Köpa husvagn / av LisaLo

• 12 svar
Köpa husvagn
2017-04-09 kl 16:53

Hej, jag undrar om nån kan råda mej. Jag ska köpa en husvagn och funderar på på två stycken, en Kabe och en Cabby. Båda från auktoriserade handlare. Båda är besiktigade, och verkar bra och ganska lika. Den ena är från 1985, kostar 40 000, jag kan få ett begagnat förtält på köpet eller ett nytt för 4000. Den andra är från 1995, kostar 50 000 och då ingår ett begagnat tält. Det jag främst undrar är hur stor roll det spelar att det skiljer tio år? Är den från -85 för gammal? Är det dumt att köpa så gamla vagnar? Och hur gammalt ska förtält vara max? Jättetacksam för alla råd!

2017-04-09 kl 18:12

Det är väl inte dumt att köpa äldre vagnar.Det gäller att kolla upp om det finns fuktskador,men det gäller ju förstås även nyare vagnar.Är båda vagnarna i gott skick så får du helt enkelt välja den vagn som faller dig mest i smaken vad gäller vikt,storlek och planlösning.Visst kan ett äldre tält vara i bra skick,men jag skulle personligen lagt till dom 4000 och fått ett nytt tält.Jag vill oxå rekommendera vattenburen värme även om du bara tänkt campa på sommaren.Har själv haft luftvärme och upplever den som väldigt ojämn d v s kyligt på vissa ställen i vagnen och bastu i vissa delar.Med vattenburet har du element runt hela vagnen.

2017-04-09 kl 18:56

Tio års skillnad och 10000kr verkar lite om båda är i bra skick och kabe och cabby. Har den äldre kassett toalett det är och föredra istället för en lös porta potti. Är handlaren registrerad ägare eller säljer han dom åt kund. Om han äger dom kolla upp ev fel med föregående ägare. Lite fukt skador kan man leva med och ev åtgärda själv. Lukta och tryck ,så golv och väggar känns hårda samt begär ett fuktprov.

2017-04-09 kl 20:19

Kolla även skick på kyl/frys.
Personligen hade jag intresserat mig för den nyare om planlösningen faller Dig i smaken.

Jens

2017-04-10 kl 19:41

40 tusen för en gammal 85:a!! Det är ju förtusan 20tkr i överpris!!!!

2017-04-10 kl 22:02

Tack snälla ni för råden! Mycket tacksam!
Båda är fukttestade och verkar bra.Vattenburet i båda. De är ganska lika i planlösning.
Så det är för dyrt... Svårt när man är helt ny på det här. Kanske den nyare är mer prisvärd då... Tack igen! :)

2017-04-11 kl 10:27

För några år sedan havererade vår vagn från 1991 (huset den stod i rasade på grund av snö på taket). Försäkringsbolaget värderade den till 50000 kronor. Fast det gick inte att köpa en vagn i lika bra skick för det priset, men det är ju en annan sak.

Så gamla vagnar är inte prissatta i förhållande till ålder, utan mer i förhållande till skick. En vagn slits inte som en bil, så tio år hit eller dit spelar ingen större roll. Däremot spelar det roll om inredningen är sönderslagen, rutor spräckta, gasolkofferten trasig, stödbenen på sned - alltså allt sånt som har att göra med om tidigare ägare tagit väl hand om den eller ej. En slarvig ägare fördärvar en vagn mer på fem år, än vad tjugofem år gör med en vagn med ägare som tar väl hand om den. Att reparera efter slarvern kostar ofta mycket pengar.

2017-04-11 kl 12:49

Tack för ditt inlägg. Ja förstår. Har just köpt Cabbyn från 95 idag för 50 000 så hoppas det var bra! Inte kunnat titta på den för jag bor långt ifrån, men har ställt massor med frågor till säljaren om sånt jag sett att man ska fråga och allt verkar bra. Tusen tack till er som hjälpt mej lite här! :)

2017-04-11 kl 19:43

Det blir nog en bra sommar för dig LisaLo i år (och i framtiden förstås). Grattis.

2017-04-11 kl 19:51

Gissade att det var Kaben som var från -85 och kostade 40000kr. Namnet brukar kosta lite mer... Cabby ger ofta mer för pengarna, så grattis till en trevlig vagn! Jag hade själv också valt Cabbyn. =)

2017-04-11 kl 21:31

Tack söta ni! Ja precis det stämmer. Låter ju bra! Ja det känns roligt! Tack igen!

2017-04-12 kl 07:15

Grattis till nya vagnen.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017