Dölj första
husvagnsvikt
2013-08-04 kl 18:07

Har en wilk 2010 som väger 1320kg totalvikt är 1400kg detta innebär att jag kan lasta 80kg i vagnen vilket är rena skämtet
Var och vägde den idag vagn förtält lite husgeråd bara det slutade på 1520kg vilket hade resulterat i indraget körkort om det hade varit kontroll
Min fråga är hur gör jag för att höja totalvikten på vagnen

^^ Första inlägget ^^
2013-08-04 kl 18:07

Har en wilk 2010 som väger 1320kg totalvikt är 1400kg detta innebär att jag kan lasta 80kg i vagnen vilket är rena skämtet
Var och vägde den idag vagn förtält lite husgeråd bara det slutade på 1520kg vilket hade resulterat i indraget körkort om det hade varit kontroll
Min fråga är hur gör jag för att höja totalvikten på vagnen

2013-08-08 kl 12:31

Fick besked ifrån hobby nu
Måste byta dragbalkar axlar etc vilket inte är något alternativ så nu har dom egentligen en husvagn dom inte kan användaom dom inte står på ssäsong

2013-08-10 kl 20:42

smurfen32 skrev:
Fick besked ifrån hobby nu
Måste byta dragbalkar axlar etc vilket inte är något alternativ så nu har dom egentligen en husvagn dom inte kan användaom dom inte står på ssäsong

Trist besked... :( Beklagar.

2013-08-25 kl 18:41

Jag har precis höjt totalvikten på min KABE Ametist från 2008. Denna omfattades utav nationellt typgodkännande. Dessa utfärdades, efter vad jag förstått, mellan 2006 och 2010. KABE hade då tre olika vikter att välja mellan. Det enda som behövdes var ett intyg och ny typskylt från tillverkaren samt en enkel registreringsbesiktning. Jag behövde inte göra några ombyggnader för att få upp min totalvikt till 1600kg. Har du tur kanske din vagn har ett sådant typgodkännande. Det borde generalagenten veta. Efter 2010 verkar det ha blivit knepigare igen.

2013-08-25 kl 19:35

Är det någon som vet hur man gör med en Adria 563 classica uk? Är det lätt att typa om denna vagn?

2021-09-07 kl 03:52

Tråden är antik, men frågeställningarna lika aktuella. Så för den som snokar runt kommenterar jag ändå.

Du kan aldrig, som ägare, "typa om" ett fordon. Typgodkännanden kan bara tillverkaren göra. Det gäller för många exemplar av samma typ, som hörs av namnet.
Däremot kan man registreringsbesiktiga ett enskilt fordon. Ska man ändra vikten är det en begränsad registreringsbesiktning som görs, för den omfattar inte allt som registreringen håller reda på. Bara vikten.

Att ta B96 är den enklaste och billigaste metoden att hantera om vagnen har för hög totalvikt för B-behörighet.
Om man inte är så van att man kan ta B96 behöver man öva. Det är inte svårare än att det ska alla som kör med husvagn klara.

Om bara en i familjen normalt kör, kan man förstås ta med sig en skylt och hävda att man övningskör, när den andra behöver sitta bakom ratten. Man måste förstås själv vara med, men det var ju inte problemet i ett inlägg i tråden.

Det är ingen skillnad på hur brutto- och totalvikt hanteras, när du har olika körkortsbehörigheter. Det är bara gränserna som skiljer. Många tror att reglerna är annorlunda för BE än för B/B96, men det är de inte. Det är bara gränserna för totalvikten som är högre.

Vagnar typgodkända med flera totalvikter, som den jag har nu (från 2008 ), är enklast att ändra totalvikt på.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206