Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?

Publicerad: 2022-05-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Den som väntar på något gott väntar inte för länge, heter det. Husbilar tycks bli allt godare eftersom allt fler får vänta allt längre på dem. Det finns massor av skäl till det, och alla är obegripligt små. Vi förklarar varför det är brist på husbilar, varför nya och begagnade bilar kommer att bli dyrare och hur länge det kan dröja innan allt är normalt igen – om det någonsin blir det.

Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?
Carl-Mikael Zetterling, professor på KTH.

Redan i somras hade många husbilstillverkare sålt slut på hela 2022 års produktion. På fabrikernas inköpsavdelningar jagar man delar över hela världen och likaså containrar för att kunna frakta hem det man hittar. 

– Det är svårt att få tag i grejer. Och vi ser inget slut på det ännu. Husbilsindustrin har problem, tillverkarna får inte tillräckligt många chassin för att kunna bygga. Vi visste om det på förhand, så vi beställde hem galet mycket. Det mesta har kommit, men det är längre leveranstider. Förr behövde man beställa 6–8 månader före leverans, nu kan det behövas 12–18 månader, säger Jan Östling på Tumbo Husvagnar & Husbilar i Kvicksund, Nordens största anläggning för husbilar och husvagnar. 

Carl-Mikael Zetterling, professor och chef för avdelningen Elektronik och inbyggda system på KTH i Stockholm, ser hur bristen på delar har lett till en huggsexa:

– Tyvärr har läget blivit värre. Bilfabrikerna och alla elektroniktillverkare hamstrar delar och det innebär att lagren tar slut, säger han.

Det viktigaste skälet till problemen i branschen är 0,00012 millimeter stort och heter coronavirus. 

Kanske kommer ni ihåg nyhetsbilderna från norra Italien i februari och mars 2020: Smittan spreds som en löpeld, sjukhusen var överfulla och pandemin skördade tusentals dödsoffer.

Det blev panik, hela samhällen isolerades och gränser stängdes. Uttrycket ”lockdown” blev ett begrepp för hur hela områden sattes i karantän för att hindra smittspridningen.

Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?
Under perioder har produktionen i Sevel stått helt stilla på grund av pandemin.

Bilfabriken i italienska Sevel, där man producerar chassin till bland annat Fiat Ducato, har ställt in tillverkningen vid flera tillfällen. Senast i höstas stod fabriken stilla i en månad, en tid när normalt sett över 30 000 chassin och skåpbilar skulle ha producerats. Samtidigt stoppades produktionen hos många underleverantörer i Asien, där man tillverkar viktiga komponenter till husbilarna.

– Bilindustrin sade upp en mängd beställningar från sina underleverantörer eftersom man trodde att efterfrågan skulle gå ner, säger Carl-Mikael Zetterling.

I själva verket blev det tvärtom. Uttrycket hemester blev ett begrepp när det blev stopp på charterresor till värmen och det inte gick att ta bilen utomlands utan att sitta i karantän.

Resultatet blev en ökad efterfrågan på husbilar och husvagnar i flera länder i Europa, men då stod bilindustrin utan tillräckliga kontrakt och underleverantörerna hade hittat andra marknader.

Framför allt är det brist på så kallade halvledare. I en vanlig personbil sitter omkring tusen olika elektroniska komponenter som finns i allt från ljud- och bromssystem till växellådor och lampor. De byggs upp av halvledare, små kretsar som till sin storlek får coronaviruset att framstå som rena jätten.

Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?
Som bekant står Fiat, Ford med flera fordonstillverkare för den ena delen av en husbil – respektive varumärke står sedan för själva konstruktionen av bodelen.
Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?
Jan Östling, vd för Tumbo Husvagnar & Husbilar.

De senaste halvledarna som används i mobiltelefoner har en minsta dimension på fem nanometer. Det är lika mycket som om man klyver ett hårstrå i 12 000 lika stora delar. Halvledare är också viktiga komponenter i exempelvis datorer och tv-spel. När allt fler skulle jobba hemifrån under pandemin behövde man utrustning till sina hemkontor, vilket ledde till än större efterfrågan på elektronik.

Bristen på halvledare gäller emellertid inte alla och överallt.

– Halvledartillverkarna vill hellre sälja till andra branscher än till fordonsindustrin därför att där är volymerna så mycket större, tekniken nyare och häftigare, och det är bättre lönsamhet på grund av högre marginaler, säger Carl-Mikael Zetterling.

Han nämner taiwanesiska TSMC, en av världens största tillverkare av integrerade kretsar, som exempel. Under 2020 stod försäljningen av halvledare till elektronik i fordon bara för fem procent av bolagets omsättning medan 49 procent såldes till tillverkare av mobiltelefoner. Det beror på att TSMC producerar de senaste kretsarna som bara till en liten del ingår i bilarnas underhållnings- och navigeringssystem. Mobiltelefonerna använder de senaste kretsarna i högre grad. 

Mobiltillverkarna har stora marginaler. I fordonsindustrin är konkurrensen stenhård och marginalerna minimala, varje del elektronik är prispressad så långt det går.

Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?
Bristen på halvledare – små detaljer som ger stora problem. /// FOTO: Getty Images

– Även om halvledarfabrikanterna skulle kunna ställa om tillverkningen till fordonsindustrin vore det kanske inte värt det för dem. Det som sker nu runt om i världen kan jämföras med när hyllorna för toapapper gapade tomma i affärerna i början av pandemin. Man misstänker att vissa komponenter börjar sälja slut, därför bunkrar man upp med dem även om man själv använder annan elektronik i dagsläget, förklarar Carl-Mikael Zetterling.

Bilindustrin har på senare år flyttat ut sina lager på vägarna. Systemet kallas just-in-time och innebär att delar till fordon ska levereras när de behövs i produktionen. På så sätt har man sluppit ha egna stora lager och fått ner kostnaderna.

Men när komponenter inte kan produceras eller fastnar på lastbilar eller fartyg kan inte heller bilarna byggas klart. Det har lett till att produktionen fått pausas hos många fordonstillverkare som Fiat, Opel, Volvo och Scania. Personbilstillverkaren Volvo redovisade i sin senaste kvartalsrapport att försäljningen gått ner 20 procent på grund av brist på komponenter.

– En slutsats är att biltillverkarna nog måste hålla lite större lager framöver. Just-in-time är bilfabrikernas svaghet och deras underleverantörer vill inte heller sitta på lager. Det som vi ser nu är ett väldigt sårbart system, säger Carl-Mikael Zetterling.

Varför alla leveransproblem – och när löser det sig?
Bara under hösten 2021 gick husbils- och nyttofordonsbranschen miste om cirka 30 000 chassin från Fiat-fabriken i Sevel.

Han tror att halvledartillverkningen kommer i kapp så småningom men att det lär ta tid. Det finns redan fabriker i Italien, Österrike, Frankrike och Tyskland, men det räcker inte. EU försöker förmå TSMC att starta en fabrik i Europa, men även om det skulle lyckas tar det flera år innan produktionen kan vara igång. Tvingas biltillverkarna satsa på större lager ökar det kostnaderna och därmed priset på fordonen. Och med fortsatt komponentbrist något år till kommer det att vara fortsatt brist på husbilar.

Leveransproblemen får återverkningar även på Elmia-mässan i september. Hymer Group meddelade nyligen att kända märken som Hymer, Bürstner, Dethleffs och Sunlight inte ställs ut på mässan för att locka tänkbara nya köpare.

Orsaken är bristen på delar som gör att man tvingas prioritera de kunder som väntar på sina redan beställda husbilar och husvagnar. Efterfrågan har dessutom drivit upp priset på begagnade husbilar och så länge efterfrågan på nya husbilar är större än tillgången lär begagnatpriserna ligga fortsatt högt. 

– Det är lättare att få tag i husvagnar. Men även där är det leveransproblem på grund av brist på plastkomponenter till inredning och fönster, berättar Jan Östling på Tumbo Husvagnar & Husbilar.

Vad säger man då till en kund som har specifika önskemål om en speciell modell där det skulle ta lång tid att få den levererad?

– Det gäller ju att sitta ner med kunden och prata igenom önskemålen. Kanske finns det andra planlösningar eller utrustningar som kan passa lika bra eller bättre och där det finns husbilar för snar leverans. Ofta går det att hitta bra alternativ, menar Jan Östling avslutningsvis.

Rulla till toppen