Husvagnsrenovering HJÄLP! / av Kimand1992

• 10 svar
Husvagnsrenovering HJÄLP!
2021-06-04 kl 12:11

Förra våren köpte vi en Kabe smaragd GLE från 1980 som jag nu tänkt renovera.

Golvet sviktar på sina ställen och min fundering är nu.
Behöver jag plocka ut all inredning som står på golvet för att kunna fixa golvet!?

Om jag nu måste plocka ut alla inredning, går det att göra utan att behöva skicka inredning på tippen eller är det bara att räkna med att bygga ny inredning själv?

2021-06-04 kl 17:34

När jag hade en vattenläcka plockade jag ut inredningen från toaletten i min vagn. Sen satte jag tillbaka den igen. Några små bitar blev förstörda, men inget som syns utanpå.

Nu var det ingen Kabe, och inte var det lätt heller.

När det gäller golvet beror det förstås dels på hur mycket som är förstört, dels på hur petig du är med hur golvet kommer att se ut när du är färdig. Ska du ha helt golv från vägg till vägg lär ju inte inredningen kunna vara kvar.
Men om du är så petig hade du kanske inte börjat på ett kadaver från 1980 heller...

2021-06-04 kl 20:17

apersson850 skrev:
När jag hade en vattenläcka plockade jag ut inredningen från toaletten i min vagn. Sen satte jag tillbaka den igen. Några små bitar blev förstörda, men inget som syns utanpå.

Nu var det ingen Kabe, och inte var det lätt heller.

När det gäller golvet beror det förstås dels på hur mycket som är förstört, dels på hur petig du är med hur golvet kommer att se ut när du är färdig. Ska du ha helt golv från vägg till vägg lär ju inte inredningen kunna vara kvar.
Men om du är så petig hade du kanske inte börjat på ett kadaver från 1980 heller...

Inte minsta petig faktiskt, tänker att det ska målas och läggas en snygg trasmatta på golvet.
Vill renovera men ändå komma billigt undan, då det är en första vagn. För att testa husvagnslivet. Gillas det lär den säljas/skrotas och vi införskaffar en nyare modell.

2021-06-06 kl 21:53

Då får du väl helt enkelt plöja upp golvet så långt det är ruttet, eller snarare en bit till. Om det är in under inredningen har du svaret där.

2021-06-06 kl 22:23

Är det murket eller bara svikt? i gamla vagnar mjuknar isoleringen i golvet där man gått eller stått mycket, jag vet dom som har sågat upp från undersidan och bytt isolering där det sviktat o skruvat fast en skiva något större än det uppsågade

2021-06-06 kl 23:19

ynnoj skrev:
Är det murket eller bara svikt? i gamla vagnar mjuknar isoleringen i golvet där man gått eller stått mycket, jag vet dom som har sågat upp från undersidan och bytt isolering där det sviktat o skruvat fast en skiva något större än det uppsågade

Vet faktiskt inte, har inte tagit bort plastmattan än och kollat, tänkte ge mig på att krypa in under i morgon och kolla också.

2021-06-07 kl 14:49

Kimand1992 skrev:

Behöver jag plocka ut all inredning som står på golvet för att kunna fixa golvet!?

Om jag nu måste plocka ut alla inredning, går det att göra utan att behöva skicka inredning på tippen eller är det bara att räkna med att bygga ny inredning själv?

Vet inte om det fanns en GLE 1980 men däremot en DL (De LUX).

Svajande golv?

Sitter stödregeln kvar under vagnen mellan golvet och axeln/axlarna?

2021-06-07 kl 15:08

Hagbard skrev:
Kimand1992 skrev:

Vet inte om det fanns en GLE 1980 men däremot en DL (De LUX).

Svajande golv?

Sitter stödregeln kvar under vagnen mellan golvet och axeln/axlarna?

Det står smaragd GLE på husvagnen men söker man på regnummret står det att det är en Smaragd DE Luxe så himla konstigt.

Ja alltså golvet är inte hårt utan nersjunket och mjukt på vissa ställen. Typ som vid ingången och vid spisen.

Inte en aning, får kolla om den sitter där.

2021-06-07 kl 16:02

Dom stödreglar som finns på vissa äldre Kabe var ett sätt att få bort problemet med att golvet sviktar på dom ställen belastningen var stor som
vid ingången och köket har jag för mig.

Problemet var att isoleringen trycktes ihop av att man gick mycket vid vissa ställen och en del löste det med att spruta upp exspanderande lim underifrån på vagnen.

Man la ut skivor på golvet inne i vagnen som man belastaste med tyngder så att golvet skulle bli jämnt och inte exsbanderade uppåt.
Sedan borrade man många små hål under vagnen i träskivan där man ville ha en förstärkning som man sedan fyllde med lim och pluggade med en träplugg.

Man satt även ett mothåll under vagnen vid varje limning.

Tittar man på många äldre vagnar så kan man se att dom har en massa pluggar på den undre govlvskivan,
inget ovanligt med sviktande golv på äldre Kabe och Polar.

2021-06-07 kl 17:35

R-line skrev:
Dom stödreglar som finns på vissa äldre Kabe var ett sätt att få bort problemet med att golvet sviktar på dom ställen belastningen var stor som
vid ingången och köket har jag för mig.

Problemet var att isoleringen trycktes ihop av att man gick mycket vid vissa ställen och en del löste det med att spruta upp exspanderande lim underifrån på vagnen.

Man la ut skivor på golvet inne i vagnen som man belastaste med tyngder så att golvet skulle bli jämnt och inte exsbanderade uppåt.
Sedan borrade man många små hål under vagnen i träskivan där man ville ha en förstärkning som man sedan fyllde med lim och pluggade med en träplugg.

Man satt även ett mothåll under vagnen vid varje limning.

Tittar man på många äldre vagnar så kan man se att dom har en massa pluggar på den undre govlvskivan,
inget ovanligt med sviktande golv på äldre Kabe och Polar.

Det måste jag absolut läsa på mer om.
Låter ju som ett bra sätt att lösa problemet tillfälligt för att känna på om vi är gjorda för husvagnslivet. ☺️ Tack

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206