Husvagnsöverdrag bra eller dåligt / av JohanNilsson

• 25 svar
Husvagnsöverdrag bra eller dåligt
2015-06-02 kl 19:23

Jag bor i södra Sverige och har alltid haft min vagn vinter förvarad i lada. Nu är det så att jag även har en uppställningsplats som jag hyr i ett inhängnat område där jag alltid har tillgång dvs egen nyckel. Detta pröjsar jag för även på vintern då den inte står där och nu funderar jag på de där husvagnsöverdragen från typ wecamp som innehåller 4 lagers textil och andas osv....
De e ju inte direkt gratis utan kostar lika mycket som jag betalar bonden för vinterförvaringen. Finns det någon som har erfarenhet av dessa överdrag?

2015-06-02 kl 19:45

Har använt Julas i 4 år, fungerar utmärkt, ställer några plastbackar på taket med en planka emellan för att få lite lutning.
Finns från 1399:- (bor i Stockholm - kan bli mycket snö ibland)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2015-06-02 kl 22:57

jag hade absolut inte vågat använda detta, känns som alldeles för stor fuktade risk

2015-06-02 kl 23:21

T.G skrev:
jag hade absolut inte vågat använda detta, känns som alldeles för stor fuktade risk

Fast ts ville ju ha svar från de med erfarenhet av produkten. Tycka kan jag med, men om dessa har jag ingen egen erfarenhet.
Grannen hade till sin gamla vagn o det funkade visst bra. Fast han har inte skaffat något till den nya.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2015-06-04 kl 14:56

Har haft sådant skydd över vagnen denna vinter. Har varit skeptisk, men två grannar har haft detta i flera år utan fuktproblem.
Vid första besöket i vagnen på våren kändes det fräscht och helt ok. Jag fuktmätte till och med på några ställen och det var vanligt utslag.
Jag kommer att fortsätta använda skyddet.

2015-06-04 kl 18:29

Det skyddar mot smuts men inte mot fukt. Den jag har är av typen 4-lagers men regnar det blev vagnen också blöt. Jag har valt att ha den inomhus istället. Köper du överdrag se til att tvätta vagnen innan du "monterar" överdraget.

2015-06-04 kl 20:58

Julas takdel är helt tät - inte en droppe kommer igenom däremot andas sidorna. Trots det är det lämpligt att lägga något under så man får lite fall på taket annars blir vattnet stående där.

Pierre Palm
2015-06-06 kl 13:57

Naturligtvis ska vagnen vara ren när överdraget läggs på. Min vagn var lika ren när jag tog av det. Dessutom helt torr.

2016-01-20 kl 19:34

Hur fungerar sådana överdrag om man ställer vagnen där vinden kommer åt?
Blir det inte märken på vagnen av att den fladdrar?

2016-01-21 kl 14:24

Har erfarenhet av bara en vinter med överdrag men tycker inte att det fladdrar i vinden. Det är ett ganska tjockt och mjukt material som kanske kan röra sig något i hård vind, men absolut inte fladdra.

2016-01-21 kl 22:12

Har förstått att man kanske bör skydda fönstren som ju är känsligare för mekanisk påverkan. Nu blev det inte av att jag skaffade ett i år. Får tvätta vagnen till våren istället (huvudskälet till överdrag). Hade i förekommande fall tänkt "fästa" sträckfilm på rutorna som skydd. Troligen med hjälp av vanlig häftmsssa.

2016-01-31 kl 16:48

[URL=http://forumbilder.se/F8LPQ/dscn3677][IMG]http://forumbilder.se/F8LPQ/dscn3677.jpg?width=150[/IMG][/URL]

Vårt överdrag från Jula 5:e säsongen.
Gatsten i botten och rep runtom om det blir kraftiga vindar. Oljeelement inne 800W håller vid minus 10 ca 2 inne. Väldigt mjuka sidor så ingen påverkan på fönstren.

Pierre Palm
2016-01-31 kl 17:26

Blir det inte fukt under detta skynke?
Hur ser fönstrena ut efter en blåsig dag om duken legat och gnidit mot dessa?
Frågar inte för att vara lustig på något sätt, utan ren nyfikenhet.

Jens

2016-01-31 kl 18:54

Se mitt tidigare inlägg angående fukt. Påverkan på fönstren skrev jag även om i förra inlägget men vi tar det en gång till. Duken som är mjuk repar inte fönstren med min variant med stenar nedtill och rep runt om, dvs inte någon större rörelse. Som sagt, 5 säsonger utan problem.

Pierre Palm
2016-01-31 kl 20:22

Låter inte som något vidare skydd om man måste ha både rep och stenar?
Dessutom betvivlar jag att det inte kommer in fukt mellan överdrag och husvagnens tak.
Självklart fungerar det om man lägger något imellan taket och överdraget men då är ju inte konstruktionen riktigt genomtänkt.

Jens

2016-01-31 kl 20:37

Det är ju valfritt om man vill slänga en presenning över ekipaget och hoppas på bra väder eller köpa ett skydd och hjälpa det på traven med lite enkla medel. Julas fungerar bra, ingen fukt under det taket. Ett alternativ är ju lite varianter på carport, wirehus mfl om man är stadd i kassa.

Pierre Palm
2016-01-31 kl 20:43

Helt sant!
Själv använder vi himlen som tak :)

Jens

2016-02-05 kl 11:00

Har använt Julatäcket i alla år till husbilen.
Det funkar perfekt,,
När det gäller fukt så finns inget i världen som hjälper..
Bara lite värme..Från ett oljeelement,,Alla har ju inte den möjligheten så klart,,Men då får man plocka in alla sängkläder ock dylikt..

2016-02-05 kl 12:46

Vi låter faktiskt täcken o kuddar å madrasser ligga kvar i vagnen under vintern. Men vi packar allt detta i vakkumpåsar som tar bort luften och håller fukten borta tills det är dags att packa upp nästa säsong.
Vakkumpåsarna är av typen kraftig plast som man suger ut luften ur med hjälp av dammsugare.

2016-02-06 kl 18:12

Jens och Anneli skrev:
Låter inte som något vidare skydd om man måste ha både rep och stenar?
Dessutom betvivlar jag att det inte kommer in fukt mellan överdrag och husvagnens tak.
Jens

Överdraget fästs med fyra fastsydda spännband som dras från sida till sida under vagnen.

2016-02-06 kl 19:33

Låter ju bra!

Jens

2016-03-28 kl 13:05

Till min förra vagn Wilk, hade jag ett överdrag från Jula. Funkade perfekt.
Men tyvärr är det för litet till min nya Solifer. Så det är till salu!

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2016-12-28 kl 17:41

Hej
Nu har jag bestämt mig för att köpa ett överdrag efter det att jag postade tråden för över 1år sedan.
Hade en liten fundering på måtten, kollade på campingvaruhuset och tog ett exempel på deras överdrag. Det hade måtten 520x250x225, så jag antar att själva taket på husvagnen, dvs där det är samma höjd innan det börjat slutta mot dragbalken är 520, bredden är 250 samt att totala höjden på vagnen skall inte överstiga 225. Det som jag är lite orolig för är att jag köper ett skydd som är för kort för att jag inte tagit hänsyn till att taket sluttar i fronten ner mot dragbalken.
Hajar ni vad jag menar och hur tolkar ni måtten?

2016-12-28 kl 18:04

520 är längden, mät från ena ändan till den andra på vagnen oavsett lutningar så ser du om det räcker ;-)Ett alternativ är Julas som har ett tak som inte släpper genom vatten : http://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/husvagn-och-husbil/husvagnstillbehor/husvagnsoverdrag-619307/ du sparar dessutom minst 500:-

Pierre Palm
2017-01-01 kl 20:50

Jag har en Sävsjö 610 och köpte ett överdrag med Dimensioner:
Vagnlängd: 640 - 550 cm.
Vagnbredd: 240 cm.
Karosserihöjd: 225 cm.
Det är dock för långt upptill och väldigt tight nedtill. Formen är ju lite olika på husvagnarna så att hitta ett som passar perfekt är nog svårt. Beroende på vilka modeller som finns så köp ett som är lite större. Fukten har det heller inte varit några problem med även om hösten varit ovanligt torr.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017