Köpa ny husvagn 2020? / av LJN

Dölj första
Köpa ny husvagn 2020?
2020-02-09 kl 11:28

Funderar på att byta husvagn senare i år och vill gärna ha en "hygglig premiumvagn" När jag skummar snabbt så ser jag att Knaus Südwind 650 PEB är bra prissatt jämfört med Kabe och Polar. Frågan är om kvalitetsnivån är "märkbart" sämre?

Eller har ni andra tips? Eriba/Hymer ser ut att vara premiumvagnar också.

Mer, mover är ett måste! Räcker det med en mover på en axel på en boggievagn?

Även begagnat tips är välkomna:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
^^ Första inlägget ^^
2020-02-09 kl 11:28

Funderar på att byta husvagn senare i år och vill gärna ha en "hygglig premiumvagn" När jag skummar snabbt så ser jag att Knaus Südwind 650 PEB är bra prissatt jämfört med Kabe och Polar. Frågan är om kvalitetsnivån är "märkbart" sämre?

Eller har ni andra tips? Eriba/Hymer ser ut att vara premiumvagnar också.

Mer, mover är ett måste! Räcker det med en mover på en axel på en boggievagn?

Även begagnat tips är välkomna:)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-02-21 kl 17:28

jvmu: Vad kostade ett byte totalt med arbete?

/Lennart

2020-02-21 kl 18:48

Priebe eftersom jag fortfarande lever så frös iallafall inte jag ihjäl i min vagn i vinter.
En sak jag dock märkte var att jag har golvvärme på toaletten. Kompisens Kabe Imperial 2019 har inte det. Vi har värme bakom köket, med ett upphöjt ventilgaller mellan köksbänken och väggen där blev det kallt på Kaben. Vi har även Trumas DUO-control med Eisex uppvärmning. Den kopplar om själv om gasen i en flaska tar slut. en värmer även regulatorn så den inte fryser ihop. Detta är standard på vår Knaus, tillval på Kabe. Vi har även crashsensor som stänger gasen vid olycka. Också standard.

Kan faktiskt inte märka någon direkt skillnad mot Kaben vi hade innan. Båda klarar sig fint utan att stödköra på gas.

Vi har givetvis ivrigt jämfört våra nya vagnar.
Kompisen har haft mycket problem med elsystemet i Kaben (Smart D), ja även värmen i början.
Värmen löste vi på plats, en pump var felkopplad och fungerade inte vilket ledde till att pannan överhettade. Trots tre besök hos ÅF fick de inte rätt på det enkla problemet. Vidare har han haft problem med laddning från bilen samt något av bakljusen som slutade fungera.

Vi har endast problem med vårt kylskåp Doemtic RMD-8551. Det skall bytas nu i vår.

2020-02-21 kl 18:55

Glömde påpeka att vi även hade en Hobby med Truma ett tag. Även den funkade i sträng vinter. Dock inte alls lika behaglig och jämn värme. Man fick även stödköra på gas ibland. Men man frös aldrig.
Man fick dock vara lite kreativ och lossa avloppsrören under vagnen så man fick fritt fall från köket ner i en hink. Hobbyn hade inga fel alls under tiden från ny tills vi sålde den.
Väger man in priset på vagnarna så var vi mest nöjda med Hobbyn. Vi bytte i princip endast för att få en vagn med ALDE där vi kan ha värmen på när vi reser på vintern. Med små barn och många stopp är det gött att komma in i en varm vagn och ta en fika och låta barnen leka av sig lite.

2020-02-21 kl 19:11

David skrev:
Priebe eftersom jag fortfarande lever så frös iallafall inte jag ihjäl i min vagn i vinter.
En sak jag dock märkte var att jag har golvvärme på toaletten. Kompisens Kabe Imperial 2019 har inte det. Vi har värme bakom köket, med ett upphöjt ventilgaller mellan köksbänken och väggen där blev det kallt på Kaben. Vi har även Trumas DUO-control med Eisex uppvärmning. Den kopplar om själv om gasen i en flaska tar slut. en värmer även regulatorn så den inte fryser ihop. Detta är standard på vår Knaus, tillval på Kabe. Vi har även crashsensor som stänger gasen vid olycka. Också standard.

Kan faktiskt inte märka någon direkt skillnad mot Kaben vi hade innan. Båda klarar sig fint utan att stödköra på gas.

Vi har givetvis ivrigt jämfört våra nya vagnar.
Kompisen har haft mycket problem med elsystemet i Kaben (Smart D), ja även värmen i början.
Värmen löste vi på plats, en pump var felkopplad och fungerade inte vilket ledde till att pannan överhettade. Trots tre besök hos ÅF fick de inte rätt på det enkla problemet. Vidare har han haft problem med laddning från bilen samt något av bakljusen som slutade fungera.

Vi har endast problem med vårt kylskåp Doemtic RMD-8551. Det skall bytas nu i vår.

Lite fascinerande ändå?

Han med kaben kanske glömde att sätta på den bakre kretsen men det kan vara en annan sak.

Det första som slår mig är att många som skaffar nyare vagnar har noll koll på hur elektroniken samt övriga system fungerar och att då slå sig för bröstet och "påstå eller tycka" känns lite fel även på ett sådant här forum där det sägs skall vara sakligt.

Att vissa tillverkar utrustar med mer bling än funktionsriktiga saker är nog mer känt än hur en vagn bör byggas.

Snålar man på sådant som dåliga värmare, dålig konstruktion eller dåliga fönster så kan man ju lägga lite krut på andra billigare prylar som sticker ut i marknadsföringen.

Eller hur?

2020-02-21 kl 19:13

David skrev:
Glömde påpeka att vi även hade en Hobby med Truma ett tag. Även den funkade i sträng vinter. Dock inte alls lika behaglig och jämn värme. Man fick även stödköra på gas ibland. Men man frös aldrig.
Man fick dock vara lite kreativ och lossa avloppsrören under vagnen så man fick fritt fall från köket ner i en hink. Hobbyn hade inga fel alls under tiden från ny tills vi sålde den.
Väger man in priset på vagnarna så var vi mest nöjda med Hobbyn. Vi bytte i princip endast för att få en vagn med ALDE där vi kan ha värmen på när vi reser på vintern. Med små barn och många stopp är det gött att komma in i en varm vagn och ta en fika och låta barnen leka av sig lite.

Det var ju kul, en del blir förståndiga till slut...

2020-02-21 kl 19:55

Som trådskapare tror jag att vi nu hamnat lite OT som man säger på forumspråk:) Dom som önskar diskutera vinteregenskaper skapar en ny tråd om detta förslagsvis. Och jag är fortfarande nyfiken på om Hagbard har några anknytningar till husvagnsbranschen? Eller om han bara trollar med oss...

/Lennart

2020-02-22 kl 10:06

LJN skrev:
jvmu: Vad kostade ett byte totalt med arbete?

Jag har ingen aning kabe tog hela kostnaden och vägde upp vagnen till 1900kg campea menade att kostnaden låg runt 40000 kr.

2020-02-22 kl 11:02

Hagbard, det räcker med en enkel googling så hittar du många som har problem med smart-d. Att hela systemet hänger sig frekvent och måste göras spänningslöst kan knappast vara brukarens fel.
Det finns till och med en knapp för att köra ALDE-pannan för sig själv om systemet ballar ur.
Angående pumpen, så var det pumpen till golvvärmen som var polvänd. Det resulterade i att när endast golvvärmen var igång så uteblev cirkulationen varpå pannan överhettade.
Men som sagt det är OT.
Man behöver inte så tillkrånglade system för att campa. Tända lampor funkar bättre med en strömbrytare än en pekskärm.

2020-02-27 kl 12:57

Hur kommer den globala COVID-19 påverka vårt campingresande till sommaren? Och kommer marknaden för fritidsfordon att drabbas med lägre försäljning och då med lägre prissättning. Vi ser redan nu hur denna vecka har utvecklat sig på världens börser och även den svenska. Många små- och fondsparare har sett rejäla dipp under veckan.
Själv lade jag säljorder i lördags på mitt halva fondinnehav och den delen klarade sig hyggligt men den andra hälften sjunker dag för dag...

Men viktigast är givetvis vår hälsa och att vi inte drabbas för hårt i Sverige.

/Lennart

2020-02-27 kl 17:39

Ja du, den som kan veta det redan kan sälja den kunskapen för en summa som väl kompenserar för börsrasen.

Rent direkt så ställer epidemin till det för tillverkande företag, som snart står utan diverse delar. En förskräcklig massa tillverkas ju i Kina, men inte just nu.

2020-02-28 kl 06:38

Jag skulle tro att fler väljer att semestra hemma i Sverige istället. Några som kanske redan har funderat på husvagn eller husbil kanske tar steget nu och köper en.
Sen om jag har förstått det rätt så skördar den vanliga influensan fler offer. Men det snackar man inte om längre, för det är bara så det är och alltid har varit.
Ett möjligt scenario kan också bli att det blir svårt att få tag i nya fordon/produkter då verksamheter tvingas stoppa produktionen pga många sjukdomsfall.
Vi hade tex problem förra året på jobb då mer än 30 pers blev drabbade av vinterkräksjukan.

2020-02-28 kl 07:36

Tror också att resandet utomlands kommer att minska beroende på utvecklingen kommande veckor. Och blir det större problem i Sverige så kommer det också påverka vårt köp- och konsumtionsmönster. Edit: På ett forum fanns jag denna åsikt och text som speglar det jag tror kommer om problemen med COVID-19 fortsätter:

"Alltså, osäkerheten hämmar säkert beslut om inköp av både det ena och det andra. Resor, bilbyten, hemrenovering, veteranbilsrenoveringar mm osv. Allt stannar väl upp när allmänheten håller andan. Vem vet vilka jobb som försvinner eller om det blir A-kassa framöver? Det kommer ju att påverka såväl bruttonationalprodukt som stora företags vinst och små företags överlevnad. Dvs ekonomiska problem långt utöver börsvärdet och aktiekurser"

Inom den koncern jag jobbar så har ett regelverk satts upp. Inga resor längre utan fokus på virituella möten. Och reser man på en privatresa till ett COVID-19 drabbat område så får man inte komma tillbaka till jobbet efter hemkomst utan måste då vara hemma i minst 14 dagar.

/Lennart

2020-03-01 kl 12:28

Som jag skrivit i ett annat forum och tråd så tillhör vi de som tvivlar på vår planerade resa till Italien och Gardasjön.
Tittar nu på Frankrike i stället men ser att de börjat öka där också.
Kan kanske sluta med att det blir Sverige eller Norge.
Vi har ju trots allt hjul på huset.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-03-01 kl 17:58

Det här kommer att sprida sig överallt, om du väntar länge nog.
Samtidigt dör 300000 personer i vanlig influensa varje år. Men vi reser ändå.

2020-03-01 kl 19:11

appersson850: Får hoppas att du får rätt att det inte blir några märkbara effekter av COVID-19 i samhället mm. Vi får analysera facit till sommaren. Jag kommer att följa kommande vecka om det blir fortsatta fall på världens börser. Förra veckan föll Sverige börsen runt 11,5% och övriga börser i världen runt samma. Något som styr kapitalet är ekonomisk risk för vad COVID-19 kan föra med sig.

/Lennart

2020-03-01 kl 20:50

Ja, men om börsfallet är samma sak som inskränkningar i vart du ska åka på semester, eller inte, det beror på vad det är som får dig att ändra semesterplanerna.

Är det oron för att du ska bli sjuk av viruset är det en annan sak. Det bryr sig inte världsekonomin om. Det finns tillräckligt med folk på planeten ändå.

Men om det är så att du befarar att du inte kan finansiera din semesterresa, då är du inne på samma spelplan. Börsfallet beror på att just nu fungerar den av världsomfattande handel och transporter så beroende globala ekonomin inte som den brukar. Det märks redan, och investerarna är rädda för att det kommer att märkas ett bra tag till. Jag håller med, för när det blir så att komponenter till tillverkande industri tar slut, då tar det oftast nåt år innan allt är tillbaka i normala gängor igen. Leverantörer kan ju inte bara öka kapaciteten tiofalt över en natt, för att köra ikapp. Fartyg tiodubblar inte sitt antal bara så där, för att köra ikapp, de heller.

Risken är förstås uppenbar att det blir som den du citerade ovan säger, alltså att mindre tåliga företag går omkull och deras anställda blir arbetslösa. Om du är beroende av ditt arbete för att ha råd att åka ut med campingfordonet, då får du förstås bli hemma. Har du så stabil ekonomi att du har råd att åka ändå, då är det tillbaka till ruta ett, den om ifall du är rädd eller ej. En del kommer att vara rädda, så beläggningen på typiska resmål kommer förmodligen att sjunka. Det kan göra att det går att få en billigare resa, för den som fortfarande kan. Och vågar.

2020-03-07 kl 08:45

LJN skrev:
Som trådskapare tror jag att vi nu hamnat lite OT som man säger på forumspråk:) Dom som önskar diskutera vinteregenskaper skapar en ny tråd om detta förslagsvis. Och jag är fortfarande nyfiken på om Hagbard har några anknytningar till husvagnsbranschen? Eller om han bara trollar med oss...

Ja det är väl konstigt sa han som ställde frågan?

Vad handlar frågan om?

Om att byta vagn eller om Hagbard?

Är ingen narcissist som sådan och har absolut inget intresse av vad en del anser eller inte anser utan bara en enkel medverkan till att försöka lösa en del problem som en del får utan att rapa upp vilka skolor eller utbildningar man har för att ev glorifiera egen person för att kunna passa in i en ev. sandlåda.

2020-03-07 kl 11:22

Bäste Hagbard, jag var bara nyfiken på om du arbetar eller har varit i husvagnsbranschen. Och givetvis så behöver du inte svara på detta. Vi är ju så få deltagare på detta forum och har jag förnärmat dig så ber jag om ursäkt för detta.

Hälsningar, Lennart

/Lennart

2020-03-16 kl 09:57

Intressant KABE modell som KVD säljer för WASA Kredits räkning, vad tror ni att den går för? 380-400-420 kkr ?

https://www.blocket.se/annons/goteborg/kabe_royal_630_e_tdl_fk_ks_husvagn_med_mover/88825249

/Lennart

2020-03-16 kl 12:53

Det stod inte någon totalvikt angiven i annonsen, så jag kollade. 2000 kg, lastvikt 245 kg.

Om inte bilderna ljuger fullständigt har den inte två axlar heller.

2020-03-16 kl 13:22

Stämmer bra, det är en trevlig "pensionärsvagn" för två personer :)

/Lennart

2020-03-16 kl 16:45

En campinggranne hade en sådan som Kabe fick ta tillbaka då tjänstevikten inte stämde. Med en komposittub tub och halvfull vattentank vägde den strax över 1900kg. Nu har han en 590 istället. Den vägde 150kg mer än vad den skulle. Så kontrollväg innan köp.
Ja det gäller inte bara Kabe, men tex Polar och Knaus väger alla vagnar när de lämnar fabriken. Vilket gör att man på pappret har högre tjänstevikt om man tex beställer AC från fabrik.
Kabe hade samma tjänstevikt oavsett utrustning, utrustningen räknades som last typ. Iallafall så jag fick det föklarat för mig när jag ifrågasatte att tjänstevikten sällan stämde på de Kabevagnar vi tittade på.

2020-03-16 kl 17:34

Bra tips och bra att veta! Att väga en vagn som är på nätauktion låter sig nog inte göras? Jag har dock ställt frågan nu till KVD om dom kan verifiera aktuell tjänstevikt.

Edit: Idag har KVD svarat att dom inte kan ta reda på vagnens rätta vikt och dom vill inte heller ringa KABE för mer info. Har också frågat om reklamationsrätt gäller om vagnen väger säg 5 % över angiven tjänstevikt. KVD har inte svarat på detta utan hänvisar bara till angiven information för auktionen.

/Lennart

2020-03-22 kl 19:39

Uppdatering: Då jag på grund av viktosäkerhet och lite Corona-oro så klev jag inte in i budgivningen. Slutpriset blev 361 kkr + klubbslagsavgift till KVD. Av en händelse så har vagnen hamnat i lilla Askersund där jag bor. Jag går förbi Husbilstjejen nära på varje dag och har sett vagnen genom trådstaketet och den ser jättefin ut. Men vad den egentligen väger är en osäkerhetsfaktor.

https://www.blocket.se/annons/orebro/kabe_royal_630_fk_ks__mover/88986187

/Lennart

2020-03-22 kl 20:10

Drygt 100 tkr upp där, skaplig förtjänst.

2020-03-23 kl 10:15

Nåja, den är inte såld än.

2020-03-23 kl 13:21

Precis, den nuvarande Coronakrisen kommer att förändra vårt köpbeteende med mera närmaste tiden. Det blir troligen köparens marknad. Jag har bokmärkt ett 15-tal intressanta husvagnar på blocket för närmare 2 månader sedan. Endast en vagn är borttagen från min lista och idag på blocket finns totalt 5383 st till salu.

/Lennart

2020-03-23 kl 17:15

Man är inte jättesugen på att handla saker.
Vi skulle lägga om taket, men jag kommer nog göra det ändå. Slutar alla konsumera blir krisen långt värre. Jag är av uppfattningen att landet måste hållas igång av de som kan. Krävs lite nytänk och uppfinningsrikedom, men vi klarar oss igenom denna krisen.

2020-03-23 kl 19:40

apersson850 skrev:
Nåja, den är inte såld än.

Så sant.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1567 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 633 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842