Jordfelsbrytare löser ut när 220v och 12v används samtidigt / av Eizbear

• 12 svar
Jordfelsbrytare löser ut när 220v och 12v används samtidigt
2020-02-05 kl 17:28

Hej,

Jag har precis skaffat mig min första husvagn någonsin och jag kan inte ett skvatt om hur systemen fungerar. Jag har dock tolkat det som så att det finns både ett system för 220v och ett för 12v - men att 220v-systemet är bara kopplat till vissa saker och används även för att ladda upp 12v batteriet via laddaren.

Sätter jag bara på 220v-systemet så fungerar kylskåp och de 220-uttag som finns i husbilen. Eluttaget nere vid batteriet sitter batteriladdaren inkopplad och den laddar så snällt upp batteriet.

Sätter jag bara på 12v-systemet så verkar allt fungera såsom alla lämpar, köksfläkt, radio med mera med mera.

Kruxet. Sätter jag på båda systemen samtidigt löser min jordfelsbrytare ut i huset.

Därför tänkte jag kolla om det finns någon kunnig här som kan tänkas ha någon aning om vad det kan vara för fel? Kanske är det något vanligt förekommande.

Ren logiskt sätt, i min hjärna, skall inte jordfelsbrytare kunna lösas ut om de två separata systemen fungerar var för sig. De är ju inte sammankopplade.

Jag misstänker att det kan vara som så att förra husvagnsägaren har försökt laga något elektriskt och på så vis råkat koppla ihop de två systemen på något vis.

2020-02-06 kl 13:15

Det framgår inte vad det är för husvagn du har. Jag vet inte heller exakt vad du menar med "sätter på" systemen. Är det någon huvudbrytare för det ena eller andra du syftar på?
Har vagnen en separat batteriladdare på golvet, eller har du något integrerat system, typ Calira, som sköter både 230 V och 12 V?

Du kan ju prova dra ut stickproppen till laddaren och sätta på båda systemen. Gör det skillnad?

2020-02-06 kl 14:44

Hej
Tack för svar.

Beklagar att jag missade husvagnsmodellen. Tänkte inte på att det kan vara av vikt. Det är en Sävsjö Clubman 552 GL -90.

Med sätta på menade jag alltså att jag kopplat in inkommande 220v-kabel till vagnen och använt mig av huvudbrytaren för 12v-systemet för att "få igång" alla funktioner i vagnen.

Det är en separat batteriladdare som sitter direkt på batteriet med två klämmor, och sen är det någon strömställare som är någon form av automatladdare på 10A enligt instruktionsboken.

Det var inkopplat så när jag köpte vagnen.

Jag ska testa att koppla ur batteriladdaren och se om både systemen funkar samtidigt.

Tack för svar.

2020-02-07 kl 06:35

Kolla så att pannan inte kan gå igång. Stäng altså av den. Och se om det funkar då.
En liten misstanke är att en elpatron är dålig. Ganska vanligt fel.
Det kan vara kopplat så att pannan inte går igång förrän både 12v och 230v är påslaget.
Pannans elektronik går på 12v men elpatronen på 230v.

2020-02-07 kl 07:16

Hej!
Jag hade samma problem med min Sävsjö. Det hjälpte faktiskt att vända på kontakten i väggen, även om det låter konstigt. Sedan bytte jag öven batteriladdare och hållaren för fordonssäkringar som satt i garderoben men det var senare och berodde på att säkringarna skakade loss när man körde.

2020-02-11 kl 10:26

Det är inte alls konstigt. Jordfelsbrytaren löser ut om det går ström mellan fas eller nolla och jord.
Spänningen på fasen är det som mest driver på strömmen. Om du har ett isolationsfel nära ena änden av elpatronen kan det lösa ut jordfelsbrytaren om du lägger på 230 V på den änden. Men om du vänder stickproppen, så du har nollan vid den trasiga änden, kan de få volt som du då har där vara för lite för att ge en felström överstigande 30 mA. Då klarar jordfelsbrytaren sig.

Men vända stickproppen går inte om du har rätt CEE-don.

2020-02-11 kl 16:42

Hjälpte precis en kompis vars jordfelsbrytare löste. Visade sig vara elpatronen till kylskåpet. Det fungerade några timmar sen löste JFB hela tiden.
När jag kom dit och mätte verkade allt helt. Körde igång allt och JFB löste inte. Vi fikade lite och plötsligt löste den igen. Ut till vagnen och ur med sladden, mätte igen. Då var det överslag mot jord. Lokaliserade det till kylskåpet. Mätte elpatronen där och det var kortis mot jord. Väntade till allt hade svalnat, ingen kortis. Så nu är ny patron beställd.

2020-02-12 kl 08:13

Antagligen var det utvidgningen på grund av värmen som gav kontakt. Så fungerade det när den svalnat igen.

2020-02-12 kl 09:16

Hej igen,
Tusen tack för alla svar. Jag har nu felsökt och det visade sig vara cirkulationspumpen som det var jordfel i. Jag öppnade upp den och såg att den var fylld med gegga och rost. Gjorde ett tappert försök i att restaurerade den, men den hade gjort sitt helt enkelt - vilket inte är så konstigt med tanke på att den hade 30 år på nacken, varav den säkerligen legat ihopgeggad ett antal år med.

Så nu blir det istället att plugga igen det hålet där cirkulationspumpen satt och montera dit en avloppspump från en diskmaskin på systemet istället som får driva runt allt :)

Stort tack för alla svar. Uppskattas!

2020-02-12 kl 16:06

Det vore ett korkat byte. Avloppspumpar till diskmaskiner är inte konstruerade för kontinuerlig drift.

2020-02-12 kl 16:17

Det är inga problem. Det är inte första gången jag bygger något med en avloppspump för kontinuerlig drift :) Jag har tidigare arbetat som servicetekniker i över 10 år på Electrolux och har bland annat testat att maxköra olika komponenter för att simulera olika situationer som faktiskt kan uppstå - exempelvis om du skulle få ett konstant läckage på en tvätt- eller diskmaskin medan man är på långsemester bland annat.

2020-02-13 kl 15:43

Så bra. Då får vi bara hoppas den är tyst nog som cirkulationspump.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842