Köpa ny husvagn 2020? / av LJN

Köpa ny husvagn 2020?
2020-02-09 kl 11:28

Funderar på att byta husvagn senare i år och vill gärna ha en "hygglig premiumvagn" När jag skummar snabbt så ser jag att Knaus Südwind 650 PEB är bra prissatt jämfört med Kabe och Polar. Frågan är om kvalitetsnivån är "märkbart" sämre?

Eller har ni andra tips? Eriba/Hymer ser ut att vara premiumvagnar också.

Mer, mover är ett måste! Räcker det med en mover på en axel på en boggievagn?

Även begagnat tips är välkomna:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-02-09 kl 13:30

Knaus gör fina vagnar med bra kvalité. Kolla och jämför utrustning etc så får du en bild över prisskillnaden.

2020-02-10 kl 08:59

Började också åka husvagn på äldre dar. Vi började också med en Solifer Finlanda 560 men när vi skulle köpa en ny så gick vi runt och tittade. Vi tittade på så gott som samtliga fabrikat. Nu var detta på vårvintern men i alla utom Kabe och Polar var det dörrar som inte gick att stänga, hårda dynor och diverse annat som vi misstänkte skulle skapa irritation. Vi köpte en KABE 720 med toalett över hela bredden längst bak. Nu bytte vi den 2016 till en 780 med sängen på tvären. Vi tycker den vagnen är toppen för oss två. Vi är i vagnen ca 100 till 110 dagar om året och den ser fortfarande ut som ny både in och utvändigt.

Mover ska du ha på båda axlarna, den förra hade bara på en axel men nu har vi på båda, stor skillnad.

Vill slå ett slag för hydrauliska stödben från EP Hydraulics, helt suveränt. Har haft det i åtta år nu och aldrig några problem. Sex stödpunkter som ställer vagnen i våg helt automatiskt. Har aldrig behövt justera nivån under de sex månader den står uppställd på vintern och inga extra stöd eller domkrafter.

Lycka till!

2020-02-10 kl 09:54

JVMU och Golfare, tack för input:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-02-10 kl 11:46

När vi bytte förra våren kikade vi på alla möjliga märken och tillslut stod valet mellan Polar och Knaus. En helt ny Knaus mot en Polar med 2-3 år på nacken (ungefär samma pris). Hårfint men tillslut föll valet på Polaren. Dels då vi upplevde Polaren som mysigare (mjukt och subjektivt värde dock såklart) och att sängen i Polaren var ljusår skönare än i Knausen. Knausens säng var riktigt hård och det var inte nåt vi ville ha. Visst kan man argumentera för att det går att byta madrass osv, men vi ville ha nåt som kändes bra från början utan att behöva börja med att fixa sängen innan första utflykten. Hård säng var även en av anledningarna till att vi började fundera på att byta vagn från början.

Annars kändes Knausen fin och trevlig, men för oss blev det en Polar, och vi har ännu inte ångrat oss det minsta, som tur är. :)

2020-02-10 kl 15:46

Vi tittade på Polar, Kabe, Knaus och Adria när vi senast bytte.
Knaus föll på sängkomforten och att det inte fanns avloppstank.
Var då också sugen på planlösningen liknande Knaus 650 PEB. Mest för kökets skull men valde bort den då vi inte upplevde komforten i sittgruppen bra nog när men vintercampar för säsong.
Fanns inget hörn att mysa upp i och för korta dynor.
Där rök även Adria 663 HT.
Kvar var Polar och Kabe. Då Polaren blev ca.25000 kr dyrare än motsvarande Kabe och då även utan ATC så föll vårt val på en Kabe 630.
Ville också tillbaka till en enkelaxlad då vi reser en del i Europa och kan bli lite trångt på vissa campingar.

Gällande mover ska du absolut ha det på alla fyra hjulen.
Hade på en axel på vår tidigare CABBY 740 då jag bara skulle ha den som nödhjälp.
Svängde väldigt dåligt och mycket brytningar.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-02-10 kl 16:02

Enkelaxlat är ett plus på många sätt och säng- och sittkomfort är viktiga parametrar:)

/Lennart

2020-02-11 kl 06:26

Ja det är ett svårt val med ny vagn. Känns som att det är svårt att bli nöjd på alla punkter. Vi valde en Knaus 590 UK Scandinavian Selection. Kabe föll på att sängarna var för smala. Polar föll på att det inte fanns tillredningsplats i köket utan att ha ett lock på vasken. Fanns inte någon bra plats för kaffekokaren, och den är viktigt :)
Saker jag saknar på vår vagn är inbyggd avloppstank, mjukare säng(fixad med madrass) och att spisen inte har elektronisk tändning.

2020-02-11 kl 09:37

Jag har ju hållt mig till Tabbert några decennium nu. Men är inte ute så mycket att jag tyckte det var motiverat att köpa nytt när jag blev tvungen att köpa vagn senast. Det blev en från 2008.
Förra året övernattade jag i den 18 nätter.

Plats för kaffekokaren finns och sängarna går bra att ligga i. Dock är det en typisk tvåpersonersvagn (Puccini 580), med ganska liten rund sittgrupp. Avloppstank eller eltänd spis har den inte heller.

2020-02-13 kl 06:24

Vid samtal med en privatsäljare av en KABE årsmodell 2017 så pratade hen om 5 års garanti? När jag skummar KABE,s nuvarande hemsida så ser jag 2 års fabriksgaranti och 7 års fuktgaranti. Så det borde vara fuktgaranti 5 år hen menar eller hur såg garantivillkoren ut 2017? Mer, antar att KABE kräver intervallinspektioner för att garantin ska gälla?

/Lennart

2020-02-13 kl 08:43

Enligt Kabes garantiregeler så är det säljföretaget som skall ansavar för ev uppkommen garanti. Under förutsättning att alla serviceintervaller är gjorda på en av Kabe godkänd servicefirma. Det andra är att "alla" sericeintervallar skal vara utförda i rätt ordning och under rätt tid och vara införda i garantiboken med medföljande kopia från utförd service. Om inte så har garantin förfallit.

https://www.kabe.se/documents/pdf/garantivillkor-husvagn-se.pdf

2020-02-13 kl 09:49

Tack Hagbard, det var ett bra dokument med den eftersökta infon! Du har ingen KABE prislista för 2017? Skulle vara intressant att se prisförändring från 2017 till 2020.

/Lennart

2020-02-13 kl 10:20

Den populäraste av alla Kabe modeller är Ametisten. Den var var efterföljaren
av Smaragd och cirkapriset beroende på
utrustning var enligt en handlare
457 662 med kampanjpris nedsatt till 389 900.

https://www.campagon.se/annons/husvagn_husbil/kabe_ametist_560_gle_ks_b14_kampanjpris_2017_28477

Kabes vagnar har et grundpris sedan är det upp till beställaren (oavsett om det är privat eller firma) som sedan lägger på utrustning som påverkar slutpris.

Och en annan, men vet inte årtal:

https://www.husvagn.se/tillverkare/kabe-ab/

Slutpriserna är alltid beroende på om "vagnen" står färdig hos återförsäljaren eller om den beställs av kund direkt från fabrik via återförsäljare.

Får det inte att funka med vissa länkar men
gå in på campagon.se och titta så kanske du hittar något.

2020-02-13 kl 21:54

När det gäĺler garanti på KABE så hade 2013 o 2014 5 års garanti om den servades på rätt verkstad, från 2015 är 2 år nyvagnsgaranti samt7 år täthetsgaranti om vagnen är testad varje år på auktoriserad verkstad.

2020-02-14 kl 06:45

Så läste jag också ut garantivillkoren på på KABE,s aktuella hemsida. Kan vara så att garantidokumentet Hagbard hänvisar till är inaktuellt, det saknar år/datum för publicering/utgivning.

/Lennart

2020-02-14 kl 08:58

Ja det stämmer nog om man tittar i broschyrerna där var sista året med 5 år 2014 och 2015 så blev det 7 år.

Den jag hittade kan vara gammal någon nyare har jag inte funnit annat än det som finns hos olika återförsäljare.

Men det måste ju finnas en massa här som har nyare vagnar fr o m 2015 som har garantipapper i sina handlingar eller är det som vanligt att dom kommit bort pga att dom aldrigt gjort service så garantin gäller.

Det vore intressant om man tittar på vagnar från typ 2015 och framåt och hur många som skött sina garantiåtagande så garantin fortfarande gäller annars så måste det ju bli ett otroligt lågt pris för en sådan vagn som är dåligt skött.

2020-02-14 kl 20:36

Har tänkt och titta på en Kabe 2015 i helgen och den har en defekt. I samband med en hagelskur så fick taket lite skador och det har blivit en försäkringsskada som säljaren ombesörjer. ( byte takplåt, kostnad runt 40 kkr enligt uppgift) Frågan är om en husvagnsverkstad klarar detta. Det är säkert ett omfattande jobb och kräver yrkesskicklighet och erfarenhet? Eller är ska ett så omfattande jobb göras på KABE,s fabrik. Hur ska man tänka och resonera om detta eller välja bort denna vagn som köpobjekt?

/Lennart

2020-02-16 kl 14:07

LJN skrev:
Har tänkt och titta på en Kabe 2015 i helgen och den har en defekt. I samband med en hagelskur så fick taket lite skador och det har blivit en försäkringsskada som säljaren ombesörjer. ( byte takplåt, kostnad runt 40 kkr enligt uppgift) Frågan är om en husvagnsverkstad klarar detta. Det är säkert ett omfattande jobb och kräver yrkesskicklighet och erfarenhet? Eller är ska ett så omfattande jobb göras på KABE,s fabrik. Hur ska man tänka och resonera om detta eller välja bort denna vagn som köpobjekt?

Det är nog ingen risk, FB anlitar nog aldrig firmor som inte är godkända/ackrediterade för just försäkringsskador.

Byta takplåten är ganska lätt egentligen om man vet hur, den kommer på en rulle så det är bara att rulla ut.

Men det är en veckas jobb ungefär enligt MTM metoden runt 2500 punkter där 100 punkter är 60 minuter + materialkostnad.

2020-02-16 kl 14:55

Jag valde bort denna vagn. Köpa en tämligen dyr KABE 2015 och som ska få ett nytt tak kändes inte tryggt. Man vet ju först om något eller några år om allt blev tätt.

Bara att demontera alla takluckor, ventilationer, AC, mm. är en konst att få bort dom utan att plastramar mm. går sönder. Har själv bytt två takluckor för något år sedan + ventilation och det var inte helt lätt att få loss dom.

/Lennart

2020-02-16 kl 15:14

LJN skrev:
Jag valde bort denna vagn. Köpa en tämligen dyr KABE 2015 och som ska få ett nytt tak kändes inte tryggt. Man vet ju först om något eller några år om allt blev tätt.

Bara att demontera alla takluckor, ventilationer, AC, mm. är en konst att få bort dom utan att plastramar mm. går sönder. Har själv bytt två takluckor för något år sedan + ventilation och det var inte helt lätt att få loss dom.

Man kan se det från ett olika håll också, hur vet man att det inte är något bytt på de bagagnade som är till salu?

Det tror jag bara säljaren vet och det byts mycket plåtar och annat på vagnar som FB bedömmer att inte byta in så vad vet man?

Fördelen i detta fall innebär också att det måste utgå en garanti på utfört arbete annars så är det ju inte så bra.

Det jag menar är att det kan vara bättre att "veta" än att inte veta vad man skall ha koll på.

Men i övrigt att rensa före ett plåtbyte är inga problem för den som kan, det kallas för fackmannamässigt utfört arbete.

Men är man orolig så är det egentligen bara en helt ny vagn som kan vara objektet för då vet man till minst 80% procent att ingen varit där efter tillverkaren. Många skadas i transporter som får åtgärdas och det tror jag inte det pratas så mycket om.

Men man är sig själv närmast och det som känns bäst är det man gör.

2020-02-16 kl 17:51

Hagbard: Lite nyfiken på din erfarenhet och yrkesbakgrund? Har du arbetat i husvagnsbranschen? Att byta ett helt husvagnstak måste väl vara ett ganska omfattande jobb eller? Jag personligen tvivlar på att alla husvagnsverkstäder klarar att utföra detta arbete med god kvalité och finish. Se på fordonsindustrin som övrigt, hur många "backjobb" har dom i procent?

Själv har jag jobbat hela mitt yrkesliv med tekniska underhållsfrågor och dom senaste 20 åren som underhållschef på ett svenskt sulfatmassabruk. Nu har jag passerat 65+ och jobbar som senior rådgivare åt samma arbetsgivare.

/Lennart

2020-02-17 kl 06:26

Är det bara tyska vagnar som har GRP tak, altså glasfiberförstärkt för att inte skadas av hagel och fallande kottar osv. Jag har för mig att jag har hört något om att det blev ett krav från försäkringsbolagen efter någon hagelstorm som skadade tusentals fordonstak någonstans i Tyskland.
Jag har det på min Knaus och taket ser ut som nytt fortfarande efter 2 år. De andra vagnar jag har haft har alltid haft småbulor på taket efter diverse nerfallande saker. GRP-taket dämpar ljudet av regn rätt mycket också.

2020-02-17 kl 09:18

Det har Kabe på några husbilar också men det kanske kommer mer och mer.

En annan metod i stället för att byta tak och lite billigare kan vara att snygga till det med CaraSkin. Kan vara ett sätt att skydda taket om man är på bredgrader där det förekommer hagelskurar av större karaktär.

https://www.caraskin.ch/home/

https://www.caraskin.ch/impressionen/

https://www.youtube.com/watch?time_continue=221&v=IkA3FbwatSA&feature=emb_title

2020-02-18 kl 21:07

Kolla in LMC om du vill ha en fin kvalitetsvagn. Dom gör sjukligt bra vagnar och så lämnar dom 12 års täthetsgaranti.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2020-02-19 kl 19:48

Perra79 skrev:
Kolla in LMC om du vill ha en fin kvalitetsvagn. Dom gör sjukligt bra vagnar och så lämnar dom 12 års täthetsgaranti.

Det är nog en liten sanning med modifikationer.

Täthetsgaranti är det inte utan en garanti mot inkommande vatten i "konstruktionen" (den lilla asteriksen, det finstilta). och den gäller inte för fuktskador eller för utifrån kommande skador som typ hagel mm.

För att garantin skall gälla så är det en massa punkter som skall uppfyllas bl a att första reg måste ske inom ett år från leverans från fabrik annars räknas det bort de år innan reg sker.

Det kan vara läge att kontrollera om utförsäljning sker av tidigare årsmodeller till reducerat pris.

Det andra är att garantibeviset skall vara "undertecknat" av återförsäljaren annars så blir det en fråga för LMC för godkännande i händelse av åberopande.

Det är alltid återförsäljaren som i första hand skall reglera garantiåtaganden.

Det tredje är att alla servicar måste ske inom 11 till 13 månader efter första reg varje år för att garantin skall vara fortlöpande, annars så faller den.

Det fjärde är att i händelse av garantiåtgärd så måste anmälan till LMC inkommit inom 15 dagar från det att garantianspråket uppdagades.

För det femte så faller garantin i sin helhet om någonting monterats eller att någon gjort en åtgärd på vagnen under garantitiden som inte LMC har godkänt, typ montage av solcell, genomföring för solcell, typ ny taklucka AC mm.

Samt en mass andra punkter.

I det stora hela följer man inte deras serviceintervaller eller deras specifikationer så faller garantin direkt, det kan vara en sak att kontrollera i händelse av att man är spekulant på en begagnad vagn då garantin följer vagnen om den är välskött med alla servicar samt specfikationer som garantin tar upp (framgår av garantibeviset).

Sen finns det andra som har garantier som täcker täthets och fuktskador men det är en annan sak, det är oftast nordiska vagnar.

2020-02-20 kl 06:32

Hagbard: Hm.. har inte dom flesta tillverkare i stort samma garantivillkor/krav i sin "finstilta" villkorstext? Har du tittat på KABE,s fullständiga garantitext/villkor?

/Lennart

2020-02-21 kl 06:41

Jag snackade med Knaus om just täthetsgarantin vid montage av AC.
Efter montage gäller garantin för vagnen men ÅF, bär ansvaret om fuktskadan härleds till montaget av AC:en. Och enligt ÅF följer tätheten på AC:en garantin på AC:en. Altså kortare täthetsgaranti på det hålet jämfört med orginal takluckor tex.

2020-02-21 kl 14:18

Jag har också haft lite koll på en begagnad Kabe Safir 600 ETDL KS 2017. Den är typad med tjänstevikt 1635 kg och har en extramonterad mover typ Truma SX som väger 35 kg. Vagnens totalvikt är 1700 kg och det ger en lastvikt som är löjligt låg. Men läser att modelltypen finns i totalviktsversioner på 1800, 1900 och 2000 Kg och ser att dom har kraftigare däck 185 -> 205 och högre lastindex. Vid fråga till KABE via återförsäljare så är svaret att hjulaxeln måste också bytas om vagnen ska typas upp. Och det är inte ekonomiskt rimligt vid ett begagnat köp.

Undrar hur många hundralappar KABE sparar på att montera en hjulaxel med så snäva marginaler?

/Lennart

2020-02-21 kl 14:53

Hur klarar sig Knaus om vintern? Nyss hemkommen från Ramundberget kan man konstatera att det bara var ett fåtal adria, en cabby i övrigt bara Kabe och Polar.

2020-02-21 kl 17:13

LJN skrev:
Jag har också haft lite koll på en begagnad Kabe Safir 600 ETDL KS 2017. Den är typad med tjänstevikt 1635 kg och har en extramonterad mover typ Truma SX som väger 35 kg. Vagnens totalvikt är 1700 kg och det ger en lastvikt som är löjligt låg. Men läser att modelltypen finns i totalviktsversioner på 1800, 1900 och 2000 Kg och ser att dom har kraftigare däck 185 -> 205 och högre lastindex. Vid fråga till KABE via återförsäljare så är svaret att hjulaxeln måste också bytas om vagnen ska typas upp. Och det är inte ekonomiskt rimligt vid ett begagnat köp.

Undrar hur många hundralappar KABE sparar på att montera en hjulaxel med så snäva marginaler?

Tror inte det räcker med axel när man beställer säger dom 2 tons chassi jag fick byta hela chassit på min 590 royal då det var lite viktfel på den

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842