Husvagn, vad tänka på? / av Rolle85

• 4 svar
Husvagn, vad tänka på?
2017-11-13 kl 09:10

Jag och familjen funderar på att skaffa husvagn. Jag, fru och två barn på 2,5 och 4 år gamla.
Har ingen erfarenhet av husvagnar men vill ju inte att de ska bli en tråkig upplevelse. Har båt på trailer och vanligt släp så de har jag kört endel och är inte främmande för att skruva lite (byta bromsar, däck, osv).
Vad ska man tänka på när man köper husvagn och vad ska man kolla efter? Hade inte tänkt lägga en förmögenhet utan kanske 40k. Kommer förvara husvagnen hemma på min tomt under vintern. Fryser saker sönder?
Hur värmer man upp en husvagn som inte har tillgång till el? Att värma med gasol känns inte säkert om de läcker och man sover??

tips mig gärna !

2017-11-13 kl 15:03

Utöver det du kan se med blotta ögat så ör det viktigt att kolla efter fukt och det går bra med en enkel fuktmätare för en hundralapp. Färskvattnet är ju det som kan frysa och det tömmer man ur när man ställer undan vagnen för vintern eller mellan de gånger man ev. använder den på vintern. Vad gäller gasol så är det något av det säkraste som finns. Själv använder jag något som heter Gasgard, med den är det lätt att kolla tätheten i systemet före varje resa och är man orolig så kan man närsomhelst kolla igen, det är gjort på 10 min. När det gäller uppvärmning så är det el eller gasol, något annat finns inte.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-11-14 kl 21:59

Rolle.. du har PM.. Kolla i din profil..

2017-11-15 kl 06:27

Värmer man med gas och är orolig så är ett gaslarm en bra och billig försäkring. Brandvarnare är i min värld ett krav.
En viktig sak många glömmer är att batteriet skall vara i bra skick och vara av typen gastätt fritidsbatteri. Batteriladdaren skall givetvis också vara i bra skick och av rätt typ. Vanligt slarv i gamla vagnar.Men billigt att fixa.
Åk runt till handlare och kolla på vagnar, hitta en planlösning som passar. När man har hittat det är det lättare att leta privat sen.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06