Kabe briljant de luxe 1980 elproblem / av Dennisa

• 7 svar
Kabe briljant de luxe 1980 elproblem
2020-05-24 kl 15:17

Hej, jag är helt ny här och har bara ägt husvagnen i 5 veckor ca. Jag har problem med elen. 10a säkringen till huvudbrytaren går hela tiden. Mäter jag innan huvudbrytaren så är där 12,8 volt. Det konstiga är att mäter jag förbi huvudströmbrytaren till exempelvis radion så har jag samma där. Jag mäter bakom panelen alltså där glassäkringarna sitter. Det finns 5 8 och 10 A säkringar.

Någon som kan något om detta eller har annat tips eller idéer på vad jag kan göra?:-)

2020-05-24 kl 17:49

Det är inte lätt när man inte vet hur ditt elsystem ser ut.
Förmodar av ditt inlägg att du har en huvudbrytare för 12 V? Är det en mekanisk brytare?
Är säkringen hel eller trasig när du mäter spänningen efter huvudbrytaren? Eller kan det vara så att du mäter bakom en annan säkring än den trasiga, om nu den har gått när du mäter?

2020-05-24 kl 19:15

Det verkar inte spela någon roll, jag kan mäta rätt i säkringsuttaget och får samma. Men då fort jag sätter på huvudströmbrytaren går den. Har testat att koppla ur det mesta men börjar fundera på om det är batteriet i sig eller så...enligt förra ägaren funkade allt fint. Det enda som är nytt sen dess är batteriet. Men förstår inte hur det kan påverka i så fall.

2020-05-24 kl 22:45

Om säkringen går direkt är det kortslutning, eller åtminstone rejäl överlast. Har du stängt av alla förbrukare återstår bara kortslutning.

Lyft av utgående kabel från säkringshållaren och kolla att säkringen håller nu. Så det inte är själva hållaren det är fel på.
Kan du följa kabeln dit den går hittar du kanske en förgrening. Kan du dela den kan du kolla en gren i taget.

Batteriet påverkar inte detta.

2020-05-25 kl 05:47

Jag ska pröva detta, tack för tipsen. Ja där är en jädra massa kablar direkt bakom panelen där säkringarna sitter, får testa där

2020-05-31 kl 07:41

Jag lyckades till slut hitta det som var en kortslutning. Förra ägaren hade kopplat ur en läslampa. Istället för att sedan plocka väck kablarna hade man tagit plus och minus, tvinnat ihop dom och tejpat för samt kabelklämmat fast dom mot väggen i ett skåp....måttligt road när jag upptäckte det efter 2 veckors felsökning och en 37 säkringar stor massgrav. Men nu funkar allting.

Nästa projekt är att sparka liv i den gamla pannan i husvagnen med. Sen funkar precis allt. Tack för tipsen

2020-06-02 kl 23:45

Vilken sorts panna har du?

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842