Kampa Frontier
2019-02-02 kl 21:03

Hej! Vi ska köpa förtält till våran Adria Adora 573 PT.
Någon som har erfarenhet av Kampas Frontier eller andra uppblåsbara tält? Vilket ska man välja finns ju i två olika storlekar. Båda verkar passa till våran vagn.

Ser att även Doréma har lufttält. Men då verkar det som man måste blåsa upp flera lösa stativ det känns lite väl omständigt.
Vi fick ett oanvänt Pacific 300 med när vi köpte vagnen men det sålde vi. Endast lufttält som är intressant nu.

Fyll på med input :-)

2019-02-03 kl 11:36

Jag har ett Kampa Ace Air Pro 500.
Jag är nöjd med det väldigt snabbt att sätta upp och ta ner. Pumpar endast på ett ställe. Dorema skall pumpas på flera ställen, de större har även lösa bitar som skall pumpas upp och sättas fast.
Jag har även en elpump till mitt. Tar någon minut extra att pumpa med den, men man kan göra annats under tiden(dricka öl).

2019-02-04 kl 13:32

Vi hade ett Kampa Ace Air 500 som jag lämnade tillbaka. Det läckte in vatten och blev missfärgat på fyra veckors semester förra sommaren.
I övrigt var det användarvänligt och jag uppskattade att det bara var en ventil för att pumpa upp det.
Köpte ett 5,5m Rolli markistält i stället.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-02-06 kl 10:38

Tack för input. Ska på mässan i Sthlm nästa helg. Förhoppningsvis finns det bra erbjudande då. Samt att man kan kolla på lite uppställda Kampatält.

2019-02-17 kl 20:10

Efter varit på mässan så fastnade vi för ett helt annat tält från Kampa. Vi kommer köpa ett Kampa Air Club Pro 450. Lite mindre än Frontier men påminner mycket mer om ett vanligt klassiskt förtält. Samt att det inte är välvda luftkanaler vilket gör att man kan nyttja hela tältets yta även vid framkanten.

2019-02-18 kl 11:32

Vi har ett KAMPA RALLY AIR 390 Plus som vi haft i två år nu. Fungerar perfekt. Speciellt PLUS-delen som gör att man kan ställa in möbler, grill osv utan att det står inne i själva tältet bland bord och stolar.

2019-02-18 kl 15:38

Verkar som min(och säkert andras) reklamation pga. missfärgning har satt sina spår.
Såg i senaste nr av Husvagn & Camping att man i presentationen av nya Kampa-tältet skriver att viss missfärgning kan förekomma.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2019-02-18 kl 19:38

Dom har även kommit ut med UV skydd på sprayflaska om man ska ha tältet stående på ett och samma ställe lite längre. Men det skadar nog inte att spraya på en omgång varje säsong.

2019-02-20 kl 11:43

UV skydd på sprayflaska... Låter omständligt.:( Vad innehåller det för godsaker man ska inhalera?

2019-02-20 kl 20:28

Vi kommer beställa vårat tält denna vecka dock inte från Sverige. Köper direkt från UK sparar över 7500kr på det. Känns som man kan göra något annat kul för dom pengarna. T.ex. investera i solceller :-)
Gäller att passa på innan Brexit...

2019-03-19 kl 12:27

Hedan1210 skrev:
Vi kommer beställa vårat tält denna vecka dock inte från Sverige. Köper direkt från UK sparar över 7500kr på det. Känns som man kan göra något annat kul för dom pengarna. T.ex. investera i solceller :-)
Gäller att passa på innan Brexit...

Var kommer ni att beställa ifrån?

2019-03-19 kl 20:38

Hej!
Vi har fått tältet det blev ett Kampa Air Pro 450 med ett löst sidoannex. Köpte alla tillbehör också. Sparade totalt 10700kr inkl frakt mot att köpa i Sverige. Vi beställde från https://www.norwichcamping.co.uk Skynda dig innan Brexit kommer :-) Dom skickar med UPS frakten tog dom 80£

Kampa Club Air Pro 450
1 999,00 GBP
999,00 GBP
Kampa Elegance Carpet to suit Club 450
1 78,00 GBP
78,00 GBP
Kampa Limpet Fix Kit System
1 20,00 GBP
20,00 GBP
Kampa Rear Upright Pole Deluxe
1 30,00 GBP
30,00 GBP
Kampa Carry Bag for rear Upright Pole Deluxe
1 15,00 GBP
15,00 GBP
Kampa Air Awning Packing Pads
1 7,00 GBP
7,00 GBP
Kampa Pro Organiser Skirt
1 45,00 GBP
45,00 GBP
Kampa Awning Hanging Rail
1 12,00 GBP
12,00 GBP
Kampa Storm Tie Down Kit
1 15,00 GBP
15,00 GBP
Kampa Sabre Link Start Kit
1 40,00 GBP
40,00 GBP
Kampa Sabre Link Add On
1 30,00 GBP
30,00 GBP
Kampa Sabre Link Add On
1 30,00 GBP
30,00 GBP
Kampa Sabre Bag
1 17,00 GBP
17,00 GBP
Kampa Club 450 Roof Liner
1 70,00 GBP
70,00 GBP
Kampa Mesh Panels FOC
1 0,00 GBP
0,00 GBP
Conservatory
1 279,00 GBP
279,00 GBP
Elegnace carpet for conservatory
1 18,00 GBP
18,00 GBP
12v sabre power cable
1 9,00 GBP
9,00 GBP

Delsumma
1 714,00 GBP
Rabatt −53,00 GBP
Leverans
80,00 GBP
Totalt 1 741,00 GBP
Betalat belopp
1 741,00 GBP
Förfallet belopp
0,00 GBP

Betalningsmetod
1 741,00 GBP

2019-03-19 kl 23:13

Tusen tack! :)

2019-03-21 kl 00:11

Ingår det vagnskappa i Kampas lufttält?

2019-03-21 kl 08:48

Tror det beror på var du köper tältet. Vi handlade 2017 av ÅF i Sverige och där ingick kappan. Skulle det saknas finns det ju att köpa lite varstans för bara några hundralappar.

2019-03-21 kl 19:36

Vagnskappan ingår i Kampas lufttält. Men vi köpte en extra med inbyggda fack så man kan ha förvaring under vagnen. Mycket smart att kasta in barnens leksaker där :-)

2019-09-17 kl 20:48

Hedan1210 skrev:
Efter varit på mässan så fastnade vi för ett helt annat tält från Kampa. Vi kommer köpa ett Kampa Air Club Pro 450. Lite mindre än Frontier men påminner mycket mer om ett vanligt klassiskt förtält. Samt att det inte är välvda luftkanaler vilket gör att man kan nyttja hela tältets yta även vid framkanten.

Hej.

Vi var på Elmia mässan nu i helgen och beställde en Adria Adora 593 UK.

Nu titta vi på lufttält. Fastna först för Dorema Monaco Air som var anpassat för vagnens A-mått. Det vi blev tveksamma till var dels att inga upphängningspunkter i taket för lampor eller liknande sedan var det lite olika delar att blåsa upp. Verkar annars bra. På vägen ut sprang vi förbi Kampa och gilla verkligen deras Club Air Pro 450 där man dessutom kan hänga på en extension (nytt för 2020 med lös extension, de har ju haft 390 plus innan med fast extension) där man kan ställa av sig skor och annat.

Sedan läste jag att det passa bara för vagnar med skenmått 235-250.

Adora vagnen är ju 260 hög. Hittar ingen info om höjden på skenan.

Fråga Kampa Sverige men hänvisa till 235-250 (som jag redan visste). Goddag yxskaft.

Mail Adria men svarar inte på frågor från privatpersoner.

Antar det passa Adria Adora för du har ju det?!

2019-09-17 kl 23:07

Hej!
Vi har ju som sagt en Adria 573 PT 2018. Har inga problem med tältet annat än när det lutar mycket i backen så kan det kännas lite kort ibland. Men överlag så är det inga problem alls. Vi köpte till extra annex till vårat där man har extra förvaringsutrymme. Där kan man också välja vilken sida man vill montera det på beroende på förutsättningar på platsen. Vi kollade också på Doremas tält men börjar kännas omständigt när man ska pumpa upp flera kanaler. Köp från England innan Brexit så spar du en hel del slantar som man kan göra något roligare för ;-)

2019-09-18 kl 06:37

Jag har ett Kampa Ace Air Pro till min Knaus 590 UK Scandinavian Selection. Den är också väldigt hög så tältet har svårt att nå ner i backen om man inte står plant. Lutar marken mot vagnen går det bra.
Kollade på Doremas lufttält på mässan och gillade att det kändes mer som ett vanligt förtält, tjockare tyg bland annat.
Vad jag förstod så var det bara 2 extra uppblåsbara "pinnar" i taket som behövde pumpas upp förutom stommen. Kan väl jämföras med att pilla fast de inre stöttorna till Kampa tältet.

En sak jag inte gillar med vårt Kampa tält är att under fönsterna så är det inte dragkedja på nedersta biten och det gör att det blåser in där. Och eftersom jag bor i Skåne så är det alltid blåsigt och regnigt känns det som.

2019-09-18 kl 08:01

Doremas är 2,5 meter va? Hade varit klockrent med ett tremeters sådant. Jag föredrar A-måttsanpassade tält, på vår Polar är det svårt att få ett icke a-måttsanpassat tält att sitta bra, endera kan man inte öppna dörren helt eller så hamnar tältet mitt på ett fönster. Och jag har varit med om att repa ett fönster med en markisvägg en gång och det vill jag helst slippa igen. :)

2019-09-18 kl 15:41

Både Isabella och Ventura har också rätt vettiga lufttält.
Mitt markis tält går över fönstret fram. Det har jag löst med en fiberduk. Stoppar in den mellan fönstret och kudden.
Inga repor på två säsonger.

2019-09-18 kl 17:04

Jösses. Att man inte kan få en kombo av Kampa och Dorema.

Älskar Dorema för sitt A mått tänk. De har dock inga smarta lösningar för att hänga upp saker eller belysning. På mässan hade de öppnat dragkedjan på tak "pinnarna" för att binda upp lampor. Blev ju sämre stabilitet då.

Kampa har ju massa Smarta lösningar.
Stänger att hänga upp. Förvaringsfack. Fästen för deras ljussystem. Massa öglor (för innertaket egentligen) som man kan hänga upp mindre saker.

Eller har jag missat något med Dorema.

2019-09-18 kl 17:11

Vårt går också över fönstret fram, och har repat det också trots fiberduk. Jag upplevde inte Doremas 2,5 meters som mycket mindre än vårt nuvarande 3 meters kampa. Jag har inte mätt i Kampa tältet men jag misstänker att det bara är 3 meter vid mittfönstret och längst ner mot marken. Sen sluttar det inåt. Dorema känns större eftersom det blir lite längre och är rakt i fronten.

2019-09-18 kl 19:04

David skrev:
Vårt går också över fönstret fram, och har repat det också trots fiberduk. Jag upplevde inte Doremas 2,5 meters som mycket mindre än vårt nuvarande 3 meters kampa. Jag har inte mätt i Kampa tältet men jag misstänker att det bara är 3 meter vid mittfönstret och längst ner mot marken. Sen sluttar det inåt. Dorema känns större eftersom det blir lite längre och är rakt i fronten.

Det som är skillnaden på Club Air modellen. Precis som doremas är det raka väggar.

2019-09-18 kl 20:51

Alla Kampa Club Air Pro är 275cm djupa och det måttet är från kant till kant. Det sluttar alltså inte inåt som dom andra av Kampas lufttält gör t.ex Frontier.

2019-09-19 kl 07:58

Känns som att det finns lite förbättringar för de flesta av lufttältstillverkarna, de borde kunna sno lite idéer av varandra, så det kanske tex blir lite mer upphängningsmöjligheter i Dorematälten.
Kan tänka mig att det inte känns som så stor skillnad mellan ett Frontier och ett Dorema-tält iom Kampas utformning, men ska vi byta vårt vanliga 2,5-meterstält så vill jag ha ett som är 3 meter djupt för att få mer utrymme kring bordet osv. Känns som lufttält är i sin linda än och kommer utvecklas en hel del inför varje säsong.

2019-09-19 kl 09:46

Vi har precis köpt en ny Knaus 540 FDK och vi har ett a-mått baserat lufttält som dessutom är 3,25m djupt, tältet är ett Sunncamp Icon Air, vi har även en el pump.

Kolla följande länk för mer info:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sunncamp/brochures/SunnCamp+Trade+2020.pdf

Vi testade det förra helgen på Apelviken och det funkade väldigt bra trots att det var storm mellan lördag och söndag.

2019-09-19 kl 21:20

AndreasDotNet skrev:
Vi har precis köpt en ny Knaus 540 FDK och vi har ett a-mått baserat lufttält som dessutom är 3,25m djupt, tältet är ett Sunncamp Icon Air, vi har även en el pump.

Kolla följande länk för mer info:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/sunncamp/brochures/SunnCamp+Trade+2020.pdf

Vi testade det förra helgen på Apelviken och det funkade väldigt bra trots att det var storm mellan lördag och söndag.

Intressant. Trots sluttande väggar kanske det ändå känns rymligt pga sina 3.25m djup.

Finns det några smarta lösningar för att hänga upp saker?

Hade några fack för nån LED belysning enligt infobladet.

Kampa har så mycket smarta lösningar som man fastnat för.

2019-09-19 kl 22:26

Några saker som jag gillar med tältet är dels att ytan inne i tältet känns väldigt rymlig, det finns även myggnätspaneler till alla fönster, det finns öglor i taket som man kan använda att dra kabel i eller fästa ljusslingor, det finns även plastfickor där du kan sätta in ledslingor, vi har tre stycken ledslingor som ger väldigt bra ljus.

2019-09-21 kl 10:36

AndreasDotNet skrev:
Några saker som jag gillar med tältet är dels att ytan inne i tältet känns väldigt rymlig, det finns även myggnätspaneler till alla fönster, det finns öglor i taket som man kan använda att dra kabel i eller fästa ljusslingor, det finns även plastfickor där du kan sätta in ledslingor, vi har tre stycken ledslingor som ger väldigt bra ljus.

I attwoolls video review ser det ut som mittsektionen hänger ner lite. Gör den det? På alla bilder på tältet ser det mer spännt/upprätt ut.

Att tältet saknar baldakintaket på framsidan. Upplevs det som ett problem? Tänker att man inte kan ha lite öppet för ventilation vid regnväder.

I Attwoolls video nämns nått fäste mot husvagnen för att hänga förvaring med fickor.
Har inte hittat nått sådant tillbehör. Vet du något om det?

Finns det nått sätt att hänga nån stång för att hänga lite kläder/handdukar etc?

Mycket funderingar men kluven till vilket tält vi ska välja. Sunncamp Icon Air, Dorema Monaco Air eller Kampa Club Air Pro 450 + Extension (nytt för 2020).

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842