Husvagnsköp ägarbyte eller ej? / av Husvagn8

• 8 svar
Husvagnsköp ägarbyte eller ej?
2019-11-14 kl 11:44

Hej!

Jag tänkte köpa husvagn som är av helt okej kvalité, den ligger på 100 000 kr. Innan jag gör något vill jag bara bli säker på min sak.

Behöver man ha ägarbyte på husvagn? Det är inget fordon så jag ser inte att det går. Det enda jag behöver är bara att swisha ägaren summan som han kräver och sedan skriva på eget avtal om att den är såld med handskrift och underskrift?

Tacksam för svar!

2019-11-14 kl 12:35

Klart att det är ett fordon. ska ju besiktigas och skattas. så det skall göras ägarbyte på den. ( om det inte är nån konstig villavagn)

2019-11-14 kl 15:18

När fordon byter ägare är det normalt sett säljaren som anmäler ägarbytet. Han har mest intresse av det, eftersom han inte vill vara ansvarig för fordonet i framtiden (skatt, avgifter och liknande).

2019-11-14 kl 16:29

apersson850 skrev:
När fordon byter ägare är det normalt sett säljaren som anmäler ägarbytet. Han har mest intresse av det, eftersom han inte vill vara ansvarig för fordonet i framtiden (skatt, avgifter och liknande).

Okej så jag kan sälja utan att ens bry mig om vad denna person heter om jag vill? Kommer inte kunden insistera att ägandebytet sker om jag säljer en husvagn?

2019-11-14 kl 16:52

Du kan ju inte anmäla ägarbytet om du inte vet vem som ska äga den, eftersom du måste anmäla ett byte. Undantaget är om du anmäler fordonet till skrotning.
Men om vi antar att en hederlig säljare tänker sälja sin husvagn, och han får pengarna, då vill han vara säker på att vagnen verkligen skrivs över på nye ägaren, så inte den förra får ta ansvar för sånt som den nya hittar på.
Försäkra, exempelvis (när det är en fordon som är försäkringspliktigt), betala p-böter och liknande.

En ohederlig säljare kan möjligen vilja få pengarna, inte anmäla bytet och sen sälja samma fordon en gång till.

Om köparen är ohederlig kan han vilja anmäla ägarbytet innan han betalat, och sen inte betala. Eller betala, men inte byta ägaren, så han slipper besiktiga, betala skatt, parkeringsböter och annat som han kanske skaffar sig på fordonet, som egentligen inte är hans.

Idag finns ju en möjlighet att fixa detta med hjälp av internet, där omväxlande säljaren och köparen fyller i sin information, och så ser båda att anmälan skickas i samband med att man gör klart affären.

2019-11-14 kl 17:31

Det kan vara bra att ha koll på hur det kan gå till och sedan se till så man gör allt rätt.

Framförallt att rätt ägare säljer vagnen och har alla papper i ordning, speciellt vid försäljningstillfället och inte "skall ta fram det senare".

https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/bedragare-pa-blocket-fallda-i-stor-harva

2019-11-14 kl 18:31

Precis. Det var därför jag räknade upp några tänkbara scenarion.

2019-11-15 kl 08:24

För att slippa oroa sig, vare sig man är köpare eller säljare, så kan man ju se till att anmäla bytet på nätet samtidigt som man gör affären. Men som sagt, gör man ägarbytet "pappersvägen" så är det säljaren som ska posta ägarbytarpappren.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1549 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 559 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842