Husvagnsöverdrag bra eller dåligt / av Anonym 1229257703

Dölj första
Husvagnsöverdrag bra eller dåligt
2015-06-02 kl 19:23

Jag bor i södra Sverige och har alltid haft min vagn vinter förvarad i lada. Nu är det så att jag även har en uppställningsplats som jag hyr i ett inhängnat område där jag alltid har tillgång dvs egen nyckel. Detta pröjsar jag för även på vintern då den inte står där och nu funderar jag på de där husvagnsöverdragen från typ wecamp som innehåller 4 lagers textil och andas osv....
De e ju inte direkt gratis utan kostar lika mycket som jag betalar bonden för vinterförvaringen. Finns det någon som har erfarenhet av dessa överdrag?

^^ Första inlägget ^^
2015-06-02 kl 19:23

Jag bor i södra Sverige och har alltid haft min vagn vinter förvarad i lada. Nu är det så att jag även har en uppställningsplats som jag hyr i ett inhängnat område där jag alltid har tillgång dvs egen nyckel. Detta pröjsar jag för även på vintern då den inte står där och nu funderar jag på de där husvagnsöverdragen från typ wecamp som innehåller 4 lagers textil och andas osv....
De e ju inte direkt gratis utan kostar lika mycket som jag betalar bonden för vinterförvaringen. Finns det någon som har erfarenhet av dessa överdrag?

2020-02-21 kl 07:31

Det jag kan tänka mig är bonusen med skyddet är att man minskar risken för frostsprängning då smältvatten och regnvatten inte lika lätt hamnar på taket. Inte i samma mängd iaf. Men helt torr, det blir ju, som apersson850 skriver, inte vagnen med ett sånt skydd.

2020-02-21 kl 18:38

Min ÄR helt TORR under överdraget..

2020-02-24 kl 14:07

xman68, är den alltid torr, hela tiden, även vid fuktigt väder och/eller växlande temperaturer? För det är inte ens insidan på vår lada vid vissa väderlekar.

2020-02-24 kl 17:29

Det kondenserar alltid under sådana förhållanden. Sen kan det ju ha hunnit torka upp innan man tittar under överdraget.

2020-02-24 kl 17:40

Frostsprängning har jag inte behövt oroa mig för denna vintern i skåne. Men eftersom jag använder vagnen året runt så har jag en avfuktare som både värmer och avfuktar. Den håller tempen runt 16 grader i vagnen. Kostar några kronor i el. Men det är ändå billigare än förvaring.
Men det hade varit skönt att täcka den eftersom den blir rätt smutsig mellan tvättarna.

2020-02-25 kl 08:49

Nä, inget ont som inte har nåt gott med sig, frostsprängning har ju inte varit en issue i de södra delarna av Sverige i år..haha. Möjligen att man får vara rädd för att vagnen flyter iväg.. ;)

Ett överdrag ger garanterat en del skydd, men man ska nog inte inbilla sig att det är lika bra som att ha vagnen stående inne.

2020-02-25 kl 22:40

David skrev:
Frostsprängning har jag inte behövt oroa mig för denna vintern i skåne. Men eftersom jag använder vagnen året runt så har jag en avfuktare som både värmer och avfuktar. Den håller tempen runt 16 grader i vagnen. Kostar några kronor i el. Men det är ändå billigare än förvaring.
Men det hade varit skönt att täcka den eftersom den blir rätt smutsig mellan tvättarna.

Har du ngn aning om hur många kWh den förbrukar en vintermånad?
Som jämförelse så har för mig om att jag läst att vid vintercamping så förbrukar en Alde panna ca 40-60 kWh/dygn beroende på husvagn och yttertemp.

2020-02-26 kl 08:13

60 kWh känns galet mycket, då ska den ju gå på full effekt (3kW) 20 av dygnets 24 timmar? Såklart beror det ju på yttertemp och vindar, men i mina öron låter det som en orimligt hög inkopplingsnivå, eller?

2020-02-26 kl 09:27

Ja, du får åtminstone ha dörrar och fönster öppna då.
I ett annat forum påstod Hagbard att en husvagn skulle behöva ca 75 W/m². Baserat på min erfarenhet av installation av elvärme i vanliga hus tror jag siffran kan vara högre än så. Husvagnar är ju rätt mycket tunnare, och utsatta för väder och vind på alla sidor, även undertill.

Men även om man räknar på 100 W/m² hamnar man på 1,5 kW för ett sexmeters karosseri.
Jag kan jämföra med mitt hus, som är drygt 100 m² per plan, 2½ plan plus källare, byggt 1943 och alltså isolerat med tretex och tapeter. När det var -25°C på nätterna och inte över -10°C på dagen i mer än en vecka, för några år sedan, då hade jag ett genomsnittligt effektbehov på 9 kW, dygnet runt.
Det hade inte varit kul om det varit elvärme, men det är en annan sak. Det ger lite perspektiv på vad man kan förvänta sig.

Jag hade haft värmen på i min vagn några dagar i samband med julledigheten, för jag fixade några saker i vagnen. Den hade konsumerat knappt 15 kWh på den tiden.

2020-02-26 kl 14:03

Min polar 590 ligger på 35 kwh/dygn nu när vi är i fjällen och med ca 5-10 minusgrader. Tidigare i vinter när det låg runt nollan var förbrukningen ca 30 kwh/dygn. Slår på strömmen runt 8 timmar innan vi kommer upp, och vagnen är då genomvarm och go vid ankomst :-) ingen fuktkänla någonstans.Slår av strömmen helt när vi åker härifrån, och tömmer såklart alla system som har vatten...

2020-02-26 kl 16:57

apersson850 skrev:

I ett annat forum påstod Hagbard att en husvagn skulle behöva ca 75 W/m².

Påstod?

Anser det är skillnad på ett grovt överslag om 75/80 W/m2 än att påstå något.

Men i den frågan så framgick inte typ av vagn utan det vara bara ett snabbt överslag och inget annat.

Men känner du ett behov av att vara duktig så kan man ju räkna med en 150/200 W/m2 som en del gör som räknar på offgrid men det låter lite mycket för en bra isolerad vagn tillverkad i Sverige.

2020-02-26 kl 17:05

För man fram en uppgift, baserad på överslag eller nån annan metod, så påstår man något.

Lägg ner ditt tramsande om att alla som har något att tillföra till en diskussion gör det "för att vara duktiga".

2020-02-26 kl 17:23

apersson850 skrev:
Lägg ner ditt tramsande om att alla som har något att tillföra till en diskussion gör det "för att vara duktiga".

Alla?

2020-02-27 kl 06:33

Perin 5-15 kWh/dygn har jag loggat. Det är altså inte pannan jag använder utan en industriell avfuktare.
Vagnen hade klarat sig utan, men jag bor nära havet och det är ofta extremt fuktigt/dimmigt under vintern. Och vi använder vagnen någon gång per månad oftast. Då är det skönt att kunna lämna allt i vagnen utan att det blir fuktigt.
Spolar av vagnen en gång i månaden eller efter användning också, så slipper man att det blir grönt osv.

Vid vintercamping så har denna vagnen inte upplevt kallare klimat än -12. Då klarade vi oss på steg 1 (1kW) och pannan gick inte hela tiden när vi var i vagnen. 2 vuxna och 2 småbarn.
Vagnen var också genomvarm när vi anlände till campingen. Stor skillnad på vilken temperatur man håller i vagnen också. Vi brukar ligga på 21 grader.

2020-02-27 kl 21:50

David skrev:
Perin 5-15 kWh/dygn har jag loggat. Det är altså inte pannan jag använder utan en industriell avfuktare.

Tack för svar.
Jodå, jag förstod att det var en avfuktare och inte pannan. Funderade mest hur mycket kWh det kunde gå åt för att ändå kunna hålla en temperatur på 16˚C. Men nu har jag fått svar. :)

2020-03-11 kl 17:52

Jag har funderat på att använda överdraget även på sommaren (när vagnen inte används...). Det borde väl minska solens påverkan på plastdetaljer och blekning av lacken m.m.?

2020-03-11 kl 22:57

Det gör allt som skuggar. Enda risken jag kan se är att det kan bränna fast i något, när solen står på som bäst.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1567 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 633 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842