Knarrande AL-KO-drag / av rostarn

  • 30 svar
Knarrande AL-KO-drag
2014-07-09 kl 18:40

Jag har "varit med vagn" några månader nu. En härlug tillvarelse. En smolk i glädjebägaren är ett knarrande drag.

Det är framför allt vid långsam körning och vid branta svängar.

Draget är alltså med dämparbroms (tror jag det heter) och dragkulan är ren och fettfri.

2014-07-09 kl 21:45

Ska väl knarra tycker ja eftersom den nyper åt dragkulan när husvagnen börjar svaja. Är ju för att upphäva detta! Är väl därför den sitter åt så hårt att de börja knarra när man svänger i låga hastigheter!
Är ju torrt mot torrt så därav knarret.

2014-07-09 kl 22:12

Nej det ska inte knarra, har samma problem själv, det hjälper att putsa friktionsbeläggen med sandpapper men det kommer tillbaka efter ett tag.

2014-07-09 kl 23:40

Ett knep är att dra några streck med en hederlig gammal blyertspenna. T.ex. en timmermanspenna med rejält bly att rita med på kulan.

2014-07-10 kl 09:12

Hej!
Jag var med om samma sak som du. Jag fick rådet att köpa ett spray som man rengör bromsar med Sonax bromsrengöring heter det. Spraya det på kulan och sedan upp i draget så blir du av med knarret. sedan sprayar du varje gång innan du kopplar på vagnen för det kommer alltid skräp på dragkulan som gör att det knarrar. Jag har inte hört något missljud från draget sedan jag började använda sprayet. Lycka till!

2014-07-10 kl 12:35

Blyertspenna löser knarrandet

2014-07-15 kl 01:04

Men vänta nu. Blyertspenna? Hela tanken med säkerhetsdrag/friktionsdrag är väl att det ska vara torrt mot torrt, friktion, helt enkelt inget emellan. Har man blyerts mellan kula och belägg så ryker ju hela tanken med draget och dess funktion.

Nä nä, jag föreslår rengöring. Se sen till att det är torrt, då vet man att grejerna funkar.

2014-07-15 kl 07:01

Ja det ska vara helt torrt, men grafit är en torr produkt..
I många lägen (dock inte friktionsdrag) använder man grafitfett just för dess smörjande egenskaper och att det inte drar till sig och samlar smuts..
Ledbanor i dammig miljö tex..
Så blyerts funkar ypperligt.

2014-07-15 kl 16:53

Även om blyerts är torrt så minskar man ju friktionen och försämrar därmed också funktionen.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-07-15 kl 18:40

Psov Stig men mängden från en torr timmermanspenna är ju extremt liten.

2014-07-17 kl 23:31

Men jösses, låt det knarra, hela idén med denna typ av drag är ju att det skall nypa åt rejält för att motverka svängningar mm. Att dra dit blyerts eller annat försämrar funktionen radikalt.
Kan förstå att det kan kännas lite "pinsamt" att komma med en vagn som låter såhär men släpp upp handtaget då när ni skall backa och krångla inne på campingen eller var ni nu får fram det så släpper ju klämkuddarna på sidorna inne i draghandsken. Lökka te.

2014-07-18 kl 07:45

T.G skrev:
Men jösses, låt det knarra, hela idén med denna typ av drag är ju att det skall nypa åt rejält för att motverka svängningar mm. Att dra dit blyerts eller annat försämrar funktionen radikalt.
Kan förstå att det kan kännas lite "pinsamt" att komma med en vagn som låter såhär men släpp upp handtaget då när ni skall backa och krångla inne på campingen eller var ni nu får fram det så släpper ju klämkuddarna på sidorna inne i draghandsken. Lökka te.


Ja om det bara knarrade lite så var väl det ok, men det låter mera som man slaktade en gris i vagnen....
Blir lite drygt att springa ut och släppa på draget i varje rondell och tvärare kurva :)

jag ger det här draget en chans till, ska slipa av beläggen med riktigt grovt sandpapper och spraya rent både kulkoppling och drag och på med blyerts igen, hjälper inte det kör jag med handtaget uppe eller skruvar bort beläggen

2014-07-18 kl 20:20

ajdå e de så mycke, jag brukar ha liknande varje gång jag byter till ny bil. Det brukar ta ett tag innan den nya dragkulan slitits till på bilen. Kolla annars med en husvagnsaffär, de måste ha fått denna fråga massor med ggr och har säkert bra tips till dig så du slipper tumma på säkerheten, Lökka te

2014-07-19 kl 09:26

Oki.
Många goda råd och synpunkter. Tack!
Jo, mitt drag "grisknarrar", så det får nog bli en tur till försäljaren.

2014-07-20 kl 18:06

I morgon drar vi på semester, Har putsat friktionsplattorna i draget med grovt sandpapper och sprayat rent, draget oxå rent och några streck med blyerts, tyst just nu men får se o det kommer tillbaks efter 20-30 mil.
Återkommer med rapport om jag lyckas logga in ed mobilen.

2014-07-20 kl 23:34

Ha en riktigt skön semester. Återkoppla gärna med vad du får för tips ifrån återförsäljaren.

2014-07-23 kl 09:26

Fick själva tips om att lägga en bit plast mellan drag och kulan.Allt knarrande försvann.

2014-07-23 kl 11:11

Vad för plast? Typ plastfolie?

2014-07-23 kl 14:37

Vi tog en bit från en vanlig plastpåse.

2014-07-23 kl 18:01

Klädde ni in hela kulan med påsplasten?

Lurar lite på om det inte blir samma "smörjande" effekt som diskuterats tidigareö i tråden. Och då med reducerad efektivitet på dragets svängningsbroms.

2014-07-23 kl 21:27

Måste vi inte hålla isär äpplen och päron nu?
En kula med plastpåse knarrar inte, men då får man ju ingen effekt av säkerhetsdraget.
Vitsen med säkerhetsdraget är ju att vagnen skall gå stabilare och motverka wobbling och då måste ju draget få fäste runt kulan. Plastpåse på kulan tycker jag absolut ger en falsk säkerhet.
Valet mellan säkerhet och knarr är enkelt. Rengör kula och draget istället men för jösse namn klä inte in kulan i plast om du har ett säkerhetsdrag.

2014-07-23 kl 22:09

Enig med dig där ostbergr. Säkerheten först. Och, som jag sa tidigare, plastpåsen borde smörja. Och det är onte öbskvärt.

Frågan kvarstår dock. Kan man uppnå dämpning av vobbling med tyst drag?

2014-07-24 kl 09:48

På frågan av rostan, cr 20cm i kvadrat. Om det är vansinne eller inte kan jag inte svara på, men vi har åkt med vår dåvarande Hobby 520 både till Nordkap och Kroatien och många platser i Norr och vagnen har alltid uppfört sig perfekt

2014-07-24 kl 10:24

Har under åren tagit del av många mer eller mindre besynnerliga knep för att få tyst på knarrandet. Glad-pack, bromsspray, bromsolja, putsning med sandpapper, thinner, lacknafta och grädde..! Har till o med hört en fullständigt allvarlig herre dela med sig av sitt eget osvikliga knep, en rejäl dos 5-56 på kulan...

Alla dessa metoder fungerar givetvis, det lär i alla fall bli tyst...:)

Själv har jag som många andra funnit att ett par streck då och då med en mjuk blyertspenna på sidorna av kulan ger den mikroskopiska mängd grafit som behövs för att ta bort knarrandet, men ändå bibehålla en god bromsverkan.

2014-07-24 kl 12:42

Vi ska pröva med blyetspenna,för det har börjat knarr i draget till den vagn vi har i dag också.

2014-07-30 kl 16:26

Ja det var tyst i ca 60-70 mil efter att jag putsat beläggen med grovt sandpapper och gjort rent allt, sen en ny rengörning ock några blyertsstreck så har det varit tyst i ca 20 mil till
Nästa gång det börjar knarra så blir det bara en rengöring men inge blyerts, få. Se om det gör skillmad

2014-07-31 kl 16:03

Vitsen med säkerhetsdraget är att vagnen inte ska kränga sidledes.
stryk på vad ni vill, så länge vagnen inte kränger så fungerar draget som det är tänkt.
Varför krångla till allt.
PS: blyerts är ett gammalt knep.

2014-08-11 kl 17:30

Fett fungerar också

2014-08-12 kl 21:31

Om bromsarna på bilen låter nånting så kan ni ju smörja dom med grafit från blyertspennan samtidigt. Eller nåt annat som gör att det glider bättre...

2014-08-12 kl 22:22

Jag monterade ett friktionsdrag på min gamla Solifer i fjol (kanske lite overkill enligt somliga) och stabiliteten blev märkbart bättre, särskilt när man möter (eller blir omkörd av) en buss eller långtradare. Visst knarrar det i låg fart genom tvära kurvor, i rondeller och vid backning, men än sen? Det visar bara att det fungerar, och även om det innebär att somliga fotgängare kan väckas ur sin djupa koncentration över sin "klösbräda" när man kör genom ett samhälle ser jag ingen anledning att störas av det. Det handlar trots allt bara om någon/några minuters tid av den totala körtiden, om ens det. Dessutom såg jag nu när jag kopplade av vagnen, att kulan är blankare än någonsin på sidorna :-)

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
  • 30 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206