Kabe 660, olika chassin och varför / av anders.galin

• 12 svar
Kabe 660, olika chassin och varför
2015-04-18 kl 21:09

har fastnat för en kabel 660 och fick höra att -13 och en bit in i -14 hade man en typ av chassis sedan bytte man till ett stadigare/tyngre mitt under -14. Vad var orsaken till detta och skall man passa sig för att köpa första modellen av 660:n?

2017-09-27 kl 17:41

anders.galin skrev:
har fastnat för en kabel 660 och fick höra att -13 och en bit in i -14 hade man en typ av chassis sedan bytte man till ett stadigare/tyngre mitt under -14. Vad var orsaken till detta och skall man passa sig för att köpa första modellen av 660:n?

Ett inlägg och sedan hoppar det fram igen efter ca 2 år, vad kan orsaken vara till det?

2017-09-27 kl 19:35

anders.galin skrev:

Men...

För att inte folk nu skall få för sig att det är något fel på chassin både före eller efter dessa årtal så kan det kanske vara läge med lite information.

Marknaden avseende chassin men speciellt axelutrustningar har globaliserats under de senaste 10-15 åren.

Idag så heter företaget DexKo Global Inc.
I detta bolag ingår de flesta tidigare bolag som ensamt haft hand om chassi eller axeltillverkning i både Europa och Amerika.

DexKo Global Inc. som ägs av fond som förvaltas av The Sterling Group. Och som bildade bolaget i slutet av 2015.

I detta bolag ingår bl a BPW och AL-KO samt många många fler som tidigare var separata.

Så att det skedde ett axel eller chassibyte är har ingen betydelse utifrån något skumt, handlar bara om fusioner inom företagsvärlden.

2017-09-28 kl 09:14

Såg bl a nu att DexKo Global Inc. inkl deras dotterbolag blivit övertagna i år av KPS Capital Partners. LP ("KPS") genom en nybildad filial.

Lite spännande då man ser att marknaden mer och mer blir underställd vissa större företag där varje företagskonstellation ser till sina marknadsandelar.

KPS axlar, chassitillbehör samt elbromsar mm för lätta släpfordon.

Dometic, kyla, fönster (Zeitz), Elutrustningar mm.

Truma, värme både luft och vattenburen.

Vad blir härnäst?

2017-09-29 kl 06:30

När vi ändå snackar chassi så måste jag passa på att fråga varför Kabe har klenare chassi än andra vagnar i den storleken. Och varför stödbenen endast sitta i bottenskivan och dessutom med väldigt smalt fäste. Antar att det är en vek konstruktion då nästan alla Kabe jag ser har förhöjningsklossar under fötterna för att slippa veva ner stödbenen så mycket.

2017-09-29 kl 06:58

David skrev:
Antar att det är en vek konstruktion då nästan alla Kabe jag ser har förhöjningsklossar under fötterna för att slippa veva ner stödbenen så mycket.

Detta tolkar jag mer som:
1. Slippa veva ner så långt.
2. Större anläggningsyta mot marken som en kloss i regel ger.

2017-09-29 kl 08:55

David skrev:
När vi ändå snackar chassi så måste jag passa på att fråga varför Kabe har klenare chassi än andra vagnar i den storleken. Och varför stödbenen endast sitta i bottenskivan och dessutom med väldigt smalt fäste. Antar att det är en vek konstruktion då nästan alla Kabe jag ser har förhöjningsklossar under fötterna för att slippa veva ner stödbenen så mycket.

Finns inget klenare chassi i en Kabe.

Då vagnen och även golvet är uppbyggt med XPS-cellplast som är mycket hårdare och formsatbilare än EPS som änvänds uteslutande i alla andra vagnar förutom Cabby.

Då Kabes Golv också är tjockare än andras (36 mm XPS) än 25-30 mm EPS som är vanligast i andra vagnar utom några modeller av Solifer som har lite tjockare EPS.

Ett golv uppbyggt med extruderande XPS är mycket mer formstabilt än ett golv uppbyggt med bara EPS (som i vanligt tal kallas för frigolit).

XPS har också slutna celler vilket inte EPS har, där EPS kan binda väldigt mycket vatten vilket inte XPS gör.

2017-09-29 kl 12:25

Intressant detta med olika chassin. Vår Solifer 520 S3 -02 har ett kort chassi, som slutar bakom hjulaxeln. Bara "trächassi" där bakom, som bakre stödbenen är fästa i. Det tycker jag ser ut som ett klent chassi. Men det funkar ju det med... Har i varje fall inte märkt något negativt med den lösningen, än.

Men tittar jag under andra vagnar, av samma årsmodell och nyare, ser det för mig ut som att Kabe o Cabby har rejält byggda chassin, med stålbalkar som går ut i alla hörn. Nog tycker jag den lösningen ser stabilare ut än den på vår Solifer. Samtidigt kanske denna lösning är en orsak till Solifers låga vikt? Rätta mig gärna om jag har fel.;)

2017-09-29 kl 13:06

Jan-E skrev:
Intressant detta med olika chassin. Vår Solifer 520 S3 -02 har ett kort chassi, som slutar bakom hjulaxeln. Bara "trächassi" där bakom, som bakre stödbenen är fästa i. Det tycker jag ser ut som ett klent chassi. Men det funkar ju det med... Har i varje fall inte märkt något negativt med den lösningen, än.

Men tittar jag under andra vagnar, av samma årsmodell och nyare, ser det för mig ut som att Kabe o Cabby har rejält byggda chassin, med stålbalkar som går ut i alla hörn. Nog tycker jag den lösningen ser stabilare ut än den på vår Solifer. Samtidigt kanske denna lösning är en orsak till Solifers låga vikt? Rätta mig gärna om jag har fel.;)

Fullt rätt, din vagn tillhör 100 serien och dom första i den serien försökte man med något som kallas för "lättviktsvagnar". Man sparade några kilon på att ta bort den bakre delen.

Har däremot denna typ av vagn åkt lite för fort över ett hastighetsgupp så kan det hända lite saker. Och det ser man om man okulärt syftar efter långsidorna och tittar strax ovanför hjulaxeln, där kan plåten bukta utåt och i överkant så kan det finnas sprickor så även vid dörr och fönster mot mitten av vagnen.

Bara som information.

2017-09-29 kl 13:21

Tack för info! Ja, det känns som en vek konstruktion. Gäller att köra försiktigt över gupp då... Den ser, tack o lov, rak ut fortfarande.

2017-10-01 kl 09:56

Angående Kabe så har jag för mig att chassibalkarna slutade en bit in och stödbenen satt bara i träet. Så var det på vår gamla solifer också. Och den lutade lite i golvet efter slutet på balkarna, precis som Hagbard beskrev.
Tittar man under tex Hobbys 650 så ser chassit grövre ut, har 2 axlar samt stödbenen fästa i balkarna istället.
Angående stödbenen så har jag på min Hobby 560 betydliget grövre ben än de större Kabe/Adria vagnarna. Har även en vinklingbar fot för störra yta mot marken.
Anledningen till att jag har tittat såg noga under vagnar är för att jag har tittat på ett par Adria Alpina 663 UK där chassit har säckat lite över axeln, precis som vår gamla solifer gjorde. Vill helst slippa det om jag köper en helt ny vagn.

2017-10-01 kl 11:10

David skrev:
Angående Kabe så har jag för mig att chassibalkarna slutade en bit in och stödbenen satt bara i träet. Så var det på vår gamla solifer också. Och den lutade lite i golvet efter slutet på balkarna, precis som Hagbard beskrev.
Tittar man under tex Hobbys 650 så ser chassit grövre ut, har 2 axlar samt stödbenen fästa i balkarna istället.
Angående stödbenen så har jag på min Hobby 560 betydliget grövre ben än de större Kabe/Adria vagnarna. Har även en vinklingbar fot för störra yta mot marken.
Anledningen till att jag har tittat såg noga under vagnar är för att jag har tittat på ett par Adria Alpina 663 UK där chassit har säckat lite över axeln, precis som vår gamla solifer gjorde. Vill helst slippa det om jag köper en helt ny vagn.

Utveckling min gode man.

Varje tillverkare har sin idé om just tillverkning, tillverkningsmetod och hållfasthetsberäkning.

Vi går mot en marknad som kan kallas för oligopol, få tillverkare och få säljare till många fler slutproduktstillverkare.

Ser man sedan vad som hänt det senaste årtiondena så har nog något som heter Cad Cam fått styra mera speciellt något som heter "3 D Vy" denna metod skiljer sig ljusår från den gamla beprövade räknenissemetoden. Räknenissemetoden innebar att på papper skulle räkna ut hållfastheter, skjuvningar, belastningar mm. inte minst inredningar och allt annat en vagn kan råka ut för. Idag så kör man in bitarna i ett program trycker på en knapp och ut kommer färdigt resultat (ja lite skissande måste nog till av en konstruktör innan det körs in).

Men marknaden idag heter AL-KO och i detta bolag ingår numera de flesta tidigare axel och chassitillverkare, vad sedan resp. väljer utifrån detta bolag har nog mer avgörande betydelse "vad" resp. konstruktör hittar på eller tycker att dom skall anse vara bra.

Har jag inte fel så använder Hobby AL-KO axel, chassi med Knott bromsteknologi, medans övriga som vant sig vid BPW eller annat har det som teknologi men dom flesta använder nog AL-KO chassi och mer och mer går över till Delta axeln. Inte minst nu när dom marknadsfört Deltaxaeln som egentligen utvecklades i Australien (om jag inte mins fel) och från ett patent av Dexter Axel från 1984, Hexagonaxel (sexkants gummitorsion med produktnamn Torflex).

Men då allt samlas i samma bolag då man köper upp sina konkurrenter så är det ju inte så svårt att sammanföra olika teknologier i ett och samma bolagsnamn.

Utveckling och innovationer är ju bra för denna marknad, de ser också till så reservdelsförsörjningen blir enklare och inte minst servicen.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017