Konkurs hotad Camping / av cvo

• 5 svar
Konkurs hotad Camping
2017-08-08 kl 14:53

Hej på er campingvänner

Finns det någon som är insatt i vad som gäller vid en konkurs av en Camping anläggning gällande husvagn samt material och dyligt utanför på tomt
diskuterat detta i sommar och många har fått lite kalla fötter

Hoppas ni har fått en trevlig vistelse i sommar nu gäller det att plocka ner och planera för nästa säsong
Ha de gött

2017-08-09 kl 08:23

Husvagn och övrigt av ditt material kan inte beröras vid en konkurs eftersom det är du som är ägare till vagnen, inte campingen.
Vid en ev. konkurs berörs det som finns i campingens bokförda tillgångar och kostnader.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-08-09 kl 13:38

Tack chriper

Om jag förstått det rätt så förlorar man den inbetalda säsongs beloppet samt att man måste flytta bort vagnen fortast möjligt

Frågan är bara vad som gäller om man lagt altan samt staket det står egentligen inte på någon juridisk person som ett fordon gör
( lagt golv ligger som man säger )
Alltid vid konkurser så får man inte flytta på någonting i ett konkursbo

cvo

2017-08-09 kl 14:51

Allting har en ägare, även om det inte är registrerat någonstans. Köper du ett hus står fastigheten på lagfarten, men det gör inte trädgårdsmöblerna som du ställer i trädgården. Men de är dina ändå.

Rimligtvis bör allt bråte som camparen ifråga släpat dit fortfarande vara hans. Du har väl aldrig överlåtit äganderätten till sånt till campingföretaget?

Däremot är det alltid så att inbetalda säsongsavgifter och liknande hamnar i konkursboet. Sällan får icke prioriterade fordringsägare ut något sånt vid en konkurs. Ofta inte vid en ackordsuppgörelse heller.
Har campingplatsen nåt avtal med något i de finstilta villkoren om lösöre på campingtomten?

2017-08-09 kl 15:42

Tack apersson850

Ibland blir man lite fundersam när man hör olika varianter på vad som händer i sådana konkurser
ett sådant är när man börjar höra att det kommer att ske något ?

Jag håller inne med slutlikviden för säsongen och enligt campingens villkor står det följande

" Om betalning inte sker i enlighet med detta avtal , har värden rätt att kvarhålla vagnen/campingfordonet som säkerhet för uppkommen fordran och har också rätt att flytta den inom området
Gästen ( ägaren till vagnen ) får inte disponera över vagnen förrän hyran och eventuell annan skuld har betalats till fullo "

Detta förstår jag inte riktigt är jag ägare till min egendom eller inte

cvo

• 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03