Köpa ny Kabe. / av Skruven

Köpa ny Kabe.
2021-02-02 kl 17:07

Äger idag en Adria 522up 2018 som jag ägt sen ny.

Nöjd med vagnen i de stora hela som klarar både vinter och sommar bra.

Visst har den väl lite enkla saker kan man tycka och el-golvvärmen som är lite ojämn.

De känns också som att vagnen har lite isolering då man hör ljudet av regn och andra ljud väldigt mycket.

Men annars håller Adria bra kvalitet och fin inredning.

Sen är ju priset också väldigt överkomligt för vad man får tycker jag.

Nu funderar jag på att byta till en Kabe Imperial 2018 fast mycket större.

Känslan i en Kabe känns mer mysigare och påkostad.

Betydligt mycket mer pengar ocks.

Och vissa lyxgrejer kanske är lite överskattade.

Men ni som har en nyare Kabe eller haft. Är de värt pengarna?

Vet att Kabe har mycket bra grejer som man betalar för men om man ser i de stora hela.

Är de mycket tystare invändigt och bättre grejer.? Tyst cirkulationspump?

Jag bor ju i vagnen året runt för jobbet, plus lite semester i långa loppet.

Kanske de är värt pengarna.?

2021-02-02 kl 18:50

Glöm inte kolla på Tabbert, dubbla tak och med bra isolering.

2021-02-02 kl 19:55

Jo jag har kollat lite på dom. Men inredningen faller ej mig i smaken tyvärr.

2021-02-03 kl 09:03

Du får vad du betalar för. Vi är inne på vår andra Kabe, först hade vi en Royal 720 i tre år och nu har vi en 780, totalvikt 2650 kg Vi tittade på andra fabrikat när vi bytte sist men det fanns ingen med den komfort i sittgrupp och sängar som vi vant oss vid. Vissa vagnar gick det inta att stänga dörrar och skåp ordentligt i när de inte stog inomhus. Vi använder vagnen ca 100 -110 nätter per år. Vi åker runt med den på somrarna och står säsong på vintern och det fungerar fantastiskt. Vi kan inte få en bättre vagn. Dessutom bra andrahandsvärde och väl utbyggt servicenät om något skulle hända.

2021-02-03 kl 11:29

Inget är bombsäkert. Det finns de som har bekymmer med Kabe också, liksom det finns de som tycker Tabbert är bra. Jag är inne på min tredje Tabbert.

Men rent generellt är det så att dyrare vagnar är dyrare, till hälften för att tillverkaren vill tjäna mer pengar och till hälften för att det sitter bättre grejor i dem.

2021-02-03 kl 20:08

Jag funderar på en Kabe imperial 740 tdl fk 2018.

Som sagt. De är ju inte billiga trots att den är 3år. Jag hoppas man blir nöjd om de blir ett köp.
De är ju alla fall två nya husvagnar av en Adria.

Men bor man i vagnen över 250 dagar per år så vill jag ha de likt ett hem som möjligt.

Tittar på en vagn som har soffan i mitten. Gillar de stuket samt planlösningen.

Någon som haft en sådan och med kök fram?

2021-02-03 kl 22:29

Jag tyckte frontkökmodellerna var snygga till en början och med soffan mitt i vagnen. Sedan har jag tänkt om, inte med anledning av FK utan av soffans placering, jag tror man sitter skönare i en U-soffa när man softar framför TV'n. Men det är vad jag tror. :-)

2021-02-03 kl 22:48

Beror kanske på hur det ser ut där man oftast står uppställd också. Står man på en camping med dragen utåt så är det oftast bäst utsikt med soffan fram. Med soffan i mitten tittar man bara in i grannens förtält. Men det blir kanske nåt annat när man ligger ute på jobb... Om du tittar mycket på TV så kan det vara värt kolla var den hamnar bäst i resp planlösning.

Håller annars med, bor man 250 dagar per år i husvagnen skulle jag också välja en Kabe. Jag har aldrig suttit i någon vagn som har bättre komfort i soffan än Kabe. Sen känns dom välbyggda och mysiga även i övrigt. Men visst har vi läst i dessa trådar om dom som haft många fel på även nya Kabe. Man kan väl hoppas att om man köper en begagnad så har man hunnit fixa dom flesta fel under garantitiden.

2021-02-04 kl 16:07

Riktigt fina vagnar Kabe gör men dom har också ganska så stora problem med kvalitetsmissar. Glöm inte att även kolla på Polar om du vill ha en fin Svensk kvalitetsvagn. Tror även att dom har mindre kvalitetsmissar mot Kabe.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-02-04 kl 17:15

Jag tycker att vagnar med soffan i mitten tenderar att ha sämre sittkomfort oavsett märke. En Kabe med soffan i mitten har inte lika skön soffa som en Kabe med soffan fram. Jag provade i princip alla varianter innan jag bestämde mig för den klassiska lösningen med soffan fram, dubellsäng och våningssäng bak.
En grej som stör mig med Kabe är att sängarna är så smala.
Jag valde en Knaus Scandinavian Selection istället. Bättre sängar men sämre soffa, dock inte obekväm på något sätt.

2021-02-04 kl 17:19

Det är så olika. Senast jag blev tvungen att köpa en vagn fick jag tag i en begagnad som såg rätt vettig ut. Tio år gammal.

Här är listan på det som fixats de två första åren. De tre första raderna gjorde handlaren innan jag hämtade den. Resten har jag fixat själv.

Här handlar det dock inte om något årligt 250-dagarsslitage. Ligger nog på sammanlagt 30-40 övernattningar under två år.

Byte kabel till bilen
Byte av däck
Intyg för totalviktshöjning
Registreringsbesiktning 1590 -> 1700 kg
Nytt draglås
Byte säkerhetsvajer
Borttagning dragbalkstäckning
Montering cykelhållare (kula)
Montering tvättlinehållare
Demontering reservhjulshållare
Smörjning av stödbensskruvar
Riktning av en stödbensskruv
Ny antennkabel från TV-antenn till TV-hylla
Justering av hylla i skåpet mellan sängarna
Dämpkuddar på en lucka över ena sängen
Shimsning av underlag till toalettkassett
Reparation av vattenläcka vid toalettspolning
Byte av kran i toalett (läcka)
Montering av magnetlås på dörrar
Montering av krokar i toalett och garderob
Montering av 12 V uttag vid dörr
Montering av 12 V fördelning under TV-hylla
Montering av TV-konsol på vägg över TV-hylla
Riktning av myggdörren
Tio nya gardiner till fönstren
Två nya kuddar i samma tyg som gardinerna
Tvätt av sittdynor
Installation av två vägguttag vid sittgruppen
Rengöring av vattentank
Byte av vattenpump
Renspolning av igenslammat avlopp
Installation av relä för vattenpump
Åtdragning av handtag till yttre kylskåpsdörr
Byggt hållare till sophinken
Shimsning av dörr över köksbänken
Byte av läckande avloppsbrunn i köksvasken
Byte av kökskran
Reparation av fastsättning av front på besticklåda
Demontering och rengöring av takluckor
Installation av batteribackup för termostat
Installation av extern inomhusgivare för termostat
Installation av utomhusgivare för termostat
Uppsnyggning av elinstallation vid elcentral
Installation av batterifrånskiljare
Montering av stödbussning i handtag till toaletten
Sensor för belysning i kylskåpet
Låshakar på takluckan i toaletten
Glashylla i vitrinskåpet innanför dörren
Installation av fyra vägguttag vid sängarna
Byte av TV-antenn
Installation av brytare för 12 V matning till antennförstärkaren
Omkoppling till original TV-antennkabel (det var inte kabeln det var fel på, det var antennen)
Antennkabel från original antennuttag
Tätning av muff för TV-antennröret på taket
Byte av anslutningsmutter till magnetventil för spolning
Invändig shimsning av läppackning till toakassett
Silkonbehandling av toalettpackning
Heltäckningsmatta på toaletten
Behandlat skavanker med färgad möbelpolish
Bytt ut mikrovågsugnen till en fungerande (den ursprungliga fungerade från början)

2021-02-04 kl 22:37

Köpte en ny Kabe 2018 och är väldigt missnöjd.
Massor av fel.
Inte värd pengarna.
Haft flera nya Cabby tidigare med betydligt bättre kvalitet och framförallt betydligt mindre fel.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger än så länge en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-02-05 kl 06:28

Jag köpte min Knaus 2018 och har använt den ungefär två helger i månaden, plus sommarsemester och något skollov. Vi är inte säsongare utan drar vagnen med oss. Använder den likt husbil nästan.

Följande problem har vi haft.

Pumpen till Aldepannan började väsnas efter två veckor. Det var fel version monterad. Fick en ny och bytte själv.
Kylskåpet strulade och hade svårt att hålla sig kallt. Monterade fläktar och flyttade en givare i skåpet. Sen fungerade det.
Stödbenen böjs väldigt lätt och det är svårt att få vagnen riktigt stabil. Ingen lösning på det ännu.

Hobbyn vi hade i 10 år innan bjöd inte heller på några större överraskingar.

Fläktbyte i Truma, en gång.
Ett par vattenpumpar.
Trasiga kranar byttes några gånger.
Laddaren pajade som på så många andra Hobby.
Justering av luckor och dörrar. Det kommer med tiden på alla fordon man använder. Så jag räknar inte det som ett fel.

2021-02-05 kl 06:33

De jag känner som har nyare Polar eller Kabe gnäller mest om elsystemet. De har pekskärmar till belysning osv. Och de har tydligen en förmåga att hänga sig så man får bryta strömmen osv för att komma igång igen.
Givetvis störigt, men inget som fysiskt gått sönder eller läckt in vatten.
Känner två stycken som har Kabe classic utan de finesserna. De har inte haft några problem alls.

2021-02-05 kl 08:47

chriper skrev:
Massor av fel.
Inte värd pengarna.
Haft flera nya Cabby tidigare med betydligt bättre kvalitet och framförallt betydligt mindre fel.

Jasså de var inte bra. Men allt fick du fixat på garanti eller?

Vad var de för Kabe modell du hade ?

2021-02-05 kl 09:37

David skrev:
De jag känner som har nyare Polar eller Kabe gnäller mest om elsystemet. De har pekskärmar till belysning osv. Och de har tydligen en förmåga att hänga sig så man får bryta strömmen osv för att komma igång igen.
Givetvis störigt, men inget som fysiskt gått sönder eller läckt in vatten.
Känner två stycken som har Kabe classic utan de finesserna. De har inte haft några problem alls.

De med displayen verkar ju vara ett störigt fel som ovan nämnde.

Och faktiskt blev de felet när jag titta på en kabevagn. Att han fick stänga av huvudströmmen.

Är de något fel man ska vara uppmärksam på eller för man leva med att den hänger sig.?

2021-02-05 kl 09:48

De blev tillslut ett köp av en begagnad 2018 Kabe 740 imperial med frontkök, mittsoffa plus tvärställd dubbelsäng bak.

Gillar verkligen de stuket på vagn så jag hoppas jag blir nöjd i den.

Håller med om att soffan fram har en aning skönare komfort, men är man själv eller två personer så kan man halvligga skönt i mittsofforna också.

Hoppas jag ej blir besviken nu när man ser era kommentarer om att Kabe har en del småfel.

Vagnen kostar ju en del pengar så man vill inte ha en massa krångel i onödan.

Hoppas även på att de flesta fel är åtgärdade under garanti-tiden.

Displayen verkar ju vara ett störigt fel som ovan nämnde.

Och faktiskt blev de felet när jag titta på vagnen. Att han fick stänga av huvudströmmen.

Är de något fel man ska vara uppmärksam på eller får man leva med att den hänger sig.?

2021-02-06 kl 09:38

Jag gratulerar till din nya fina vagn. Hoppas du blir nöjd med den. Är den köpt på en firma så antar jag att man har någon tids garanti, ifall något skulle krångla. Men vi hoppas den fungerar bra.

2021-02-06 kl 14:53

Skruven skrev:
chriper skrev:
Massor av fel.
Inte värd pengarna.

De har fixat det mesta på garanti. Men det är surt när man tror man köper kvalitet och det mesta krånglar.
Tyvärr är det inte slut på eländet. Just nu går inte cirkulationspumpen till golvvärmen som den ska och kylskåpet går inte på 230.
Jag har en 630 Royal -18.
Hur som helts kommer den inte bli gammal i min ägo.
Tittar efter vettigt alternativ.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger än så länge en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-02-06 kl 15:12

Jan-E skrev:
Jag gratulerar till din nya fina vagn. Hoppas du blir nöjd med den. Är den köpt på en firma så antar jag att man har någon tids garanti, ifall något skulle krångla. Men vi hoppas den fungerar bra.

Tack Jan-E.

Ja jag hoppas verkligen den håller måttet när de ska vara bland de finaste vagnarna.

Köpt på firma så de är 3 månader garanti.

Jag bor 4 dagar varje vecka i den. Så jag testar ju vagnen direkt för att se så allt lirar.

Annars får jag väl ha Adrian som reserv.

2021-02-06 kl 15:19

chriper skrev:
Skruven skrev:
chriper skrev:
Massor av fel.
Inte värd pengarna.

De har fixat det mesta på garanti. Men det är surt när man tror man köper kvalitet och det mesta krånglar.
Tyvärr är det inte slut på eländet. Just nu går inte cirkulationspumpen till golvvärmen som den ska och kylskåpet går inte på 230.

Förstår din känsla när man handlat något så dyrt å nytt. Å så är de mer fel än en gammal.

Och köper man en billigare vagn så är de mer överkomligt att saker kanske går sönder.
Men köper man en vagn för de dubbla för att de är en Kabe. Då svider de mer med strul trots att de är garanti.

De tar massa energi och tid för en annan. De betalas ju ej av garanti.

Hoppas de får ordning på de och allt lirar. Efter 3 år ska inte såna enkla saker strula.

De moderna elektriska prylarna kan jag förstå att de kan jävlas någon gång. Men kylskåp och pump ska ju bara lira.

2021-02-07 kl 13:56

Angående pumpen på ALDE så var det en pump som sitter bredvid pannan, inte vispen som sitter i expansionskärlet som vissa envisas med.

Har pumpen en liten röd skruv på sig för att reglera hastigheten, så är det de dåliga pumpen.
Den bra pumpen är svart och blå, med ett större blått vred för hastigheten. Den är dessutom mycket tystare och drar hälften av vad den andra gjorde.

2021-02-07 kl 14:50

David skrev:
Angående pumpen på ALDE så var det en pump som sitter bredvid pannan, inte vispen som sitter i expansionskärlet som vissa envisas med.

Har pumpen en liten röd skruv på sig för att reglera hastigheten, så är det de dåliga pumpen.
Den bra pumpen är svart och blå, med ett större blått vred för hastigheten. Den är dessutom mycket tystare och drar hälften av vad den andra gjorde.

Nä den är elvispen väsnas faktiskt. För sån har jag på min Adria just nu.

Tror Kabe har den riktiga cirkulationspumpen eller rätta mig om jag har fel.?

För du David pratar om din Knaus nu va?

2021-02-07 kl 17:29

Aldes pump 2928433, som sitter i toppen på expansionskärlet, har förvisso en begränsad livslängd. Jag har renoverat en sådan, i en av mina vagnar.

De nyaste pumparna är de med blått liv, 3020049 och 3020031. Den första har ett blått vred för hastighetsinställning, den andra styrs från panelen och reglerar farten med PWM.

Alla dessa drivs med 12 V. Tidigare hade de ibland två pumpar i samma vagn, en 12 V (vispen) och en 230 V nere vid pannan.
Uppenbarligen har de insett att vispen inte håller måttet, och att folk vill ha varmt även om de bara har 12 V tillgängligt, så det är förstås därför de utvecklat en rejälare pump för 12 V också.

Mina två senaste vagnar, med Alde Compact 3000 resp. 3010, har båda haft vispen, och enbart den.

2021-02-07 kl 17:57

Skruven skrev:
David skrev:

Nä den är elvispen väsnas faktiskt. För sån har jag på min Adria just nu.

Tror Kabe har den riktiga cirkulationspumpen eller rätta mig om jag har fel.?

För du David pratar om din Knaus nu va?

Även Adria Alpina har den "riktiga" cirkulationspumpen. Alltså, den modell som sitter monterad i direkt anslutning till pannan. Adria Alpinas "riktiga" cirkulationspump är 12V-driven då Alde enligt uppgift jobbar på att gå ifrån 230-alternativet.

Även Kabe har tidigare använt en "visp" i expansionskärlet för drift bortom 230V-anslutning på vagnar där huvudpumpen drivs via 230V. Jag gissar att man gått ifrån detta för att nu använda samma modell av pump (12V) som ex Adria Alpina har installerad.

2021-02-08 kl 10:22

Ja, så har jag också uppfattat det. Min 3010-panna har två utgångar för cirkulationspump, 230 V resp. 12 V. I panelen får man välja om man vill tvinga den att köra på 12 V (det fungerar ju alltid), eller om pannan automatiskt ska välja 230 V pump om 230 V finns tillgängligt, annars 12 V. I min anläggning, som bara har en 12 V pump, sitter kabel 3010237, som gör om två pumputgångar till en.

2021-02-08 kl 14:27

chriper skrev:
Skruven skrev:
chriper skrev:
Massor av fel.
Inte värd pengarna.

Blir lite fundersam här?

Tillverkar Kabe cirkulationspumpar?

Tillverkar Kabe Kylskåp?

2021-02-08 kl 17:33

Nä givetvis inte, men de monterar dem.
Jag har personligen fixat två felkopplade pumpar i två olika Kabevagnar från 2019. Samma felkoppling (polvända) på båda. Säkert samma person som monterat dem. Det borde dock ha förekommit någon form av kontroll före leverans. Så där brast både Kabe och ÅF kan jag tycka. ÅF hade dessutom haft en vagnen inne på service utan att hitta felet.
Ingen cirkulation på radiatorerna vilket resulterade i att pannan överhettade.

2021-02-09 kl 08:45

David skrev:
Nä givetvis inte, men de monterar dem.

Vilka?

Fabriken eller ÅF?

Fabriken har jag svårt att tänka mig.

Men däremot att ÅF "lånat" från någon vagn och att sedan "någon duktig" monterat tillbaka och kanske inte varit så hundra på hur det skulle vara kopplat.

2021-02-09 kl 11:06

Självklart monteras både kylskåp och cirkulationspumpar när vagnen byggs på fabriken. Det är inget som man extrautrustar med hos handlaren.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 605 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206