Husvagn totalvikt ca 1000 kg, finns det inga nyare? / av airfoil

• 20 svar
Husvagn totalvikt ca 1000 kg, finns det inga nyare?
2020-07-04 kl 14:14

Hej,
Ny här och går i husvagnstankar. Sugen på en husvagn för 2 vuxna och ev. en hund i cockerstorlek.
Har googlat och kollat igenom Blocket.

Jag tycker Cabby 440, Polar 1000 Highback och Solifer 45T är precis lagom i storlek och planlösningar, typlika. Hade en Cabby 473 Nova för en jädra massa år sedan och stortrivdes med den.

Det finns ju några av de här på Blocket, men då är det ca 1990 års modeller.

Sorterar jag på priser mellan 60 och 120 tusen så finns det ingen av de här, och nästan ingen i samma storlek, alla verkar större/tyngre.

Jag åker en KIA Ceed som får dra 1300 kg, men jag vill ha en mindre vagn än så.

Vad finns det att välja på om jag säger maxpros ca 80 000.

2020-07-04 kl 15:26

Cabby 440 bytte namn till Cabby 46 och fanns fram till 2002, om jag minns rätt. Det är en fin liten välbyggd vagn, men som förmodligen blev något tyngre än 1000kg på slutet. Kanske 1200kg? Efter den tror jag inte det finns några mer så små nordiska vagnar. Då är det vagnar som Adria, Hobby och Knaus som gäller om man vill ha en liten husvagn.

2020-07-04 kl 16:23

Du har helt rätt i att små husvagnar finns det inte många av idag. På goda grunder.
Familjens första husvagn inköptes för 40 år sedan. Det var en 420, med en totalvikt på 1000 kg. Den drog vi med en Volvo 244 GL, vars motor kunde leverera 100 hk vid 5250 r/min. Mer intressant vid husvagnsdragning var maximala vridmomentet på 170 Nm vid 3000 r/min. Då var vi oftast två eller tre personer som var ute med vagnen.

Nu är vi nästan alltid två personer. Vagnen är nu en 580 med totalvikt på 1700 kg. Dragbilen är fortfarande en Volvo, men motorn levererar 230 hk vid 4000 r/min och, återigen kanske mer intressant vid husvagnsdragning, ett maximalt vridmoment på 470 Nm och minst 400 Nm i området 1200-4000 r/min. Den är alltså mer än dubbelt så stark över hela det använda varvtalsområdet som den för 40 år sedan var vid sitt bästa varvtal.

Den här 580-vagnen är precis lagom för två personer, utan djur, och att köra med den är inte ett dugg besvärligare än det var med den lilla vagnen för 40 år sedan. Snarare tvärtom.

Så det är inte ett dugg konstigt att små vagnar i stort sett försvunnit från kartan.

2020-07-05 kl 13:30

Jo, du har rätt i det du skriver. Min senaste husvagnsdragare var en Volvo 245. Jag lånade en Kabe Safir och åkte omkring i Norrland. Det gick faktiskt över förväntan.

Varför jag vill ha en liten vagn nu är att jag kommer att åka på småvägar, ofta grusvägar, till fiskesjöar och vandringsleder. En liten husvagn är lättare att baxa in på en ojämn p-plats och jag är osäker på hur mycket en 1,6 liters diesel orkar med.

2020-07-05 kl 19:16

Jo, jag förstår att det kan finnas anledningar till att vilja ha en liten vagn.

I samband med en orienteringstävling vi arrangerade skulle vi ha upp min husvagn till målplatsen. Vägen dit var brant, krokig grusväg med stenmurar vid sidorna. För att inte riskera att bli stående med spinnande framhjul (körde en Volvo 850 Turbo på den tiden), drog vi upp vagnen med min kusins Nissan King Cab. När vi vinglade mellan murarna kommenterade jag att det var rätt smalt mellan stenmurarna.
"Jo, men min bror har varit här uppe med timmerbilen. Med släp."

Håll käften och kör, ungefär. Det har inte så stor betydelse som man kan tro. Däremot är det förstås lättare att köra fast med en tyngre vagn som man tryckt ut på en tuvig gräsplätt. Därav att jag numera har fyrhjulsdrift.

2020-07-06 kl 06:34

Helt off topic men ändå.
Jag hade besökt en kompis i hans stuga i skogen. Vägen dit var lite som apersson850 beskrev. Stugan låg nere i en dal vid en sjö. Gick hur bra som helst att ta sig dit med mitt dåvarande ekipage. Ford Mondeo med största dieseln, Hobby 560 KMFE på kroken. Dagen då vi skulle åka hem började med ett rejält åskoväder. Det regnade så vägen blev en mindre bäck. Jag kom halvvägs upp för backen sen gled bilen bara i sidled när jag försökte ta mig vidare. Polaren kom med sin xc70, lyckades ta sig förbi i dyngan. Vi kopplade ihop bilarna och han drog. Gick bra tyckte vi, tills han nådde krönet. Sen hängde vi där i backen allihop. Tills grannen kom med en traktor och drog i volvon, hahaha tror alla stugägare i byn hade samlats för att titta innan vi kom där ifrån :)

2020-07-06 kl 08:34

Jag har varit med om ett antal sådana eskapader, efter det att jag skaffade min XC70. Men jag drar aldrig i andras bilar. De får koppla loss, så drar jag deras vagn istället.

Många bilar idag har så dåliga dragöglor fram att man riskerar dra sönder dem, om man försöker bärga bilen med husvagn efter. Kopplar jag deras vagn får jag dessutom nytta av högre axeltryck, så jag får bättre grepp själv, samt mindre tyngd att flytta, eftersom deras bil inte är med längre.
Det har hänt att jag fått dra undan deras bil också först, men det är sällsynt. Har nog bara hänt en gång, vad jag kan minnas.

2020-07-07 kl 14:24

Så det kan vara...fyller på med att när jag hade min Cabby i Tandådalen vintertid så hände det att vi stod några Volvoägare vid infarten och snackade strunt.
Rät var det var kunde någon säga:
"Nä grabbar vad sägs om att åka till långbacken och hjälpa SAABägarna upp för backen".
(inget ont om framhjulsdrivna bilar, men halkbekämpning på vägar var inte då vad den är idag)

2020-07-07 kl 16:05

Kan räcka med en blöt gräsmatta och svag lutning för att en framhjulsdriven bil med husvagn kan fastna. Har själv flera gånger känt att man har inte mycket fäste då, så framhjulsdrift är inte optimalt när man drar husvagn. Men visst, för det mesta funkar det ju.

Jag och några grannar fick hjälpa till och skjuta flera ekipage uppför en svagt lutande gräsmatta och ut på vägen på en regnblöt camping för några år sedan. Den sista bilen klarade det själv. Det var en Audi Quattro.

2020-07-07 kl 17:49

Man skall helst inte dra i andras bilar, fast i vårt fall hade vi inget val. Hade vi kopplat isär och dragit bort min bil så hade volvon fastnat istället. Så lerigt blev det. Istället utnyttjade vi alla fordon och fick många axlar med drivning.
Tiguanen jag har nu tuggar sig glatt igenom sådana problem.

2020-07-07 kl 19:53

Ojdå vilken utveckling det blev på den här tråden! Vad blev det av TS fråga.....?

2020-07-07 kl 21:20

För att återgå till ämnet, en Solifer 366 är nog den nyaste 1000kg husvagnen från norden.
http://www.fritidsmarknad.se/Husvagn/oevrigt/Solifer/366_Singel/21339

2020-07-07 kl 22:48

Finns ju T@B också. Liten som en hundkoja, men jag vet inte vad den väger.

För övrigt handlade utvikningarna i tråden om varför man inte behöver en liten vagn, så det var inom ämnet.

2020-07-07 kl 23:02

Ja tittar vi på vagnar från sydligare länder finns det flera små vagnar, bl.a T@B. Adria har också någon liten, Action heter deras minsta och 390PS är en annan. Min personliga favorit är 432PX bland Adrias mindre vagnar. Kom på att det även finns en riktigt liten svensk vagn, Fritidsvagnen.
https://www.fritidsvagnen.se/

2020-07-08 kl 08:47

Jag var inne i en T@B förra året. Den var hemsk, tyckte jag. Men liten är den.

2020-07-08 kl 16:12

Ja T@b är väl mer charmig exteriör design än praktisk husvagn. Men vill man ha en väldigt liten husvagn så...

2020-07-08 kl 16:19

Jag blev nyfiken och letade upp T@B. Nya finns med totalvikterna 800, 1000 och 1200 kg. Så de ligger inom önskemålen.

T@B

2020-07-08 kl 16:53

Tackar för alla inlägg. Intressant - även utvikningarna - men den lilla Solofern är FÖR liten för oss.
Vill gärna ha sittgrup i båda ändar ändå, den ena kan man ha nerbäddad konstant och den andra käkar man vid.

Fattar också att de modeller jag nämnde i 1:a inlägget är 26 år och äldre. Så fukt är det bara att räkna med. Nu påstår jag mej vara snickarkunnig och tålmodig så att renovera är inget hinder. Den ska bara gå att åka lite med nu i sommar och när hösten kommer så kör jag in den i en bod hos en kompis och gör det som behöver göras (tillhör fritidsforskarna så tid finns det gott om)

2020-07-08 kl 22:52

Av dom vagnar du nämner i första inlägget så är Cabby 440 min favorit, eftersom jag ägt en 87a. Det var 7år sedan jag sålde den och den var i väldigt bra skick. Mitt intryck, när jag köpte den, var att Cabby var betydligt fräschare än dess konkurrenter. Var och tittade på många vagnar men alla hade fuktskador av varierande grad. Värst var en Polar där jag kunde sticka fingret genom golvet! Kändes som blöt wellpapp. Men Cabbyn var snustorr överallt. Vet inte om det var unikt, men jag fick ett gott intryck av Cabby.

Man brukar varna folk för Cabby före 1988 och dom kallas för "brevlådan". Detta eftersom takplåten var skarvad och skarven blev otät och taket ruttnade. Men detta gäller inte 440, eftersom den var så kort så behövde takplåten inte skarvas på den. Däremot kan dom, likt alla andra, få fuktskador runt fönstren, liksom runt alla andra hål i karossen.

Lycka till med husvagnsletandet. Jag kan ännu ibland sakna min fina lilla Cabby 440. En väldigt smidig och välbyggd vagn.

2020-07-09 kl 10:03

Tack för det inlägget Jan E. Just det om takplåten är skälet till att Cabby 440 är nr 1 i prioritet hos mej.
Såg en som var ny på Blocket igår eftermiddag. Nu idag är den såld. Attans, inte mer är 17 mil bort heller....

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842