Inkoppling omvandlare
2017-05-23 kl 17:26

Hej, Jag undrar om någon har kopplat in en 12V till 230V omvandlare på husvagn eller husbil? När jag gav mig på det fick jag lite huvudbry. Om man bara sätter ett relä som växlar mellan "landström" och omvandlaren spänningssätter man batteriladdaren via omvandlaren. Mycket konstig koppling. Likaså kan man få igång kylskåpet på 230V men då tar batteriet slut på bara några minuter. Jag har kopplat bort laddare och kyl men då blev det bara 2 uttag kvar som fungerade på omvandlaren i vagnen. Hur brukar man göra?

2017-05-23 kl 20:29

Jag har ingen, så jag vet inte riktigt. Men om jag skulle göra som du i min vagn tror jag att jag får sex uttag kvar, som skulle gå på invertern i så fall. Så det är uppenbarligen skillnad på hur många uttag för 230 V som det finns i vagnarna.

2017-05-24 kl 22:37

Tömmer du ett husvagnsbatteri på några minuter så är det inte ett friskt batteri. Och var det så är det inte längre. Säg det tar 5 minuter att tömma ett 75Ah batteri batteri till halva dess kapacitet så ger det en ström på 375A och en effekt på ca 4kw. Det är inte troligt att kylskåpet är på den effekten.

2017-06-03 kl 15:27

Om jag förstår dig rätt vill du koppla så att invertern skickar ström till 230 uttagen i vagnen. Skall du använda så mycket 230 på batteriet lär det gå åt fort. Jag har en inverter kopplad direkt på batteriet och använder 230 uttagen på invertern de få ggr det behövs. Å de e mest när frugan vill köra fönen en stund.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-06-03 kl 21:27

Hej Johan !

Det enklaste är att inte blanda in 230 nätet i husvagenen överhuvudtaget.
Det verkar riskfyllt och krångligt!

Jag har en inverter och den går endast till ett särskilt 230 uttag.

Vill jag har fler uttag så använder jag en förlängare med fördelare.

Dessutom ha de flesta invertrar ganska små effekter på ca 500W.

2017-06-05 kl 00:08

Liten korrigering. Inverters finns med många effekter. Upp till ett par tusen w tex. Min med modifierad sinusvåg är på 1200w och den med ren sinusvåg (till tandborstladdaren ;-) ) är på 150w I övrigt se tidigare inlägg.

2017-06-05 kl 09:39

Jag har ingen inverter. Däremot ett elverk. Blir förstås tyngre och krångligare, men elverket går dessutom att ha till mycket annat.

2017-06-06 kl 10:52

Elkunskaperna är som vanligt.. diffusa.
Förmodligen är det rent olagligt att fibbla med 230V systemet i vagnen, även om många gör det. (Fixade i apr en husvagn där karossen hade 230V mot jord pga hemmapul)
Ska du egenskapa 230VAC gör det til ett eget uttag gärna rödmålat så att alla vet att det är nåt speciellt.
Ackumulatorkapacitet mäts med 20h urladdningstid.
Ackumulator på 70 Ah ger ledigt 1A i 70h och även 3A i 23h under förutsättning att acken är OK och fulladdad (=sällan i husvagnar..)
Men INTE 70A i en timme!
"elverk" nämndes. Hugget som stucket, men många enklare elverk (inkl invertrar) har en usel sinusvåg som kan skada både det ena och andra.
Lite irriterad? ja...

2017-06-06 kl 11:42

Det är samma behörighetskrav för att installera i en husvagn som i ett hus. Undantaget är hos tillverkaren, som vanligt.

Elverk väljer man lämpligen med lite omsorg, om man tänker köra sånt som datorer på dem. Men dagens inverterverk ger ofta bättre växelspänning än vad omvandlarna 12 VDC -> 230 VAC gör, om inte annat så för att de har mer att mata in i DC-ledet före omvandlaren. Sen är ju nästan alla nätaggregat i datorer och annan elektronik idag primärswitchande, och därför inte speciellt känsliga för variationer i spänning och frekvens. Många går rent av att köra på DC, om man har någon med rätt spänning.

Eget, eller kanske några egna, uttag till inverterdrift låter som en bra idé. "Några" kan vara bra, om man vill köra på inverter på flera ställen, så slipper man förlängningssladdar. De är aldrig till någon fördel, rent tekniskt.

Men i princip håller jag med dig om att det installeras mycket av folk som borde gjort något annat. Vilket är en anledning till att jag är ganska restriktiv med att ge anvisningar, för gör man det skriftligen blir det nästan alltid något som missförstås om mottagaren är okunnig, och är han inte det behövs inte anvisningarna. Det är bättre att hjälpa till i verkligheten då, när tillfälle ges. Efter snart 40 år i elbranschen har jag också sett en hel del skräckexempel...

2017-06-06 kl 12:00

Vad säger Johan Breiler ?

Hur gör du efter att fått ny info ?

2017-06-06 kl 19:55

Glader46 skrev:
Vad säger Johan Breiler ?

Hur gör du efter att fått ny info ?

Johan skapade sitt konto och tråden den 23 maj och har sedan dess inte synts till ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-06-06 kl 22:09

Hej Pierre och andra!

Ja det är tråkigt att den som startar en tråd inte kommer tillbaka och berättar hur det gick.

Jag har flera exempel på detta, både på detta och andra forum.

Det vore ju mycket värdefullt för alla som läser på forumet att få veta hur det gick.
En bra form av lärande om husvagnar.
Inte minst för alla som engagerar sig och lägger ner tid på att hjälpa till

Hälsningar
Lennart

2017-07-31 kl 18:44

Denna tråd blev jag mycket intresserad av och ser att det finns elektriker som delgett andra sitt kunnande.
Jag har en fråga på samma tema om än något utvidgad.
Finns det någon som med hjälp av 12v till 230V invertrar, solpaneler och elverk klarat av att minimera användningen av gasol till ett minimum eller helt?

2017-08-01 kl 06:39

Jag har en 12v kompressor kyl/frysbox. Den är så strömsnål att man lätt klarar att ladda mer under dagen än vad den dragit ur under natten. Den använde jag ofta i båten. I husvagnen tycker jag gasolen är oslagbar. Kylskåpet drar så oerhört lite gas. Och matlagning och lite kvällsvärme på pannan klaras också med gas. Har aldrig tagit slut på en p11 under sommarsemestern. Fyller man på rätt ställe så är det verkligen billigt också. Batteriet använder jag bara till belysning, och styrelektronik. Har satt 12v USB uttag också för att ladda mobiler.

Benander, varför vill du slippa gas?

2017-08-01 kl 08:38

En 100% 12voltsanläggning är inte ett alternativ. VV-beredare, kokplatta och panna kan nog inte drivas på detta. Det krävs alltså 220 åtminstoneför någon av husvagnens utrustning. Om man inte använder gas förstås.
Jag vill inte slippa gas, det är inte poängen. Men jag vill göra mig så mycket oberoende som möjligt av den och skälet är att jag hört rykte om att resa i Europa är problematiskt med olika standard på flaskor, kopplingar och fyllning. Min avsikt är att att göra mig oberoende av svensk gas eller särskilda fyllnadsstationer i utlandet. Men i princip känner jag mig inte skyldig att lämna förklaring varför, frågan är - finns det någon här som vet hur eller hellre har kombinerat solceller, invertrar och elverk så att man kan göra sig näst intill oberoende av gas. Frågan är alltså inte om gas är bra, det vet jag att den är.
Men tänk inte användning av vagnen några veckor på sommaren utan en vagn med avsikt att användas i längre perioder året runt.
Oavsett detta, stort tack för svaret! Det är ur de olika infallsvinklarna och frågeställningarna som man kan få bra info.

2017-08-01 kl 18:39

Skall du köra VV. panna och kokplattor på 230v så är det elverk som gäller. Finns ingen rimlig chans att ha en batteribank som klarar det. Kör du en inverter på 1000w med full belastning kommer den ungefär dra 85-90 amp beroende på verkningsgrad osv.
På ett vanligt husvagnsbatteri på 75Ah kommer det fungera några minuter innan batteriet är så tomt att det tar skada.
Jag själv har använt mig av 2st 160Ah batterier.
200w solpaneler, samt ett 2kW Honda elverk.
All belysning är LED. Har aldrig fått slut på kräm i batterierna. De gånger jag har behövt värme har jag kört dieselvärmaren. Spisplattor kördes med engång gastuber. De går att köpa överallt. Detta gäller då en båt. I Husvagnen har jag som sagt innan kört på gas istället.

2017-08-01 kl 18:45

Så för att klara dig utan gas hade jag satt solpaneler, med bra laddare. Möjlighet att ladda från bilen med en booster. Värmen får köra på elverket. Soppa till det får man alltid tag i.
Du kan montera en dieselvärmare i husvagnen också, nackdelen är att de låter en del och stinker. Men du hade klarat dig utan 230v. Måste du köra 230v kokplattor så kan du använda bilen som elverk. Koppla invertern på batteriet och låt motorn gå medans du kokar soppa.

2017-08-01 kl 18:47

Tack för svar! Frågan var ju hur, om någon har kunnat utesluta gas med hjälp av batteri, inverter och elverk.
2 st. 160 Ah batterier verkar förstås utmanande för vikten om man inte köper svindyra LiPo.

2017-08-01 kl 18:51

David,
Tack! Jag har själv ideer men jag antar det finns massor av praktiskt vetande i läsekretsen.
Finns det någon, svensk eller utländsk litteratur i ämnet? Ämnet energihushållning i husvagn (båt).

2017-08-01 kl 18:55

Kan tillägga att jag under en vinter bodde i husvagn vid bygge av en anläggning uppe i bergen i Norge. Där fick jag köra elverk dygnet runt för att inte frysa ihjäl. Bodde i en Kabe och körde pannan på 3kW. Vi hade då hyrda elverk på 9kW och de sörplade i sig 1,5-2 L/tim och väsnades som fan. Vi fick bygga snövallar och ställa elverken bakom och stå med vagnarna så långt bort som kablarna räckte:)

2017-08-02 kl 00:14

Hehe, jag har varit elverksskötare i det militära. 15 kVA. Sörplade i sig närmare 10 liter bensin i timmen med bra belastning på. Då fick man bära dunkar!

2017-08-02 kl 09:06

Jag tackar för alla svar!
Jag vill emellertid påpeka att ett av skälen för att minimera gasanvändningen var för att slippa eländet med olika standarder av gasflaskor och kopplingar i Europa där planen är att befinna sig längre perioder.
Jag saknar därför någon som svarar med ett "men det är inte nåt problem eftersom..."
Gas är väldigt effektivt för uppvärmning och matlagning så problemet hade varit noll om jag stannat i Sverige.

2017-08-02 kl 10:01

Hur länge tänker du vara borta, då? Två gasolflaskor (P11) ryms ju i alla vagnar jag haft. De räcker ett tag, speciellt på sommaren, när man sällan behöver värme i vagnen.
Men du definierar kanske "längre perioder" som månader. I så fall förstår jag dina funderingar.

2017-08-02 kl 10:14

Hej,
Ber om ursäkt för att jag försvann. Verkar som mailen inte fungerar som den skall. Trodde ingen hade svarat på min tråd.
Jag är själv elektriker med behörighet och var mest ute efter hur de gör på auktoriserade verkstäder.
Jag har nu kopplat in min 2kW inverter med modifierad sinusvåg via en kontaktor som växlar när man ansluter ström utifrån. Jag kör den på hela vagnen så det gäller att komma ihåg att stänga av golvvärme och kylskåp när man drar ut laddkabeln :) Det lite luriga är hur man gör med jordningen? Inverterna har en jordanslutning på utgående plint men om man skall göra helt rätt gäller nog att banka ner ett jordspett utanför vagnen :)

Skall hålla bättre koll i fortsättningen.

2017-08-02 kl 10:19

Det stämmer att övriga europa kör en annan standard på flaskkopplingen men det finns adaptrar att köpa här hemman innan man åker iväg. De flesta som har köpt via privatimport har stött på det här problemet. För enkelhetens skull rekommenderar jag att skaffa en adapter och köra på gasol.

2017-08-02 kl 10:20

aperson850 Just det, min mening är att röra sig fritt och obundet till plats och tid! Alltså inte något motstånd till gasol.

2017-08-02 kl 10:25

johan.breiler. Tack, jag kommer naturligtvis behålla gasolen men skulle gärna vilja se en kombination som innehåller 12V/230V/solpaneler/invertrar/elverk. Det är anpassningen producenter kontra förbrukare som jag är intresserad av och som jag skulle vilja ha input på av någon som testat.

2017-08-02 kl 10:33

Själv kör jag litet batteri på 75Ah, solceller på 90W, inverter på 2kW kontinuerlig effekt och max 4kW. På det kör jag kaffebryggare, TV, ett gäng usb laddare. Kylskåp, värme och matlagning kör jag på gasol. Batteriet brukar nästan vara på rött när jag går och lägger mig men nästan alltid fullt på morgonen runt 9. Solcellerna satt på vagnen när vi köpte den men enligt förra ägaren finns två olika typer av celler. En för direkt solljus och en för molnigt väder. Vi har en av varje på 45W.

2017-08-05 kl 23:31

Förstår fortfarande inte varför man skall blanda in inverter på vagnens 230. Kaffet är enklare med gasol och en visseljohanna på gammaldags vis. Har fimpat kaffebryggaren sedan länge. Kör 90ah lipo och 180w solceller. Elverk med som backup behövs nästan aldrig. Det är många som är säsongare i södra europa och fogas har adapterset som täcker det mesta. Gasolen är vad jag förstår oftast billigare söderut jmf sverige. Så det finns väl inte någon anledning att sky gasolen. Står man mycket söderut kan det dock vara vits med att köra ett kompressorkylskåp på 12v eftersom det är effektivare och strömsnålare när det är riktigt varmt ute. Skulle dock rekommendera åtminstone en 240w+ solceller i sådant fall och 200ah vanliga fritidsbatterier.
Kul att du hörde av dig igen Johan. Välkommen.

2017-08-09 kl 11:05

ShadowF, tack för inlägget! Om jag antar att det var svar på min fråga kan jag förtydliga så här:
Min fråga gäller inte om gasol är bra eller dåligt, jag vet att gasol är fördelaktigt! Min fråg gäller hur skulle utrustningen se ut om man bortser från användandet av gasol och installerar det som behövs av batteri, invertrar, solpaneler och elverk.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017