Hur stor skillnad mellan 370 och 440? / av JMF

• 3 svar
Hur stor skillnad mellan 370 och 440?
2022-05-21 kl 15:54

Jag tänkte skaffa min första husvagn och den ska vara liten och lättmanövrerad eftersom jag dels ofta kommer vara ensam och dels har en liten bil. Dessutom har jag aldrig kört med husvagn.

Det finns ju små Hobby 370 som verkar ok i utrymmen fast de är små. Sen finns ju Cabby 440 som inte väger mer, men den är ju 70 cm längre och jag undrar hur mycket de 70 cm märks.

Tack på förhand!

2022-05-24 kl 15:01

Längden på vagnen skulle jag säga inte märks alls, då ska det vara ganska stor skillnad för att man ska märka av det när man kör. Så körmässigt kan du helt bortse från skillnaden i längd. Bredd märker man lite mer, men det handlar ju bara om att lära sig vart hjulen på vagnen går och det får du ju göra oavsett bredd på vagnen när du inte kört med vagn innan.

2022-05-25 kl 12:46

Jag har ägt en Cabby 440 och den var väldigt lättmanövrerad på trånga ytor. Dragstången är kort, så den svänger snabbt, vilket är en fördel på trånga ytor när man blivit van. Som ovan kan dess snabba benägenhet att svänga även orsaka problem då den viker av för små rattrörelser, så man får ta det lugnt i början så ekipaget inte viker ihop sig som en fällkniv. Men det var vår första husvagn och jag uppskattade denna egenskap.

Nu har jag inte kört med någon Hobby 370 bakom bilen, men antar att den känns ungefär likadant. Det är avståndet mellan hjulaxel och dragkula som avgör hur snabbt husvagnen reagerar på rattutslag vid backning. Vid körning framåt märks ingen skillnad, såvida det inte är en mycket längre vagn.

Vår nästa vagn blev en Solifer 520 och med sin längre dragstång så krävs större ytor och rattutslag innan den svänger. På ett sätt ett lugnare beteende, men svårare när man behöver svänga tvärt på trånga ytor. Krävde lite övning innan jag vande mig vid dess beteende.

Av dom två du väljer på skulle jag välja den du trivs bäst med, utan att bry mig om längden. Gissar att Hobbyn har Truma luftburen värme och Cabbyn har vattenburen värme, med antingen Primus eller Alde beroende på årsmodell. Smaksak vilket man föredrar, men jag gillar tystgående vattenburen värme bäst, som är jämn och fin. Cabby har dessutom bra isolering, så den är skön även i kyligt väder.

Åk ut till nån firma och "känn och kläm" på båda vagnarna så kommer du nog snart på vilken du trivs bäst med. Lycka till med husvagnsköpet!

• 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206