Hur hög lastvikt? / av Likaella

Hur hög lastvikt?
2016-09-08 kl 12:31

Hej.
Har en liten fråga angående uppklassningen av vikten på min vagn.
Min vagn har i papperna en tjänstevikt på 1440kg och en totalvikt på 1570kg.
Vid vägning tom (full vattentank och en full gasoltub som det ska vara vid regestrering) häromdan så vägde den 1450kg på dragkroken och 1500kg när vi vevade av den.
Har läst lite och om jag förstår det rätt så vägs vagnen vid en regestreringsbesiktningen inte hängandes på dragkroken. Så vid en uppklassningen av vikten så skulle min nya tjänstevikt bli 1500kg.
Nu till min verkliga fråga. Hur mycket behöver jag klassa upp den? Jag vill ha upp den så mycket som möjligt. Kan få upp den till en totalvikt på 2000kg vilket är precis vad min bil får dra. Då behöver vi aldrig fundera på om vi har överlass. Min man därimot röstar på 1850kg, för då får han dra den med B96. Ganska hög lastvikt med, men räcker det? Har någon vägt allt man har med sig? Vad kan man komma upp i?
Om vi tar den högre vikten, blir den då svårsåld och ha tappat i värde på grund av vikten när det är dax att sälja den? Och hur kommer det bli problem att hitta en likvärdig bil när den ska bytas. Är det många bilar som får dra 2000kg?

2016-09-08 kl 17:26

apersson850 tar du den här ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-09-08 kl 19:03

Vid registreringsbesiktning vägs inte vagnen överhuvudtaget. Man kontrollerar bara att papperna och märketikett/plåt stämmer överens. Vid uppvägning är det inte tjänstevikten som ändras utan totalvikten. Dvs du får möjlighet att lasta mer. Hur mycket du kan väga upp din vagn och om du kan beror på fabrikat, ålder och vad som krävs för just din vagn. Det är tillverkaren/generalagenten som kan besvara frågan om hur mycket du kan ev. öka totalvikten. Sedan ställer regelverket olika krav beroende på vagnens ålder betr. det som kallas teknisk förändring.
Går det att öka totalvikt från 1570 till 2000 på din vagn får man bara gratulera. Upplever att det är sällan man får så stort spelrum. Ju högre lastvikt ju mer släpar man med sig ;-) men en 350-450kg är ju inte så tokigt.
Vi har på pappret numera 300kg att lasta men en äldre vagn med högre egenvikt gör att vi konstant ligger åtminstone 50kg över tillåten totalvikt och då har vi bantat en hel del på lasten.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-09-08 kl 19:52

Tack för svaret.
Kanske uttryckte mig oklart. Har full koll på hur det går till att höja totalvikten. Och enligt bilprovningen själva så brukar dom kontrollväga vagnen vid registreringsbesiktning.
Ja min vagn går att höja totalvikten till 2000kg. Frågan är om vagnen förlorar i värde och blir svårsåld när det är dax om den har en så hög totalvikt. Och hur mycket problem det blir när det är dax att byta bil.
Är det kanske smartare att höja den så att den går att dra med b96?

2016-09-08 kl 21:12

Det är ju en avvägningsfråga. 1850 som funkar för er ger ju en helt ok lastvikt. Mer än de flesta har.
När vi vägde upp var det ingen som var intresserad av att väga vagnen eftersom det är fullständigt ointressant (det är ju totalvikten som ändras - inte tjänstevikt) Har aldrig på två forum och sju år hört om någon annan som fått väga vagnen vid detta tillfälle. Tänk själv - vad är det dom skall kontrollväga? totalvikten? - nej. Vad är det du gör? - Höjer totalvikten. Har du fått den uppgiften från bilprovningen har dom nog missförstått frågan.
Ändra tjänstevikt vet jag inte om man kan - det är möjligt, varför man nu skulle vilja det. Då lär man emellertid nog få väga vagnen.

2016-09-08 kl 21:43

Du nämner att din man får dra med B 96. Den övergångsregeln gäller bara bilar och har inget med släpfordon att göra om jag fattat rätt.

2016-09-08 kl 21:47

Skog skrev:
Du nämner att din man får dra med B 96. Den övergångsregeln gäller bara bilar och har inget med släpfordon att göra om jag fattat rätt.

B96 innebär att du får dra en kombination bil+släp upp till 4250? kg mot 3500 på vanligt B-körkort. Det är inte någon övergångsregel utan en körkortsklass.
Från körkortsportalen:
betyder att du får köra personbil och lätt lastbil.
Fordonet får väga högst 3,5 ton.
B96 betyder att du får köra en bil med släp som
tillsammans väger 4,25 ton.
Bilen får aldrig ensam väga mer än 3,5 ton.
Behörigheten kallas också utökad behörighet B.
Det räcker med ett körprov om
du redan har ett B-körkort.

2016-09-08 kl 23:33

Nej. Tjänstevikten har igentligen inte någon betydelse och inte heller om dom väger den eller inte på bilprovningen. Det var mer för min skull. Och se om det stämde med vikten när den regbesiktades som ny. Sen sa han på bilprovningen att vagnen skulle vara så tom som möjligt förutom gasol och vatten då dom oftast kontrollväger dom. Jag ställde inte ens frågan. Därför trodde jag att tjänstevikten skulle ändras. Men det spelar igentligen ingen roll. Det är inte det som är intressant här.
Min man vill inte ta ett E-kort utan vill slippa undan med B96. Jag har redan E så det är inte heller något problem. Det blir jag som får köra helt enkelt.
Men ni tror inte på värdeminskning på vagnen eller problem med dragbil i framtiden då?
Tror att det blir 2000kg då, när vi ändå är i farten

2016-09-09 kl 00:39

Jag hade ju definitivt gått på 2000 kg, om det finns möjlighet. För mig, som också har E-kort, gör det vagnen mer värdefull. Du får helt enkelt säga åt gubben ordentligt, om han inte själv begriper att det är vettigt att ta körkort så båda kan köra. Jag gjorde motsvarande med min kära dam, fast med den kombination av bil och vagn som vi har nu räckte det med B96.
Tjänstevikten som vagnen anges ha spelar ju ingen roll för lastvikten. Om totalvikten är 2000 kg så får du lasta tills vagnen väger det (om bilen får dra den bruttovikten), oavsett om vagnens tjänstevikt anges till 1300 kg eller 1800 kg eller nåt annat. Det är ändå vad vagnen verkligen väger som sätter lastvikten.

2016-09-09 kl 07:57

Jag hade nog satsat på 2000 kg, alltid bra med hög lastvikt. Finns många bilar som får dra vagnar som har en totalvikt på 2 ton. Jag har själv B96 och kör en Volvo XC60 vilket gör att jag har en begränsning på 1745 kg och klarar mig långt på det. Men många har ju E-kort, funderar själv på att ta det. Finns ju större utbud av vagnar då :-)
Tror inte ni ångrar er om ni tar den högre vikten.

Susanne
2016-09-09 kl 08:04

Tror inte heller på någon värdeminskning på vagnen med högre totalvikt. Snarare tvärtom. Däremot begränsas antalet köpare något, men kanske inte så det stör. Är det sedan en vagn som kan passa en barnfamilj med cyklar och övriga pryttlar blir det väl mest positivt med mycket lastvikt. Att bara en kör är ju inget ovanligt. Min hustru kommmer aldrig att sätta sig bakom ratten med husvagnen efter oavsett vad som inträffar. Men det beror inte på att hon inte får utan på att hon absolut inte vill. Åka är en annan sak ;-)

2016-09-09 kl 10:35

Min kära dam vill inte heller, men jag insisterade på att hon skulle kunna (och få, därav B96).
När jag för några år sedan fick en gren i ögat och inte kunde köra på några dagar, när vi hade 135 mil hem, var det rätt bra att hon också hade körkort.

2016-09-09 kl 10:51

Sänka totalvikten är mycket lättare på en vagn än höja den. Så om ni har satt den på 2 000kg så kan ni sänka till 1850 om det skulle behövas. Så vid en försäljning tror jag inte det är sämre med högre totalvikt.

Kanske bättre att ta E körkort än B96 på en gång? man har ju mer nytta av det.

2016-09-09 kl 20:22

Tack för alla svar. Låter helt klart som att 2ton är det bästa. Och ja det är en barnkammarvagn med cykelställ bak på. Jobbar på att han ska ta E-kortet istället.
Ska lasta in allt i vagnen nån dag och kolla vad vi kommer upp i för vikt. Intressant att veta även om vi tar den högre totalvikten.

2016-09-10 kl 09:18

Hur hög lastvikt behöver man på en husvagn egentligen? klarar man sig på 200kg eller ska man välja närmare 300 istället?

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17
Snart en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-10 kl 10:03

Vi hade 250kg på våran gamla vagn. Och hade överlass i den om vi inte hade takboxen på bilen och packade i och la en del i bagagen. Dock var det en gammal vagn. Åkte säkert runt med en del extra vatten i väggarna. Kan inte heller konsten att packa lätt

2016-09-10 kl 11:36

Mitt nya hem skrev:
Hur hög lastvikt behöver man på en husvagn egentligen? klarar man sig på 200kg eller ska man välja närmare 300 istället?

300 är mest realistiskt, har man möjlighet att välja så ta det högsta.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-09-10 kl 13:24

Var lite så vi tänkte, att ta så hög lastvikt som är möjligt för vanligt B-kort.
Men klarar man sig på ca 300 kg när man lastat allt som behövs under en semester?

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-10 kl 19:05

Med tanke på att det numera finns B96, som är så enkelt att ta, så tänkte ni fel. Fixa det och skaffa mer utrymme för vad ni får lasta. Tänk på att angiven tjänstevikt på en vagn ofta är för låg, så den verkliga lastvikten blir ofta mindre än den som står i pappret. Det är totalvikten som avgör till slut, så skicka upp den så högt det går istället, och ta B96. Det kostar bara en dryg tusenlapp per person. Överlastböter blir fort högre än så.

2016-09-10 kl 19:59

Tanken är att ta B96 om vi blir frälsta att fortsätta med husvagnslivet, men första vagnen så blir det bara något lättare som man klarar på vanligt B-kort

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-09-10 kl 22:13

Allt är ju individuellt. Hur mycket man tar med på semestern beror ju på vart man åker, hur länge man är borta o vad man skall göra. Vi gör många olika saker, fricampar mycket. Hade inte fixat semestern utan mindre takbox och bilen full (hunden/-arna har bagageutrymmet)Golvet o halva baksätet fullt. 300 kg är nog det minsta men å andra sidan har jag aldrig vägt vagnen tom. Nu med markis o solceller har vi väl inte mer än 250kg över till extra egenvikt och last.

2016-09-10 kl 22:24

Mitt nya hem skrev:
Var lite så vi tänkte, att ta så hög lastvikt som är möjligt för vanligt B-kort.
Men klarar man sig på ca 300 kg när man lastat allt som behövs under en semester?

Om tjänstevikten är beräknad efter dagens bestämmelser med fyllda vattentankar och en full gasolflaska så tycker jag att 300 kg är en bra lastförmåga på såpass liten vagn

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-09-11 kl 11:11

Ja, jämförelsevis är 300 kg bra. Men det är fortfarande inte mycket. Det är makalöst vad kvickt det blir 300 kg i en vagn, när man ska iväg.

2016-09-12 kl 08:24

apersson850 skrev:
Ja, jämförelsevis är 300 kg bra. Men det är fortfarande inte mycket. Det är makalöst vad kvickt det blir 300 kg i en vagn, när man ska iväg.

Kan bara hålla med.
Vi har 2400 kg som totalvikt på våran Cabby 740. Tjänstevikten är 1834 kg, har alltså 566 kg i lastvikt.
Jag har vägt den själv tre gånger när vi semesterpackat den. Vid alla tillfällen har den vägt 2080 kg. Då är vi två personer och har light packat!
Alltså 246 kg packning!
Blev stoppad och vägd av polisen när vi åkte hem från vintersäsongen på Sollerön i våras. Då vägde den 2054 kg!
Så 300 kg är nog vettigt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-09-12 kl 17:27

Jag har nästan 300 kg lastvikt på min (förste köparen har dragit ner totalvikten med 80 kg, den tönten, och på min är det ett jädra projekt att få tillbaka). Jag har vägt vid något tillfälle, när vi var två personer som var på väg. Sen flyttade jag en del grejor till bilen...
Fast det räckte nog ändå inte, egentligen.

2016-09-13 kl 08:42

Kanske ska tillägga att vi aldrig har tält med när vi reser.
Markis med sidor och front är det som gäller. Men sidorna och fronten har vi i bilen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-09-13 kl 19:51

Har idag varit och vägt våran vagn full med dom grejerna som alltid ligger i vagnen.
Så typ allt utom mat och kläder. Dock var vattentanken tom så där tjänade vi 30kg.
Den vägde 1740kg. Förra vägningen tom 1500kg (med vatten) till idag 1740kg (utan vatten). Vi har alltså lyckats stoppa in 270kg.
Så jag ska försöka ringa Polar imorn så vi kan få hem rätt grejer för regestreringsbesiktningen. 2000kg totalvikt

2016-09-13 kl 21:12

Har du bara 30 liters vattentank, verkligen? Min är på över 40. Men du har ju i alla fall minst 300 kg där, med vatten.
Sen väger kläder mer än vad man kan tro.

2016-09-13 kl 22:17

Nej, fel av mig. Vi trodde det var 30L först men när vi kollade var det 40L.
Ja. Det gör ju det. Cyklarna är inte heller med. Och tänkte byta till ett 3m förtält oxå. Har det till den gamla vagnen och den halvmetern gör mycket. Synd bara att det är olika a-mått på vagnarna.

2016-09-14 kl 09:49

Tältet lägger jag i bilen, tillsammans med sånt som verktygslåda och kamera. Men mitt tält är inte mer än 2,5 meter brett, såvitt jag vet. Har nog inte mätt. Men det räcker till för oss. Är sällan fler än två.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05