Husvagn under 800 kg tjänstevikt / av Anonym 998479007

Husvagn under 800 kg tjänstevikt
2010-05-28 kl 10:46

Hej på er.
Som ny medlem, efter att ha lämnat husbilslivet, till förmån för en kommande husvagn, har jag en fråga till er.
Jag får dra efter min bil max 800kg, alltså är tjänstevikten på den kommande husvagnen av stor betydelse. Förvisso kan jag lasta något i bilen men självfallet måste också en del in i husvagnen. Vad är en rimlig vikt av egna "prylar" man lastar in i en husvagn? den vikten får jag då draifrån av dem 800kg tjänstevikt som vagnen får väga.
Och till slut, den viktigaste frågan, vilken husvagn kan då vara aktuell för oss?
Skall jag dessutom prioritera följande:
1. 2 sittgrupper
2. toalett(portapotti)
3.kök
4. max 45.000kr

kan det finnas något fabrikat som kan platsa in i detta sammanhang?
tack på förhand
mvh
Willy

2010-05-28 kl 14:28

Hej Willy!Inte för att jag är någon expert, men jag menar, att sovplats och kök är det viktigaste ivagnen. Har själv en liten vagn med tjänstevikt 770 kg och totalvikt 900 kg. Mvh

2010-05-28 kl 14:41

[quote user="willy"]
Hej på er.
Som ny medlem, efter att ha lämnat husbilslivet, till förmån för en kommande husvagn, har jag en fråga till er.
Jag får dra efter min bil max 800kg, alltså är tjänstevikten på den kommande husvagnen av stor betydelse. Förvisso kan jag lasta något i bilen men självfallet måste också en del in i husvagnen. Vad är en rimlig vikt av egna "prylar" man lastar in i en husvagn? den vikten får jag då draifrån av dem 800kg tjänstevikt som vagnen får väga.
Och till slut, den viktigaste frågan, vilken husvagn kan då vara aktuell för oss?
Skall jag dessutom prioritera följande:
1. 2 sittgrupper
2. toalett(portapotti)
3.kök
4. max 45.000kr

kan det finnas något fabrikat som kan platsa in i detta sammanhang?
tack på förhand
mvh
Willy

[/quote]
Det är inte tjänstevikten du menar utan det är totalvikten 800 kg du menar .
VIKTIGT att skilja på detta .....tjänstevikt + last = totalvikt
Tjänstevikt = vikt utan last
Totalvikt = vikt inkl last...........max hänga på kroken

2010-05-28 kl 18:22

Egentligen är den mest intressanta vikten för mig, bruttovikten dvs vikten på husvagnen i just det ögonblick då polisen väger mig, mao, den får alltså ej överstiga mitt drags förmåga på 800kg. Det är därför tjänstevikten har stor betydelse för mig. Kan nämligen knappast välja en husvagn med en tjänstevikt på 800 kg, om inte jag tömmer den helt på alla inventarier. Då går det bra, trots exempelvis att vagnen har en tjänstevikt på 1200kg, men vid en vägning väger den kanske endast 700 kg, men vad gör det, ingenting, eftersom dt underskrider mitt drag med 100kg. Alltså tjänstevikten är den springande punkten, o bruttovikten då jag blir stoppad.
mvh
Willy

2010-05-29 kl 16:57

Hej Willy Det är egentligen fullkomligt ointressant vad husvagnen väger vid ett visst tilfälle, det intressanta är vad det står i husvagnens registreringsbevis som totalvikt. I ditt fall får det inte vara mer än 800 kg. Sedan får du naturligtvis inte heller lasta husvagnen så den kommer över sin totalvikt, men det är en helt annan fråga. Vad jag vet finns inga nya husvagnar som klarar dessa viktkrav, men efter den prisram du anger verkar det inte heller vara det du söker efter. Ett förslag är en husvagn från tidigt 70 tal, typ SMV eller liknande. Husvagnar på den tiden var ofta lätta ganska enkelt för att dåtidens bilar inte heller kunde dra hur mycket som helst. Motorerna var betydligt svagare än dagens bilmotorer. Tänk bara på att Volvo Amazon och de första Volvo i 140 serien hade motorer på runt 75 HK, och det var ju inte precis småbilar. mvh Hans Peter

2010-05-29 kl 17:35

Nja, nog kan Willy ha helt rätt! Med formuleringen "mitt drag" tolkar jag det som att det är bilens tekniska begränsning, och då är det bruttovikten, alltså vikten för ögonblicket som gäller.Titalvikten är intressant om det är körkortsbehörigheten som ställer sig ivägen, men så tolkar jag inte det hela. Ett klargörande från frågeställaren skulle kanske vara bra så vi slipper fastna i fel diskussion!

2010-05-29 kl 17:50

Det är fortfarande inte helt korrekt den utredning som ni har gjort ,det krävs lite, förtydligande utöver detta!! Edling KABE husbil[quote user="asawi"]
Nja, nog kan Willy ha helt rätt! Med formuleringen "mitt drag" tolkar jag det som att det är bilens tekniska begränsning, och då är det bruttovikten, alltså vikten för ögonblicket som gäller.
Titalvikten är intressant om det är körkortsbehörigheten som ställer sig ivägen, men så tolkar jag inte det hela. Ett klargörande från frågeställaren skulle kanske vara bra så vi slipper fastna i fel diskussion![/quote]

2010-05-29 kl 18:22

Var hittat du något fel, (förutom stavfel) i min "utredning" som du väljer att citera och göra detta påstående om? Jag påtalar ju att vi behöver förtydligande från frågeställaren. Jag kan göra en betydligt noggrannare mer mångordig "utredning" eftersom jag har full koll på vilka regler som gäller, men anser det bättre att invänta förtydligande från frågeställaren istället för att börja gissa vad han menar.

2010-05-29 kl 18:36

,Jaha du Åsa, stavfel ingår , vi tyder det nog ändå,,, men frågeställaren,så s ofullständiga frågor måste behandlas var för sig,,,eller? Jag är inte borta i denna labyrint likaväl som du inte är det har jag uppmärksammat Så får vi bara raka frågor skall vi nog svara mvh.EDLING.

2010-05-30 kl 09:41

Helt rätt asawi, det är den tekniska begränsningen på min bil, dvs max 800kg som jag får dra .
Och därför är det BRUTTOVIKTEN som gäller för mig. Som förutsätter en lägre TJÄNSTEVIKT än 800kg så att jag kan lasta husvagnen men div föremål.
Bruttovikten är den vikt som gäller vid just det tillfälle, då ex jag blir vägd, alltså ej mer än 800kg. Inte alls konstigt.
Det är därför som du och jag har rätt i detta fallet! Totalvikten är ingenting med detta göra!
(Och körkortsbiten har heller ingenting med detta alls att göra)
Ex på vagnar med låg tjänstevikt är ex Burstner 400 club (780 kg tjänstevikt)
Några andra förslag på lite nyare vagnar med låg tjänstevikt?
mvh
Willy

2010-05-30 kl 09:49

Egentligen är frågeställaren tillräckligt tydlig och frågan är rakt ställd. Det är bara det att folk inte verkar kunna tro att han menar det han faktiskt säger, utan förutsätter att han menar något annat, vilket ju är lite egendomligt...För att då delvis svara på frågan så har min egen vagn (Sprite Alpine 1988) en tjänstevikt på 640 kg, men den väger säkert mer än så redan när den är tom! Gamla vagnar väger i stort sett alltid mer än sin tjänstevikt! Kök, det tycker jag man måste ha! Du kan kapa kilo genom att ha en 5-6 kilos aluminium- eller kompositflaska istället för 10-11 kilosflaska. Om du inte behöver köra mycket med gasolvärmen räcker 5-6- kilo länge till matlagning och kyl! Skulle gasolen vara bortplockad/ickefungerande i en vagn finns en jättebra liten gasolplatta för småflaskor på t.ex. Biltema. Kyl är inte absolut nödvändig men väldigt skönt att ha! Men den väger också massor och är dyr att byta ut om den skulle vara trasig en de äldre vagnar som kanske skulle vara aktuella (beroende på vikten). En bra kylväska, kylklampar eller frysta livsmedel funkar bra i några dagar i alla fall! Jag kommer ju själv från tältande med både (liten) bil (så länge det var barn/tonåringar med) och senare MC (ensam med tonårig dotter på bönpallen = supeminimal packning eller med annan vuxen på egen MC = jättemycket packning tyckte vi!), så för mig är en sovplats under hårt tak en otrolig lyx, och jag klarar mig utan det mesta andra. Men att man klarar sig utan betyder ju inte att det inte är underbart att ha det! För mig är en sovplats det viktigaste, följt av kokmöjlighet och toautrymme. Tillägg: Glömde ju en grej! 2 sittgrupper... ja, i och för sig är det ofta det i de gamla vagnarna, men en ena gruppern är då oftast väldigt smal (när vi pratar småvagnar i alla fall), och jag tycker den planlösning som jag har ger väldigt mycket utrymme. Köket och toarummet på tvärs längst bak i vagnen och en U-grupp i framänden. Jag har en lösning där jag kan bädda ner olika mycket av U-gruppen, och på så vis ha sittplatser kvär ändå. Den smala sittgruppen som finns i massor av åter massor av vagnar är en bra plats för barn, men i många fall inte mycket att hurra för för vuxna! En "modern" vagn med två ganska pratiska sittgrupper och förhållandevis låg tjänstevikt är Adria 390 från ungefär de senaste 10 åren. Lastvikten är skrattretande i och med att även totalvikten är låg, men den biten verka du ju medveten om!

2010-05-30 kl 10:14

Hej Willy det finns små vagnar med 800 kg totalvikt som den här till exempel
Det är en Tec weltbummler! Finns på blocket här är länken
http://www.blocket.se/hassleholm/Tec_weltbummler_nr_1_27707568.htm?ca=11&w=3
Här är en annan TEC-KING 340 - 89 års
http://www.blocket.se/simrishamn/Tec_king_340___89_27586771.htm?ca=11&w=3
Dessa är under 45.000 :-
Det finns också en polsk husvagn helt i glasfiber Northlight 126 som har 800 kg. dessa har en last möjlighet på 150 kg

Sen finns det nyare vagnar som T@B 320 som verkar ha en bra lastvikt att få totalvikt 800 kg lastvikt 225. Men då har priset gått upp! Det har inte varit så stor marknad i Sverige får väldigt små vagnar, men i Danmark finns det om du kan importera själv. Kolla på www.campingferie.dk

2010-05-30 kl 10:36

Oj, ser att Willy svarade medans jag skrev det förra inlägget!Ett märke som har lätta vagnar med ganska modern framtoning även om de har några år på nacken är RC Caravan. Deras 460TU är lite av en drömvagn för mig när jag ska byta. Tjänstevikten ligger under 800 kg fast det är en förhållandevis "stor" vagn.Den är ju inte "nyare" utan från cirka 89-91, men har som sagt ett ovanligt modernt utseende ändå!

2010-05-30 kl 21:14

Polar 400 Basic tillverkades 2001-2002, den har en tjänstevikt på 770kg inklusive 20 liter(?) vatten. Den har en dubbelsäng, en liten sittgrupp, ett stort kök med tanke på storleken och toalett. Alltså tyvärr inte två sittgrupper som du efterfrågade. /David

2010-05-30 kl 21:56

Willy å din tilltänkta vagn!! Jag ger f-n i vagnen i första skedet, börja med dragfordonet..Vad är dragkroken godkänd för ,för dragkapacitet??? Har inte sett en siffra ännu ,de är den man måste utgå ifrån,,, Nästa del är, vilken klass har du på körkortet??? viktigt ,,,har du bara B eller BE??? vara tack, fortsättning följer mvh Edling

2010-05-30 kl 22:27

[quote user="edling"]Willy å din tilltänkta vagn!! Jag ger f-n i vagnen i första skedet, börja med dragfordonet..Vad är dragkroken godkänd för ,för dragkapacitet??? Har inte sett en siffra ännu ,de är den man måste utgå ifrån,,, Nästa del är, vilken klass har du på körkortet??? viktigt ,,,har du bara B eller BE??? vara tack, fortsättning följer mvh Edling[/quote] Vad dragkroken är godkänd för är bara halva sanningen, min dragkrok är godkänd för 2000 kg men bilen får bara ha max släpvikt på 1800kg enligt reg.bevis.Drar med en V70 2.4 T Automat

2010-05-30 kl 22:39

Du Kronblom jag skrev att vi börjar med dessa 2 frågor, kommer sedan till det du skriver om är helt riktigt. Det förhåller sig på följande vis att om kroken är godgänd för 2000 kg det betyder inte att du får dra 2000 kg,, varför de,, jo har att göra med , bilens ramverk och krokens infästning, därefter bestäms vad som godkänns i dragvikt samt typintygas den,,, Kroken i sig klarar nog av 3000 kg om så skulle vara ,,måste finnas marginal,, sedan kan du begära höjning men det kostar inte säkert att tillverkaren av bilen godkänner detta ...Edling

2010-05-31 kl 07:27

Han har i två inlägg klargjort att det får hänga 800 kg på kroken och det är alltså vagnens bruttovikt som ej får överstiga 800 kg vilket delvis framgår av rubriken också. I inlägg nummer 4:den får alltså ej överstiga mitt drags förmåga på 800kgSå ett klgörande några inlägg längre fram:det är den tekniska begränsningen på min bil, dvs max 800kg som jag får draFörsök nu att antingen komma med konstruktiva förslag om det tråden gäller eller stanna utanför den.

2010-05-31 kl 07:35

Fortsättning: Kan nämna att jag har höjt dragvikten på en volvo 240 GL en gång i tiden, blev billigare än att byta bil eller husvagn.När man gör en sådan åtgärd finns olika saker man utför, kan vara förstärkning på varje sida av infästningen men plattjärn,, även byta till större bultar ex, från 12 mm. till 14mm. kan även öka från 3 bultar till 4 st, på varje sida allt beroende på vad biltillverkaren kräver ,, detta gäller även gamla bilar, kan även tänkas att de kräver att tyngder monteras i bakvagnen, ex, inlägg av blyplattra ,,mvh EDLING

2010-05-31 kl 07:42

Fortsättning: Nu behöver jag bilmärke modellbeteckning årsmodell för att kunna fortsätta med utredningen Edling

2010-05-31 kl 07:54

//Här stod ett inlägg som inte tillför tråden något och dessutom strider mot forumreglerna. Det är raderat av Jenny Flodén, moderator och webbredaktör på Husvagn & Camping.

2010-05-31 kl 08:10

Först vill jag tacka dem som kommit med konkreta förslag på min fråga. Där fanns vagnar och förslag som jag ej tidigare sett. Ett stort tack.

Förvisso kan man tänka sig byta dragbil, men eftersom min är en 09, turbodiesel, och en riktig "snåljåp"
och en miljöbil ,så vill jag ej detta.

Det man ev kan tänka sig är att regisstreringsbesiktiga om bilen ,men då klassas den inte längre som miljöbil,och därför är det inte så intressant..

Alltså kvarstår en husvagn med tjänstevikt under 800kg som ett klokt val.

Beträffande kk-biten så har jag full behörighet.

Sedan har jag förstått, att på vissa håll , råder det en viss osäkerhet med "vikterna".

Tack igen för dem som hjälpt mig att komma längre i sökandet efter min första husvagn.

Med hopp om en trevlig campingsommar
hälsar
Willy

2010-05-31 kl 08:17

Willy.,Sorgligt att du inte kan ställa upp med uppgifter så att vi får utredningen i hamn-. m.a.o körkortsfrågan har du besvarat men ej de övriga uppgifterna,, sedan ditt miljötänkande får stå för dig ,har inte med utredningen att göra utan svara på det jag frågar efter så jag kan komma vidare mvh.edling
//Respektera andras åsikter och skippa din tråkiga ton, edling! Vilken information man anger är frivilligt och det har vi på Husvagn & Camping bestämt. /Jenny Flodén, moderator och webbredaktör

2010-05-31 kl 08:20

Men ge dig nu! Jag har, till skillnad mot dig, gett förslag på det tråden gäller. Frågeställaren vill inte veta hur han ska bygga om sin bil, byta bil eller något annat. Han (eller är det en hon?) vill ha förslag på vagnar som olastade väger under 800 kg.Punkt slut!Den som vill veta om ombyggnad och vad det nu är du bestämt dig för att tala om frågar väl om det? Jag betvivlar inte att du har kunskapen, men den är inte efterfrågad här! Kanske någon blir nyfiken och frågar i en anna tråd, och då kan du skriva där om/när det händer.Och tycker du verkligen formuleringar som "vad du får luft ifrån" hör hemma i civiliserade diskussioner? Över huvud taget är du fruktansvärt oförskämd och borde tänka över vad du skriver lite, nej ganska mycket, mer! (Tillägg: De två posterna innan tillkom medan jag skriv detta, så detta svar gäller inte dem. Det framgår nog vad/vem det gäller utan att jag ska behöva citera.)(Ännu ett tillägg: Vad domderar du om Edling? Varför ställer du krav på att få svar för att göra en "utredning" du inte ombetts att göra? Det här är inte din tråd, det är Willys. God forumetikett, om nu etikett är ett bekant ord, säger att det är trådskaparen som bestämmer vad tråden ska handla om. Jag är fullt medveten att även jag genom denna diskussion med Edling bryter mot detta, men jag är ärligt talt så förb-t trött på allt skitsnack i alla möjliga trådar! En moderator får för min del gärna ta bort hela denna bedrövliga sidodiskussion mellan herr Edling och mig!)

2010-05-31 kl 09:38

Ja Asawi det hade jag gjort men tyvärr har jag avsagt mej det jobbet så i det här fallet är jag maktlös, men det finns två kvar , men nu är det dax.
Mvh amigo

2010-05-31 kl 10:50

Som moderator har jag följt denna tråd från start. Den startades av willy och har haft många bra svar som hållt sig till grundfrågan. OCH det är viktigt. Frågan gällde vagnar under 800 kg tjänstevikt. Sedan har det blivit en del vinklingar och i något fall pajkastning. DET ÄR SYND! Men helheten i tråden är fortfarande så bra för både frågeställaren (och andra) att det är synd att radera tråden. Det går inte att radera enskilda inlägg inne i en tråd, utan i så fall försvinner även de svar som hör till ämnet, och därmed hela tråden. (parentes: redaktionen håller på att titta på en lösning där man kanske kommer att kunna radera enskilda inlägg).
Min uppfattning är att seriösa svar läses seriöst och de ovidkommande kommentarerna hoppar man över. Den som vill munhuggas och inte får något gensvar brukar tröttna efter några egna inlägg som inte besvaras.
Det är ändå en balansgång när man som moderator skall gå in och radera det någon skrivit eftersom det också är uppiggande med lite diskussioner. MEN inäggen skall då höra till grundfrågan som tråden skapades utifrån.
Respektera varandra, vårda ordvalen och såra inte någon med ovidkommande gliringar. Fortsätt i stället att ge tips på vagnar under 800 kg tjänstevikt!/ostbergr, moderator

2010-05-31 kl 11:06

Först ett varmt välkommen Roland, Ja som du ser så är det inte lätt alla gånger ,,men när man skall försöka stötta upp något räta ut begreppen så behöver man vissa uppgifter för att gå vidare..Jag har för avsikt att fullfölja denna utredning på tråden till läsarnas och frågeställarnas bästa . Eftersom jag besitter detta ämne samt har nödig kännedom ligger det i mitt intresse ,kan inte se några nackdelar att få förtydliga inkomna o,klarheter .Beträffande olika påhopp s.k. gliringar ,,ta bort dessa och bli mera byråkratisk om ni så vill . Passar inte jag in här så säg ifrån ..M.V.H. EDLING

2010-05-31 kl 11:22

Jag ska inte lägga mig i diskussionen men tycker Asawi har helt rätt, hon är dessutom kunnig just i dessa frågor.
Jag fick mycket hjälp och tips här på forumet bla av Åsa då jag var helt nybörjare.
Tack

2010-05-31 kl 11:22

Ser fram emot alla kommande förslag på vagnar med en tjänstevikt under 800 kg!

2010-05-31 kl 21:10

Hej Sorento!Vilka kanonvagnar Du hittat. Jag blev nästan sugen själv, men det går ju ikke an!hälsningar Leknes

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206