Kabe rubin - 73 / av Pejan

• 14 svar
Kabe rubin - 73
2021-06-13 kl 16:21

Hej,

Besiktade min gamla pärla igår, en Kabe Rubin av årsmodell 1973. Fick nedslag på att en kugge var borta på det som jag förstått kallas segment, alltså det kugghjul som sitter som man spänner handbromsen med. Det är en kugge först och sedan ett mellanrum innan de andra kuggarna kommer. Besiktningen gav detta underkänt och sa att en kugge var trasig alltså. Nu när jag tittar närmare på det så är det lite svårt att se att det ska ha suttit en kugge där, detta då man ser vit färg där själva brottsytan borde vara. När jag kollat efter reservdelar så ser jag att det faktiskt går att köpa segment där det är ett större mellanrum mellan första och andra kuggen. Hoppas någon kan ge mig input på detta och vet ifall det kan Förekomma på gamla husvagnar att det ser ut som jag försökt beskriva ovan. Segmentet som sitter nu är påsvetsat så ska jag försöka laga det lär jag behöva hitta någon som kan Svetsa på en ny kugge. Alternativtet är att vissa modeller ser ut på Detta vis o bilprovningen halt enkelt hade fel som underkände husvagnen.

Hoppas jag gjort mig förstådd, om inte, fråga Gärna. Skulle uppskatta att få åsikter om jag har ett fel på husvagnen eller inte.

Jag tänkte bifoga en bild, men lyckades inte lista ut hur man gör..

Vänligen

Peter

2021-06-14 kl 13:24

Ja, tittar man efter kuggsegment till parkeringsbromsar för släpfordon finns det ju alla möjliga varianter på hur kuggarna ser ut. Någon har en lång kugge på ett ställe, vilket ger samma resultat som om några kuggar saknas.

2021-06-14 kl 16:54

Tack för svaret! Ja, precis. Känns kanske som att det är läge att be om en omprövning av detta nedslag från bilprovningen

2021-06-14 kl 18:47

Pejan skrev:
Hej,

Jag tänkte bifoga en bild, men lyckades inte lista ut hur man gör..

Vänligen

Peter

Man får länka en bild till t.ex. forumbilder.com

2021-06-14 kl 19:53

https://forumbilder.com/i/rkt0
https://forumbilder.com/i/rkt7

Testade detta tipset och får se om jag lyckades. Om så kommer hör bilder på det jag försökte beskriva i första inlägget

2021-06-14 kl 21:30

Hej. Jag är absolut ingen expert på gamla husvagnsbromsar, men inte fasen ser det ut att fattas eller gått sönder en kugg. Ser mer ut som ett upphaks-läge.

2021-06-14 kl 21:31

Hej. Jag är absolut ingen expert på gamla husvagnsbromsar, men inte fasen ser det ut att fattas eller gått sönder en kugg. Ser mer ut som ett upphaks-läge.

2021-06-14 kl 21:38

Tycker det ser ut som ett sånt där kuggsegment som är tänkt att omöjliggöra att man drar åt bromsen bara lite grand. Vilket sen kan göra att vagnen rullar iväg, för det bromsar inte speciellt mycket.

Av samma anledning har min vagn inget kuggsegment alls, utan en gasfjäder som gör att vagnens parkeringsbroms har bara två lägen: Släppt eller fullt åtdragen. Några mellanting går inte att åstadkomma.

Så jag rekommenderar att du förfäktar samma åsikt: Kuggkransen är medvetet tillverkad på detta sätt, för att det inte ska finnas någon kugg som innebär "halvt åtdragen".

2021-06-14 kl 23:17

Tack för era svar, uppskattas. Får ta upp detta med bilprovningen och att de förhoppningsvis kan backa från sin första bedömning om att en kugg är borta.

2021-06-15 kl 10:30

Pejan skrev:

Testade detta tipset och får se om jag lyckades. Om så kommer hör bilder på det jag försökte beskriva i första inlägget

Felpost då det inte togs emot från början...

2021-06-15 kl 12:52

Pejan skrev:

Fel post då det inte gick in från början....

2021-06-15 kl 12:56

Har försökt att lägga in ett svar, men provar nu för tredje gången om det går?

2021-06-15 kl 13:01

Jaha, nu gick det, för försöka då...

Sista kuggen som ser ut att vara av är nog av, det är spärrkuggen för släpt kandbroms. Den kan vara avdragen i händelse av att det hänt något.

Färgen som sådan har nog kommit dit under senare år.

Chassit är ett från B & B Trailer Limited och påskjutsanordningen är från AP Lockheed.

Vårt TSV nummer borde vara TSV 183 P.

B & B Trailer Limited blev uppköpta av AL-KO och tillhör nu Glexo global som också äger AL-KO.

AL-KO kanske har reservdelar kvar i England till detta påskjut.

2021-06-15 kl 13:07

Ni får ha överseende då det bara rasslade till så kom alla försök till inlägg in på en gång...

:)

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1666 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206