Husvagns elen drar ur dragbils batteriet / av camp50

• 14 svar
Husvagns elen drar ur dragbils batteriet
2016-03-16 kl 08:43

Hej. Behöver ett tips från er kunniga personer. När jag har kopplat husvagnen (7 polig kontakt )så lyser dimljuslampan på instrumentpanelen på dragbilen. Det betyder väl att husvagnselen drar ur bilens batteri vad jag förstår. Det spelar ingen roll om jag stänger av batteridelen 12 volt på Electrolux kylskåpet eller stänger av bilens tändning. Enda möjligheten är att dra ur den 7 poliga kontakten då slocknar dimljuslampan. Man kan knipsa av 54 G i husvagnskontakten är väl en möjlighet. Eller att man lägger in en elkomponent på den tråden så att det inte suger ut batteriet, men vad heter en sådan elkomponent. Nu har jag en 135 Watts solpanel och ett 75 Amp fritidsbatteri. Lägga in en booster emellan finns ju också en möjlighet. Har försökt hitta tråden på forumet men inte lyckats.

2016-03-16 kl 12:15

Grund orsaken är att 54g på husvagnskontakten är kopplad till husvagnsbatteriets plus pol och 54g på bilens kontakt är kopplad till dimljuset. Alltså kommer bilens dimljus att matas med 12v från husvagnen och därför lyser lampan.

Enklast är att koppla bort tråden som är ansluten på 54g i husvagnskontakten på plinten inne i husvagnen och isolera tråden för att undvika kortslutning när dimljuset tänds på bilen.
Dock innebär detta att ni inte kan få 12v från bilen för att driva husvagnens innerbelysning.

Ett alternativ är att koppla om i bilen.
Koppla bort tråden som går mellan dimljus och 54g i kontakten på bilen, och isolera änden som kommer från dimljuset för att undvika kortslutning när dimljuset tänds. Dra sen en ny kabel från 54g till bilens batteri via en säkring som placeras nära batteriet. Välj så grov kabel som möjligt för att undvika för stort spänningsfall. Kopplar ni så här får ni möjlighet att använda bilens batteri för att driva husvagnens innerbelysning. Nackdelen är att om ni hyr eller lånar ett släp där 54g är kopplat till dimljuset så kommer dimljuset på släpet att lysa hela tiden.

Opel Insignia Country Tourer 4x4 210hk 2018
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
http://manssonslatadagar.blogspot.se/
2016-03-16 kl 12:17

Det är väl så att husvagnen är kopplad för att kunna laddas från bilen på det stiftet, men på bilen är det kopplat för att kunna använda dimbakljus på ett släp. Det som händer är att husvagnens batteri kopplas direkt till bilens dimbakljus. Hur du skall lösa det beror ju på om du behöver ladda från bilen eller ej. Jag har råkat ut för samma sak förra gången jag bytte bil, jag ansåg inte att jag behövde laddning så jag kopplade bort den ledningen inne i husvagnen.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-03-17 kl 08:35

tack ska ni ha för upplysningarna, det blir nog att koppla bort kabeln.

2016-03-17 kl 08:49

tack ska ni ha för upplysningarna.Får fundera på om jag ska knipsa kabeln eller koppla in en booster ,det kan ju vara bra att ha full laddning på kylskåpet under körning.

2016-03-17 kl 12:25

Har du 7-polig kontakt på både bil och husvagn? Jag hade 13-polig på bilen och 7-polig på vagnen och hade en adapter emellan och då fick jag liknande fel som dig med belysningen. Om det drog ström ur batteriet vet jag inte... Efter att ha monterat 13-polig även på vagnen så fungerade allt perfekt! Kanske också ett alternativ, att byta till 13-polig? Ifall du vill kunna köra kylskåpet på 12V under körning. En husvagnsfirma fixade detta åt mig och det var inte dyrt.

2016-03-18 kl 20:49

För att svara på den allra första frågan så är det tvärtom. Bilen drar ur husvagnens batteri, för det är husvagnens batteri som håller dimbaklyktan på bilen tänd.

2016-03-19 kl 08:06

så då är det är ingen risk att jag blir utan startbatteri i bilen.Eftersom jag har en 135 W solpanel på taket som laddar husvagnsbatteriet så skulle jag inte behöva oroa mig för startströmmen.Men borde inte dimljuset på husvagnen även lysa när det indikerar i bilens instrument panel.

2016-03-19 kl 11:04

Nej. Du har ju en situation där du har för få poler i kontaktdonet. Därför är det som är dimbakljus på bilen kopplat till batteriet i vagnen. Hade du haft 13-poligt hade de haft varsin pol, och allt hade fungerat. Men med sjupoligt får man välja om den "lediga" ska vara backljus, dimbakljus eller batteriladdning. Så länge valet är detsamma i båda ändar fungerar det, men nu har du olika i båda ändar, och då blir det konstigt.
Husvagnens dimbakljus är inte anslutet till något alls i ditt fall. Det var likadant med min vagn, innan jag byggde om till 13-poligt. Jag hade dock batteriladdning mot batteriet, så den funktionen var OK, men dimbak- och backljus hade ingenstans att ta vägen. Med 13-poligt blir det poler över till allt, så batteriladdning, dimbakljus och backljus på släpet kan fungera samtidigt. Inte bara en i taget.
Den enkla lösningen i ditt fall, innan du tar tag i och fixar så något fungerar som det ska (oavsett om du väljer batterladdning eller dimbakljus, eller rent av bygger om till 13-poligt) är att dra ut sladden när du parkerar.

2016-03-26 kl 00:12

Det är ett intressant ämne som jag stött på en till nivå på. Eftersom batteriet i husvagnen skjuter in 12V ifrån fel ände/ på fel ställe i bilen kan det bli riktigt spännande när vi nu har så mycket elektronik i bilarna. På Hyundai i30 -08 så tänder den där bakströmmen ESP-lampan vilket ju känns olustigt. Med risk för att jag minns el-läran fel så påstår jag att det bör kunna åtgärdas med en likriktare på den aktuella kabeln som säkerställer att ström bara går från bil till husvagn och inte åt andra hållet.

Men när man väl parkerat och stängt av bilen finns det ju ingen rimlig anledning att inte koppla isär bil o husvagn. Det är ju bara en risk för problem.

2016-03-27 kl 08:50

Så om man kopplar in en likriktare på 54 G så borde problemet vara löst. Då slipper man klippa 54 G elkabeln och man kan ha strömförsörjning till kylskåpet när man kör bilen,med en eventuell booster inkopplad.Eller fungerar boostern som en likriktare kanske också.

2016-03-31 kl 16:49

Den enkla lösningen är att koppla bort släpvagns kontakten när du parkerar, en annan lösning är att koppla bort kontaktdonet till dimbakljuset på bilen när du kör med husvagn(min lösning). det är ju mest vinter och höst det är så mycket dimma att det är nödvändigt. Men det beror ju på hur bökigt det är att komma åt dimbakljusets kontaktdon. Annars kan man ju sätta in en diod i kabeln så strömmen enbart kan gå från bilen till husvagnsbatteriet och inte tvärt om, leta i så fall rätt på kabeln i husvagnen och montera dioden där.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-03-31 kl 18:30

Eftersom det beter sig som det gör så har du ju ingen laddning från bilen så det finns ju ingen anledning att sätta in diod. Hittar du rätt kabel i husvagnen så är det enklast att bara koppla loss den vid en lämplig plint. Jag hade samma sak med min förra bil, nu har jag en bil med 13-pol och laddningsström så nu har jag kopplat ihop det igen.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-04-03 kl 15:41

Precis. En diod skulle fungera men är helt meningslöst.
Koppla om bilen till att ladda batteriet i vagnen, eller koppla om vagnen till att tända dimbakljuset vid behov (om sånt finns på vagnen).
Eller allra helst, byt till 13-poligt så löser det alla dessa problem.
Till dess, koppla ifrån sladden i plinten i vagnen.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206