Hur åtgärdar jag fuktskadan? Adria från 1987 / av erikhusvagn

• 10 svar
Hur åtgärdar jag fuktskadan? Adria från 1987
2021-03-30 kl 13:47

Hej. Jag har köpt en husvagn från 1987 som visade sig ha fukt framtill.
Testet visade 80 och 99% fukt i bägge hörn på höger och vänster sida, i höjd med där dynorna är i soffan. Fanns även 99% fukt vid vänstra hörnet nedtill av fönstret.

Det är inte så illa att jag måste riva inredningen, men jag vill så klart åtgärda det.

Han på husvagnsservicen rekommenderade mig att lossa alla lister och foga om. Jag vill gärna slippa detta, jag är rädd att jag inte kommer få tillbaka listerna igen eller att jag kommer ha sönder någon list i processen.

Vad hade ni gjort ?

http://www.bilddump.se/bilder/20210330134333-78.67.149.49.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20210330134509-78.67.149.49.jpg

http://www.bilddump.se/bilder/20210330134602-78.67.149.49.jpg

Den längsgående listen som man fäster förtältet i har inga skruvar, så förstår inte hur jag ska lyckas få bort den heller.

2021-03-30 kl 14:00

En vagn bör tätas om efter runt ca 10 år då butylen gjort sitt och krypit ut.

Att täta om är inga problem skruvarna sitter under den "täcklist" som sitter överst på tältskenan. Sitter oftast med en skruv i vardera ände. Under denna så sitter det skruvar som är ca 30 mm långa och när du fått den list och gummipackning och gjort rent så sitter karrossen skruvad med ca 6 cm skruvar under tältskenan. Om dessa är rostiga eller bara snurrar så har du mer jobb med att byta den regelbit som skruven skall fästa i.
Men allt detta ser/förstår du nog bara du fått den typ tältskenan och den andra skenan på motsvarande sida. Rekomenderas att täta om de båda tvärgående listerna bak och fram för där brukar det läcka i första hand om inte annat så är plåten skarvad där.
Till sist så glöm inte possitionsljusen dessa är det vanligt att det läcker bakom och följer sladen in i vagnen.

Lite att börja med kanske?

2021-03-30 kl 14:24

Tack för svar Hagbard.. Ska ut och kika på den där täcklisten på en gång..

Hur löser man fukten som finns under fönstret ?

2021-03-30 kl 15:04

Som det ser ut på dina bilder så verkar det vara ett fast fönster fram och då det ligger en skarv i nederkanten så kan det dels läcka in där eller från listen runt om.
Att lägga en skarv i underkant på fönster bygger på en konstruktionsteknisk snålhet och vissa vagntillverkar gör så även en annan Svensk tillverkare men jag har aldrig sett att Kabe har slarvat med detta utan det skall vara en hel plåt där så förebygger man läckage.

Men fönster om det är fast och inte ParaPress eller Poly Plastik så borde det sitta i en gummilist som har en "spränglist" instucken från utsidan ofttast med en skarv mitt på i underkant. Denna får man ta den och sedan lyfta ur glaset lite försiktigt för att se om det är några lister under somm tagit skada. Verktyg för ditsättning av spränglisten finns på nätet.

2021-03-30 kl 15:08

http://www.bilddump.se/bilder/20210330150247-78.67.149.49.jpg

Jag skruvade bort lysena. Det finns helt klart risk för läckage där. Jag tätade skruvhålen, hålen där kablarna kom in och även runt om innan jag skruvade tillbaka lyset.

Provade även lossa lite på de tätningslister som jag misstänker sitter över skruvarna på tältskenan och de tvärsgående skenorna. Dessa lister var STENhårda.. Jag fick trycka tillbaka den lilla bit jag fick loss med en skruvmejsel så det lämnade fula märken. Vågar jag dra bort hela listen?

2021-03-30 kl 15:33

Täcklistern tar stryk av solen och dom brukar man få byta, även gummilisten som ligger under tältskenan brukar man få byta då den är svår att göra ren från Butyl.
Listerna tar man den när man bestämt att göra jobbet, att ta den dom och vänta med jobbet innebär att de läcker via skruvarna i listerna så det är dumt.
Skaffa först grejerna innan du påbörjar något för det tar ca en dag att gå run vagnen i bästa fall (om inget är ruttet under).
Mtrl köper du hos en återförsäljare som lagar och servar just Adria.

2021-03-30 kl 15:51

Tack.

Jag ringde den lokala Adria återförsäljaren och de hänvisade mig till Västra götaland husvagnsskrot haha.

Det verkar inte gå att få tag på lister till en 87a.. Så kanske får lov att återanvända listen efter jag tagit bort den ändå..

Är det helt uteslutet att bara ta bort den butyl som sticker ut under listerna och sen foga utanpå listerna ?

2021-03-30 kl 16:11

Dom ville väl sälja nytt kan jag förstå...

Men underlist finns och flera verkstäder har den på rulle och den vanliga till den smala kantlisten är 20+10 mm som bif exempel.

https://campout.se/husvagn-husbil/karosseri/lister-och-profiler/gummilister/underlaggsprofil-svart.php

2021-03-30 kl 16:17

Att sedan pilla bort Butylen som jäst ut är inga problem, man brukar använda en plastkniv till detta (typ engångs).
Men att trycka in nytt under eller kant i kant är inte bra alls.
Det bästa är att då att inte röra det alls utan skall du göra nått så är bortmontering och nytt under som gäller.

Den långa sidolisten brukar vara delbar mitt på taket (är det en skarv där så ser du den) och är den så, så kan man ta en del i taget fram eller bak.

2021-03-30 kl 19:00

Tack för info. Ska kolla upp den där listen.

En liten uppdatering

http://www.bilddump.se/bilder/20210330184843-78.67.149.49.jpg
Skruvade bort ändfästet på nedre skenan. I höjd med den skenan UNDERlappar plåten på bägge sidor? Där måste mycket vatten kunna smita in. Mycket märklig konstruktion (Detta är i samma höjd som jag har 80 och 99% fuktighet)

Dessutom sitter skenan så dåligt att jag väldigt enkelt med skruvmejseln kunde bända ut skenan.

Om den här skenan och underlappningen är orsaken till fukten skulle ju det förklara varför jag inte har fukt upptill i vagnen.

Angående fukten i fönstret har jag hittat en skarv precis som du sa i mitten av fönstret nedtill. En ordentlig springa där det säkert kan smita ner vatten. Är dock fundersam eftersom det bara fanns vatten vid ena hörden av fönstret.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206