Hur mycket lastvikt behöver man? / av Macarus

• 16 svar
Hur mycket lastvikt behöver man?
2021-03-09 kl 22:15

Godkväll,

Ny medlem här.
Vi ska köpa vagn är tanken, har varit ute och campat en del med lånad vagn tidigare somrar. Det jag nu funderar på är hur mycket lastvikt man egentligen behöver.
Vi är två vuxna och två barn, kommer vara borta 2-3 veckor i stöten, åka runt lite mellan släkt och olika campingar och inte åka hem emellan. 4 cyklar kan nog följa med också.
Min fråga är alltså inte hur mycket jag får dra eller liknande, utan hur mycket lastvikt folk upplever att dom behöver för att inte ligga på gränsen och riskera böter eller indraget körkort om dom blir vägda.

Edit: Ska tillägga så det inte blir någon diskussion om att ta så mycket jag kan, jag har B96 och får med min Skoda Kodiaq dra 1726kg så jag funderar kring vikten för att bestämma mig om jag behöver ta Be-kort och få dra 2000kg eller om jag kan klara mig med 1726kg :)

Tacksam för svar!

Mvh Marcus

2021-03-09 kl 23:07

Jag skulle nog säga att du behöver så mycket lastvikt som du kan få, vi hade ca 250 kg i vår förra vagn och nu har vi skaffat ny vagn och där har vi 350 kg. Jag skulle gärna ha mer då lastvikt i en husvagn kan man aldrig få för mycket av, dock sätter ju både bilen, husvagnen samt körkortet vissa begränsningar. Jag har själv b96 och fick lagligt köra vår gamla vagn, nu har vi bytt bil samt skaffat en större vagn och nu krävs det BE som jag håller på att ta nu, jag tycker nog att du borde satsa på att ta BE, då har du större valmöjlighet.

2021-03-09 kl 23:29

Två vuxna och två barn, fyra cyklar... Ett halvt ton vore bra.
Tänk på att vagnarnas verkliga bruttovikt när de är tomma ofta är högre än den angivna tjänstevikten. Så den lastvikt som man verkar ha är reducerad redan från början.

2021-03-10 kl 06:25

Jag har 300 kg på min vagn, men lastar bilen också.

Är cyklarna med så är det två på bilen och två på vagnen. Tältet i bilen så slipper man snubbla över det vid varje mindre stopp där man tar en fika i vagnen.

2021-03-10 kl 10:14

När vi köpte ny vagn så fick vi den vägd innan leverans för att få verklig tomvikt (med ac och andra tillbehör monterade). Vi har sedan vägt allt vi stoppat ut i vagnen och skrivit ner detta. Då märker man hur snabbt lastvikten försvinner. Tror många inte tänker på att allt ska ingå i lastvikten. Bestick, kaffebryggare, kuddar, grill, strömkabel, markis mm mm.
Vi har ca 260kg lastvikt och vi klarar oss (2vuxna och 2 barn) men 100kg till hade inte skadat för att ha god marginal. Men det hade inburit även ny bil :)

2021-03-10 kl 10:55

Min vagn har 200 kg. När jag tittade på den (begagnad) hade den 90 kg. Hade det inte gått att höja hade jag inte köpt den.
Men bilens bagage fyller jag ändå med förtält, bord, fyra stolar, verktygslåda och kamera. Sen går det inte in mer, utan att fälla ner baksätet, och det vill jag inte när jag har de tunga grejorna i bilen. Då vill jag ha baksätets ryggstöd uppfällt och lastgallret nerfällt.

2021-03-10 kl 16:27

Skulle säga att ni behöver nog säkert mellan 400-500 kg när ni även ska ha med fyra cyklar.
Skulle nog rekommendera att du skaffar BE för att få en vagn med bra lastvikt. Skulle ni strunta i att ta med alla cyklar så kan du nog dra bort ca 100 kg på lastvikten.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-03-10 kl 18:13

Fördelen med BE är ökad flexibilitet vad gäller vagnens totalvikt. F.ö bör man ha runt 250-300 Kg lastvikt samt lasta en del i bilen. Där får man också tänka sig för. Med tre passagerare och husvagnen påkopplad har ett antal lastkilon försvunnit. Schablon 3 x 80 Kg + 100 Kg för vagnen = 340 Kg lastvikt borta.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2021-03-10 kl 19:37

kjello skrev:
Fördelen med BE är ökad flexibilitet vad gäller vagnens totalvikt. F.ö bör man ha runt 250-300 Kg lastvikt...
Dessutom ska det helst vara "på riktigt", alltså räknat från husvagnens verkliga tjänstevikt.

2021-03-10 kl 22:44

Om det är en begagnad vagn med snål lastvikt så är det nog inte så dumt att få den vägd innan köp, så att du har koll på hur läget är "på riktigt", har läst om en del vagnar som väger bra mycket mer än vad tjänstevikten säger även helt tomma... Vi har bara 160 kg lastvikt på vår vagn, vilket är snålt, men jag har inget förtält, 3 av 4 cyklar på taket på bilen och så lite prylar som möjligt med i övrigt. så minst 200 kg lastvikt på uppmätt tom-vikt tror jag är minimum!

2021-03-11 kl 08:48

Fyra personer och 200 kg är alltså inte tillnärmelsevis tillräckligt. Tro inte det.

2021-03-11 kl 18:31

Vi har 463 kg lastvikt och skulle vilja ha mer.

2021-03-15 kl 14:01

Vi har 2 barn (6 och 8 år), är två vuxna, har ofta med fyra cyklar (på taket) och 252 kg lastvikt som vi klarar med helt ok marginal (något tiotal kg tillgodo). Allt handlar om hur man väljer att packa. Vi har eventuellt förtält och förtältsbord i bilen, samt cyklarna på taket.

Visst hade 100 kg till varit najs, men då får vi byta bil för att kunna utnyttja det, och det är mindre najs. Speciellt som vi inte har behov av det, mer än att vi kan ta med mer halvt onödigt skit. :)

2021-03-16 kl 08:09

Cyklar på taket gör förstås skillnad. Där vill jag inte ha dem.

2021-03-16 kl 15:11

apersson850 skrev:
Cyklar på taket gör förstås skillnad. Där vill jag inte ha dem.

Ett kanonbra sätt att spara in nånstans runt 50-60 kg på vagnens lastvikt (förutsatt att man har viktutrymmet på bilen). Jag ser faktiskt inga nackdelar att ha cyklarna där jämfört med någonstans på, eller i, vagnen.

2021-03-16 kl 15:34

De ska upp och de ska ner.

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206