köpa inredning? / av izze

• 12 svar
köpa inredning?
2017-10-20 kl 15:29

Hej, visst måste det finnas att köpa inredning till husvagnar någonstanns. hittar mest lister bromsar drag. lyktglas å annat. Men d måste ju finnas någon sida där det går köpa inredning som möbler och annat..

har fastnat för hobby vagn, men dom flesta KMFe är med bara 2 vånings säng.. men d måste ju gå bygga om till 3 bara man kan hitta var man köper sakerna.. Eller varför inte bygga om till den nya kylen.. i en gammal vagn.

2017-10-20 kl 16:46

Dessvärre är nog allt knutet till fabrikat och där kan man beställa reservdelar till ett högt pris. Bygga om kan man om man är en händig snickare men att köpa färdiga inredningsdetaljer för att passa in på en befintlig vagn tror jag blir svårt. Men fråga tillverkaren av din vagn.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-10-20 kl 17:43

låter mycket märkligt när nästan allt går köpa i kopior och andra tillverkare.. men d är säkert som du säger. . husvagnsmarknade är säreget och noll konkurans.. förutom andra märken då.

2017-10-20 kl 18:08

Får reservera mig för att min erfarenhet bygger på ett köp till dåvarande husvagn och då fanns det inga alternativ till originaldelar :-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-10-20 kl 19:47

Det finns väl någon Adria som är lik Hobbys kmfe, men Adria har nästan alltid 3 bäddar. Så det kan vara ett alternativ. Annars är det inte så svårt att snickra en bädd för tre.

2017-10-20 kl 19:55

izze skrev:
Hej, visst måste det finnas att köpa inredning till husvagnar någonstanns. hittar mest lister bromsar drag. lyktglas å annat. Men d måste ju finnas någon sida där det går köpa inredning som möbler och annat..

har fastnat för hobby vagn, men dom flesta KMFe är med bara 2 vånings säng.. men d måste ju gå bygga om till 3 bara man kan hitta var man köper sakerna.. Eller varför inte bygga om till den nya kylen.. i en gammal vagn.

Läst ett flertal inlägg om de som byggt om till 3-vånings sängar med eget komponerade delar så visst går det.

2017-10-20 kl 22:06

Prova olika bildemonterare,dom brukar sälja inredning till husvagnar .http://www.autodemontering.se/

2017-10-21 kl 09:48

Det passar inte med sängar från en annan vagn. Fönsterna är placerade olika om det är 2 eller 3 sängar. Så det är nog hemmabygge som gäller.
Kylskåp är nog inte heller så enkelt att byta. Lite svårt att flytta på ventilationsgallret på utsidan. Samt pannan som sitter i skåpet bredvid kylen. Jag var ute i vår 560 kmfe igår och fixade trumafläkten, kom då att tänka på denna tråden. Så jag kollade lite extra, och visst skulle det gå att snickra 3 sängar.

2017-10-21 kl 09:59

JO visst skulle man kunna knåpa ihop någe eget. .Men finns det färdiga komponenter att köpa på piratmarknaden så köper jag ju hellre det .. är å snickra till en björk..

2017-10-21 kl 10:01

Vet inte varför jag gillar just hobby.. dom verkar som bredare i inredningen än Adria. så tar Hellre en bredare vagn än en smalare. . Men d kanske inte är så viktigt som jag tror. .
Annars är det nog som du säger att det finns fler adria med 3våningssängar. Som vi måste ha för att få med hela familjen. . gärna 4 våning.. =D Men d går nog inte. .

2017-10-21 kl 14:31

Eftersom ni ännu inte köpt vagn är det ju enklare leta tills ni hittar någon med en planlösning som stämmer, än att börja bygga om nån.

Att tänka på är ju även att många vagnar har låg lastvikt. Virket till en extra säng tar ju ytterligare av denna vikt. Har själv sett några vagnar med hembyggda överbäddar/våningssängar i grovt virke och funderat hur mycket av lastvikten som finns kvar...

2017-10-22 kl 10:55

Jag har byggt om överbäddskåpet till våningssäng när barnen börjar bli för tunga. Om man studerar hur ex ikeas våningssängar är byggda så är det inget grovt virke. Jag har använt 34x70 som ram o stödben. Det finns husvagnsdemonteringsfirmor som man kan köpa begagnad inredning från, problemet är väl att hitta rätt så det passar till övrig inredning.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 537 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06