Inför vinterförvaringen! / av perin

• 12 svar
Inför vinterförvaringen!
2012-08-15 kl 11:12

Hur gör ni inför vinterförvaringen med era dynor? Jag läste i en tråd från förra vintern där det "dividerades" lite fram och tillbaka om att husvagnsförsäljarna plockar ju inte ur dem.

Men det blir ju lite skillnad när du själv äger husvagnen.

Rekomendationen i husvagnens handbok är ju faktiskt att man ska plocka ur dem.

Jag kan kan ju samtidigt passa på att fråga hur mycket ni har öppet av den öppningsbara ventilation som finns. Själv har jag en Kabe, som bekant finns det ju en vädringslucka vid fotändan av sängen + en öppningsbar takventil i garderoben. Hur gör ni med dessa.

2012-08-15 kl 12:36

Jag har haft flertal båtar samt nu campingfordon och har resonerat att det bästa är väl att ta in dynor mm i ett torrt utrymme.

Jag har på senare tid låtit dynorna vara kvar men då ställt de på högkant så de luftas runt dem, vilket har fungerat bra!

Man får passa sig för mössen bara!

2012-08-15 kl 19:59

Vi har aldrig tagit ut några dynor, det har funkat bra, dom är i vagnen hela året. tar ut dem när vagnen är hämtad i april, och luftar dem, det har aldrig varit någon dålig lukt. Vagnen är vinterförvarad i ett gammalt militärförråd med betonggolv utan värme. Luften på vintern när det är minusgrader är ganska torr. Har placerat en torrboll någon gång. En Cabby L56 2002. Men det är ju upp till var och en och ta ur dynorna.

2012-08-17 kl 08:58

Förr tog vi ur dynorna men sedan vi började att vintercampa så blir ju dynorna av naturliga skäl kvar i vagnen :) Har alldrig varit några problem.

Kan tänka mig att om man bor i de södra landsdelarna och utefter kusten så är det ju fuktigare och man kan ha ett annat tänk om detta.

En vår för ganska många år sedan så var vi glada över att vi hade haft dynorna inne.
Undertecknad hade av någon anledning glömt att plocka ur en påse med potatis och det var inte rätt vinterförvaring kan jag säga, det luktade inte gott. Vi fick plocka ur alla textilier och tvätta dem och vädra vagnen samt våttorka hela insidan men sedan var den som "ny" igen men vad hade hänt med dynorna om de hade varit kvar i vagnen då?

2012-08-18 kl 11:56

Vi tat INTE ur dynorna inför vinterförvaringen, vi förvara vagnen i en gammal lada med riktigt god luftväxling.
Med gamla vagnen fick jag gå över vagnen med silikonsprutan för att täta, så torr och fin var den. Vagnen står då ca 5 km in från Östersjön.

2012-08-18 kl 17:32

Har haft husvagn i tre år, vi har alltid tagit ut dynorna. Vagnen har stått i en lada om vintern. Har funderat på att skaffa ett husvagnsöverdrag (http://www.campingstore.se/HUSVAGNSOVERDRAG-WE-CAMP-580X250X225-CM.html) och låta vagnen stå ute i vinter, men dynorna kommer jag förstås att ha inomhus. Är det någon som har erfarenhet av sådant överdrag?

2012-09-23 kl 09:20

Bäst är väl att ta in dynorna i ett varmt utrymme och inte chansa. Hur kul är det om mössen kommer in och gnager hål på dynorna.

2012-09-23 kl 09:52

Vi plockar ur allt utom tallrikar ,glas samt grytor.

Dynor samt madrass förvaras i pannrummet hos morsan under vintern.

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

KÖR : Volvo V70 2,5T -99 & VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 555 F3 Crown -97 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2012-09-23 kl 12:24

Jag har vagnen hemma på gården med värme påkopplad. Torrt och fint och då kan man ju gå ut och sitta där och mysa en stund om man vill.

2012-09-28 kl 13:45

Har aldrig heller tagit ut dynorna. Ingen lukt i vagnen heller på våren!

2012-09-28 kl 17:27

lalle skrev:
Jag har vagnen hemma på gården med värme påkopplad. Torrt och fint och då kan man ju gå ut och sitta där och mysa en stund om man vill.

Nackdelen kan ju vara att även mössen vill komma in o mysa i värmen?

2012-09-29 kl 09:39

Har du möjlighet att ha vagnen hemma så låt den stå med värme på tömm ut vattnet i beredaren om i fall att det skulle bli strömavbrot någo vinter dag, annars behövs inga åtgärder mer än att besöka den då och då vad är skillnaden på att låta den stå ute hemma eller på en camping, jag har inte träffat på någon vagn som inte är bygd för att vistas utohus.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12