på har haft väldigt blandat med folk. De sociala som gärna vill prata och även hjälpa till. Sådana som inte hälsar. Men då åker jag gärna till lite mindre ställen där det inte är några säsongare. Någon camping med säsongare har jag naturligtvis varit på och där blir det ju lite grupperingar. Men inget är ju konstigt med detta. De som inte hälsar respekterar jag. De vill väl hålla sig för sig själva och inte få "den sociale" i tältet. Den sociale får man väl prata med lite och sen visa sin gräns lite fint. Alla är vi olika. Men inget av detta har jag upplevt som ett problem. Men barn får alltid ta för stort utrymme på campingar då föräldrar tar ledigt även från den rollen tydligen så jag söker mig oftast till fricamping som är lugnt och tyst.

2013-06-21 kl 22:13

Vi åker helst till Italien till en camping nära stranden men utan pooler och äventyrsbad och där kopplar vi av, badar och tar det lugnt, på hösten brukar det bli en vecka på Bredäng för att hälsa på släkt och vänner i Stockholmstrakten.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2013-06-22 kl 12:18

Är egentligen inte överdrivet intresserad av campinglivet som sådant, även om jag faktiskt haft någon form av husvagn sedan 1972. Har även provat på husbil några år, men fann betydligt mera av både utgifter och bekymmer än glädje i detta.

Använder vagnen som ett sätt att medföra ett någorlunda bekvämt boende till platser vi av olika anledningar vill besöka. Det kan vara allt från semestermål här eller utomlands till ett enkelt helgbesök i lingonskogen, någon djurpark, att hälsa på vänner eller rentav besöka Ullared.

Undviker i möjligaste mån de stora campingarna med bad- o tivolianläggningar och sina blängande långliggare med staket, hängamplar och soldrivna lyktor runt de små reviren.
Väljer helst enkla lugna ställen med så få stjärnor och så få egna attraktioner som möjligt.

Sedan använder vi vagnen till uppskattad gäststuga för långväga besök.

Man kan använda den som bas för trädgårdsfesten med sin extra toa, kylskåp och spis, man kan grilla under soltaket eller rädda sig in i förtältet när den där oväntade regnskuren kommer.

Det händer också att man smiter ut i vagnen och läser tidningen i lugn och ro eller tittar lite på TV om programmet inomhus inte faller i smaken. Det händer till o med att det inför dessa tillfällen kan stå en pilsner och lite annat i kylen...

2013-06-22 kl 16:51

Vi använder vagnen som ett redskap plus för avkoppling.
Om vi ska till tex vänner på andra sidan Sverige så tar vi gärna vagnen, friheten att vakna och rå sig själv är skönare än att hysas in hos bekantingen. Ska vi på dans så tar vi gärna vagnen och fricampar. ...
Nu var det midsommar och vi åkte till ett helt ok ställe Pinnarpsbaden utanför Kisa i Östergötland. Lugnt och skönt, en mindre campinganläggning men med det man vill ha på en sådan också.
Förra året åkte vi på en -80 tals reminder i Oskarshamn. Inga probs, vi tog en ställplats vid hamnen.
Så... Mångfald gäller här.

2013-06-23 kl 20:24

Vi campar för det mesta på campingplatser, helst FC campingar, och de mindre Vi är för sociala för att campa i skogen.

2013-06-24 kl 23:51

nycamparn skrev:
Är lite nyfiken på hur andra använder sina vagnar.. är det mest att åka till en camping och slå sig ner eller rulla runt och utforska städer ?

Jag själv och frugan är mera för att hitta så ensliga och natur vänliga områden som möjligt..
Gärna långt in i skogen där någon husvagn aldrig satt sina stödben...

Visst det kan ju vara kul att träffa folk en midsommar eller så på en camping men vi är båda naturintresserade och vaknar gärna mitt i vildmarken..

Inte överdrivet naturintresserad men annars så instämmer jag till fullo med allt du skriver.

2021-11-15 kl 09:55

Det här är en gammal tråd, men ämnet är lite roligt, tycker jag. Det är ju rätt olika varför man campar.

Vi skaffade husvagn från början för att vi tröttnat på att bo i tält på orienteringstävlingar typ O-Ringens 5-dagars. Det har en tendens att bli väldigt blött när det regnar, och det har en tendens att regna.
Det blir blött även med husvagn, men det har inte hänt att det blivit så blött att det gått upp till husvagnsgolvet. Sjö i förtältet har jag varit med om, men det är lättare att leva med om man åtminstone har torrt där man sitter och ligger. När eventuella luftmadrasser blir vattensäng i sovrummet kan man hålla sig för skratt...

När sedan husvagnen väl fanns har den även använts som arbetsbod vid egna arrangemang, samt för traditionell camping. Då vanligtvis på vanliga campingplatser eller på tomten hos någon som vi besökt, där det inte funnits bra plats att bo inomhus hos värden.

2021-11-17 kl 19:06

Vi campar uteslutande på campingplatser och då helst de med lite bättre standard, viktigt för oss är att det fräscha servicehus och bra campingtomter, ett plus är om man kan boka plats med vatten och avlopp.

Vi skaffade husvagn för ca 2 år sen så det är fortfarande ganska nytt för oss. Vi använder dock vagnen väldigt mycket, i år har vi nog sovit ca 50 nätter i vagnen.

Sammantaget så kan man ju säga att vi nyttjar vagnen enbart för semester, kortare vistelser på för och eftersäsong och längre vistelser under sommaren.

En sak som vi är sugna på är att vintercampa men det får nog bli lite längre fram.

2021-11-19 kl 00:05

Vi använder våran året runt. På sommaren åker vi runt så mycket vi kan. Brukar stanna max fem dagar på en camping. Vintersäsong står den uppställd i Bjursås. Då åker vi upp varannan helg för att åka skidor. Kidsen älskar det. Dom är sex och fyra år gamla.

2021-11-19 kl 23:28

Vi står säsong både sommar och vinter. På sommaren så rullar vi och framförallt på semestern då vi rullar ut i Europa. Sen blir det även några helger i Sverige under vår och sensommar. På vintern så står vi stilla på säsongsplatsen i Västerås och är där så ofta vi kan. Brukar bli ca 85-90 nätter per år.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-11-22 kl 13:16

Tror vi hade 17 nätter förra året. I år blev det nog lite färre, säger magkänslan.

2021-11-22 kl 19:10

Denna sommar har det bara varit sammanlagt 3 veckor i Sverige.
Normalt använder vi inte vagnen på sommaren. Det är Spanien som alltid hägrar. Har varit så nästan varje vinter sedan 2000. Vi är nu lite sena (coviden) räknar med att kunna åka början 2022 om inte de blir problem i Europa med C.
Har hoppas att vi 82/85 ska kunna hålla på några år till.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206