Hur mycket kostade en husvagn för 20 år sedan? / av N.Blomqvist

• 13 svar
Hur mycket kostade en husvagn för 20 år sedan?
2019-01-11 kl 15:44

Om man tittar på 20 år gamla Adria 502UP för att ta ett exempel, så kostar den i runda slängar mellan 70-80.000:- idag.
Hur mycket kostade den ny?

Om jag tittar på våran vagn som precis spräckte 500.000-sträcket med all tillvald utrustning så skulle det vara intressant att se hur mycket en husvagn historiskt har tappat i pris.

Självklart kan man inte sia 20 år fram i tiden, och prisutvecklingen historiskt behöver inte spegla framtiden på något vis alls, men det skulle vara intressant att ta del av 1999 års nyprislistor från olika fabrikat för att se dels hur mycket motsvarande vagn har gått upp i nypris, och dels för att se hur mycket dom har tappat i marknadsvärde på 20 år.

2019-01-11 kl 16:40

Sävsjö hittade jag priserna på 1988 (30 år sedan).

Sävsjö Clubbman som var väldigt populär modell kostade:

Clubbman 535 GL 98.500:-
(omräknat till idag 184.144:-)

Clubbman 562 GL 109.900:-
(205.456:-)

Clubbman 612 GL och GLE 123.900:-
(231.629:-)

2019-01-11 kl 18:01

Intressant! Tack. :)

Man kan alltså säga att ovanstående Sävsjö-vagnar har behållit 25-30% av sitt nypris efter 30 år. (Eller 12-15% av värdet, om man räknar om pengarnas värde).

Undrar om man tjänar på att ta ett stort lån, med mycket låg ränta, och betala av på 20-25 år, jämfört med hur inflationen hade ätit upp pengarna om man betalat vagnen kontant.

Undrar hur dagens vagnar står sig över tid, med ganska saftiga prisökningar varje år, sjunkande krona, osv.

Undrar om det ens finns en levande husvagns/husbilskultur kvar då, eller om dagens husbilar måste konverteras till någon form av miljövänligt drivmedel, och om de dragbilar som är godkända att köra med på allmän väg bara går på el och inte har kapacitet att dra en husvagn...

Framtiden ser allt annat än ljus ut för oss husvagns/husbilsägare.

2019-01-11 kl 19:53

Mina päron köpte en ny Cabby 440 -88 som kostade ca: 80.000 -: om jag inte missminner mig helt, det kan ha varit inkl. ett Isabella förtält. Såldes 25 år senare 2013 för 30.000:-.

Deras första husvagn, en Kabe briljant av 1969 årsmodell köptes 3 år gammal 1972 för 10.000. Den såldes fem år senare 1977 för nästan dubbla inköpspriset. Så var det då.

2019-01-12 kl 13:12

Helt klart andra tider, perin.
Jag läste nyligen att det skrotas för få husvagnar.
Det, i kombination med strängare fordonsregler, kanske skapar köparens marknad i framtiden trots stora prisökningar på vagnarna varje år och sjunkande krona.

2019-01-12 kl 13:48

perin skrev:
Mina päron köpte en ny Cabby 440 -88 som kostade ca: 80.000 -: om jag inte missminner mig helt, det kan ha varit inkl. ett Isabella förtält. Såldes 25 år senare 2013 för 30.000:-.

Deras första husvagn, en Kabe briljant av 1969 årsmodell köptes 3 år gammal 1972 för 10.000. Den såldes fem år senare 1977 för nästan dubbla inköpspriset. Så var det då.

Kan ha varit med tält.
Hittade riktpriserna för Cabby 1988 som säger:
Cabby 440 1988 riktpris 69.085-.

Cabby 1998 515 Elegance 138.500-.
Cabby 1998 515 Crown D3 155.900-.

1999 Cabby 51 Elegance 146.500-.
1999 Cabby 51 F3 Crown 162.300.-

Sedan om priserna inkluderar mervärdesskatt (eller vad som gällde då) framgår inte.

2019-01-12 kl 14:42

Hej! När jag nu letar efter min första husvagn verkar det som om en 400-500 tusen-vagn tappar 20.000/år de första 10 åren. Lite mer i början. Sedan 10.000/år nästa 10 år. När den fyllt 20 år verkar värdet mest handla om skicket.

2019-01-13 kl 16:51

Att betala sin vagn kontant eller med lån beror ju lite på hur man ser på saker - lköper man nåt billigt kanske man ser det mest som konsumtion med engångskostnad, köper man nåt dyrt kanske man ser det som en löpande månadskostnad kopplad till värdeminskningen.
Räntan och investeringsklimatet spelar ju in vilket som är vettigt... Men många glömmer ju att räkna med kapitalbindningskostnaden när man väljer att betala kontant.

2019-01-13 kl 17:06

"den som är satt i skuld är icke fri" ;-)

2019-01-13 kl 20:22

Det är rätt. Sånt som bara sjunker i värde, som privata fordon, köper jag aldrig något annat än kontant.
Det är skillnad på hus, som kan hålla eller öka i värde (om de sköts), eller en maskin, som arbetar in pengar till sina egna avbetalningar.

Kapitalbindningskostnaden är givetvis en realitet, men i de allra flesta fall lägre än kostnaden för att ha ett lån. En del glömmer att räkna med den kapitalinkomst man haft under tiden man sparade ihop summan.

2019-01-14 kl 07:04

Den kapitalinkomst som just leder till kapitalbindningskostnaden... Historisk avkastning är ju ingen garanti framåt, men om du har t.ex 400k att lägga på en husvagn eller fortsätta att investera, så har det ju de senaste åren varit en väldigt dålig affär att inte investerat de pengarna med det extremt låga ränteläget i relation till avkastning.
Kommande år kan man nog kunna räkna med högre räntor och lägre avkastning dock. Men det är ju just att göra den övningen folk glömmer innan de tar sitt beslut.

T.ex skulle jag aldrig få för mig att casha en bil á 500k. Bilen ör ett redskap som nyttjas, det nyttjandet är dess primära uppgift, det nyttjandet blir kopplat till en kostnad per dag, eller per månad om man så vill. Därför leasar jag min bil, och har pengarna fortsatt investerade i sådant som har viss sannolikhet för en viss avkastning.

2019-01-14 kl 09:01

Den största kostnaden för någorlunda nya bilar är värdeminskningen. Hur vettigt ett kontantköp är, kontra leasing, beror rätt mycket på om man köper bilen ny eller begagnad, och hur länge man behåller den. Den förra bilen jag köpte ny hängde med i 18 år, innan den gick till skroten. De sista åren var värdeminskningen förstås noll, så länge den fungerade.

Husvagnar faller inte lika dramatiskt, eftersom de inte slits på samma sätt som bilar. En ny bil tappar ungefär halva värdet de första tre åren.

2019-01-14 kl 11:34

Nu skulle det nog vara rätt svårt att hitta någon som låter en leasa en 15 år gammal bil...

Men jag tycker att huvudskillnaden ligger i huruvida man ser bilen som en ägodel eller ett verktyg som tar mig från punkt A-B ett visst antal dagar i veckan.
Gör man det senare så är månadskostnaden betydligt mer intressant att titta på än köpeskillingen, sedan är den så klart direkt kopplad till värdeminskningen.
De bilarna jag leasat (Audi) har legat på en kostnad över tre år på ca 35% av köpeskillingen. 50% gäller säkert på vissa bilar, och det finns säkert de som har lägre än 35% också.
Men åter igen - som jag ser det så är köpeskilling, tid för innehavet, etc huvudsakligen parametrar som påverkar månadskostnaden - och eftersom bilen för mig är ett redskap som löper över tid snarare än att jag ser det som en ägodel, därför är månadskostnaden det mest intressanta - eftersom det är den kostnaden som blir direkt kopplad till brukandet av verktyget.
I månadskostnaden räknar jag även in andra saker som serviceavtal, försäkring, etc.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1510 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 570 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842