Köpa ny Kabe. / av Skruven

Dölj första
Köpa ny Kabe.
2021-02-02 kl 17:07

Äger idag en Adria 522up 2018 som jag ägt sen ny.

Nöjd med vagnen i de stora hela som klarar både vinter och sommar bra.

Visst har den väl lite enkla saker kan man tycka och el-golvvärmen som är lite ojämn.

De känns också som att vagnen har lite isolering då man hör ljudet av regn och andra ljud väldigt mycket.

Men annars håller Adria bra kvalitet och fin inredning.

Sen är ju priset också väldigt överkomligt för vad man får tycker jag.

Nu funderar jag på att byta till en Kabe Imperial 2018 fast mycket större.

Känslan i en Kabe känns mer mysigare och påkostad.

Betydligt mycket mer pengar ocks.

Och vissa lyxgrejer kanske är lite överskattade.

Men ni som har en nyare Kabe eller haft. Är de värt pengarna?

Vet att Kabe har mycket bra grejer som man betalar för men om man ser i de stora hela.

Är de mycket tystare invändigt och bättre grejer.? Tyst cirkulationspump?

Jag bor ju i vagnen året runt för jobbet, plus lite semester i långa loppet.

Kanske de är värt pengarna.?

^^ Första inlägget ^^
2021-02-02 kl 17:07

Äger idag en Adria 522up 2018 som jag ägt sen ny.

Nöjd med vagnen i de stora hela som klarar både vinter och sommar bra.

Visst har den väl lite enkla saker kan man tycka och el-golvvärmen som är lite ojämn.

De känns också som att vagnen har lite isolering då man hör ljudet av regn och andra ljud väldigt mycket.

Men annars håller Adria bra kvalitet och fin inredning.

Sen är ju priset också väldigt överkomligt för vad man får tycker jag.

Nu funderar jag på att byta till en Kabe Imperial 2018 fast mycket större.

Känslan i en Kabe känns mer mysigare och påkostad.

Betydligt mycket mer pengar ocks.

Och vissa lyxgrejer kanske är lite överskattade.

Men ni som har en nyare Kabe eller haft. Är de värt pengarna?

Vet att Kabe har mycket bra grejer som man betalar för men om man ser i de stora hela.

Är de mycket tystare invändigt och bättre grejer.? Tyst cirkulationspump?

Jag bor ju i vagnen året runt för jobbet, plus lite semester i långa loppet.

Kanske de är värt pengarna.?

2021-02-09 kl 11:11

Hagbard bara "trollar" med Er :)

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-02-09 kl 15:51

David skrev:
Angående pumpen på ALDE så var det en pump som sitter bredvid pannan, inte vispen som sitter i expansionskärlet som vissa envisas med.

Har pumpen en liten röd skruv på sig för att reglera hastigheten, så är det de dåliga pumpen.
Den bra pumpen är svart och blå, med ett större blått vred för hastigheten. Den är dessutom mycket tystare och drar hälften av vad den andra gjorde.

Det är den pumpen jag har som gett upp två gånger.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger än så länge en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-02-09 kl 17:43

Chriper du har alltså den med röda vredet.

Jag ringde ALDE om den när min pajade. De sa att den var kass och det var den blåa som man skulle ha. Tog en kort video på hur pumpen lät, körde förbi min ÅF. Fick en ny blå med mig hem och rabatt på lite andra prylar jag köpte för att jag fixade bytet själv. Den blå har fungerat felfritt i två år nu.

2021-02-09 kl 20:02

Och den bra pumpen sitter på vilka vagnar då?

Och från vilken årsmodell ?

2021-02-09 kl 20:05

Tyvärr är de väl mer så idag. Saker ska gå fortare och generera mer pengar. Idag är de ju sämre kvalitet på prylarna fast de kostar betydligt mer.

Tyvärr är de vi som handlar husvagnarna som får irritera oss och köra vagnen hit och dit för lagning.

2021-02-10 kl 06:21

Känns som att de dåliga pumparna används fortfarande. En kompis köpte en helt ny Dethleffs för ett litet tag sedan. Den har två pumpar, och det var både den blå och den röda. Blå var till golvvärmen och den röda satt närmast pannan och var till radiatorerna.

Så antingen har tillverkarna köpt på sig ett antal pannor där den röda ingick, eller så levererar ALDE fortfarande den dåliga pumpen med nya pannor.
Så det spelar nog ingen roll vilken fabrikat på vagn man väljer. Obs det är bara gissningar från min sida.

2021-02-10 kl 09:16

När jag tittar på Aldes websida kan jag se både pumpar med blått liv och pump med röd ratt för inställning av hastighet. Priserna står inte på websidan, men troligt är förstås att den äldre pumpen är billigare. Så hos husvagnstillverkarna är det frågan om det är teknikerna eller ettöresräknarna som styr. Ofta är det de senare, och då kan du säkert få en "ny" vagn med en "gammal" pump.

2021-02-10 kl 16:47

Om jag inte minns fel så var det knappt 200 spänn skillnad på dem hos min ÅF. De hade dessutom bara de blå hemma eftersom de hade bytt en hel del av den röda och ville inte att kunder kommer tillbaka med samma problem igen.

2021-02-10 kl 19:19

Det borde ju inte räcka för att de ska spara in vad garantijobb kostar.

2021-02-13 kl 18:22

David skrev:
Chriper du har alltså den med röda vredet.

Jag ringde ALDE om den när min pajade. De sa att den var kass och det var den blåa som man skulle ha. Tog en kort video på hur pumpen lät, körde förbi min ÅF. Fick en ny blå med mig hem och rabatt på lite andra prylar jag köpte för att jag fixade bytet själv. Den blå har fungerat felfritt i två år nu.

Nej jag har den med blå vredet.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger än så länge en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
2021-02-19 kl 08:16

Ni som verkar vara rätt pålästa med de mesta.

Någon som har erfarenhet av smartD remote systemet Kabe har.?

Bör man köpa ett extra simkort med en extra månadskostnad och använda sin totala mängd surf man har med mobilen eller ett gratis tomt simkort man fyller på eftersom?

Min vagn kommer stå med ström på så jag tänkte hur mycket surfen tickar för att ha appstyrning aktiv?

2021-02-20 kl 09:24

Jag har för mig att smartD använder sig av SMS. Appen skickar info som SMS till vagnen, sedan skickar vagnen tillbaka info med SMS. Men det kanske inte funkar så längre.

2021-02-21 kl 15:05

Skruven skrev:

Bör man köpa ett extra simkort med en extra månadskostnad och använda sin totala mängd surf man har med mobilen eller ett gratis tomt simkort man fyller på eftersom?

Min vagn kommer stå med ström på så jag tänkte hur mycket surfen tickar för att ha appstyrning aktiv?

Det använder en router med eget sim kort.

2021-02-21 kl 16:31

chriper skrev:
Skruven skrev:

Det använder en router med eget sim kort.

Jo så långt är jag med. Vet du hur mycket surf de drar att ha de aktivt? Är de 1gb vecka / månad?

2021-02-23 kl 12:44

Hej,

Vi är inne på vår andra nya KABE med diverse problem.
Den första hade vi 27 st fel på som åtgärdades på garanti.
Den vi har idag, årsmodell 2018, har vi också haft en del fel på, doch inte lika många.
Vi valde bort routern då det var den som orsakade mest problem med panelen.
Vi har endast behövt starta om vår panel en gång.
Nästa köp lutar åt en bättre begagnad för att minimera riskerna för garantiärenden.

Vet inte hur nya Polar mäter sig med KABE?
Väldigt fina vagnar, men det finns även problem där.

Många av "felen" kan avhjälpas av återförsäljare innan leverans.

Jens

2021-02-24 kl 08:06

@Jens Oj, 27 fel!!!:O Jag noterar din mening: "Nästa köp lutar åt en bättre begagnad för att minimera riskerna för garantiärenden." Så alla fel fixades inom garantitiden då och dom har fungerat bra därefter? Ja det stärker ju i så fall min tanke om att det är bättre att köpa en bättre begagnad Kabe och kanske även andra fabrikat. Risken med det är väl möjligen om alla fel inte fixats, eller om det dyker upp nya... På beg är det väl bara tre månaders garanti, så risken är att man själv åker på att betala för att åtgärda fel som kanske orsakats av slarv vid tillverkningen.

2021-02-24 kl 14:20

Kabe har ju blivit känd för att ha väldigt mycket problem.
Detta har jag inte hört att Polar har så skulle jag köpa Svenskt så skulle jag lägga mina pengar på en ny Polarvagn. Sen tycker jag även dom är lite snyggare.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-02-24 kl 19:58

Oj. Säger detsamma.
27 fel på en så dyr vagn skrämmer mig lite. Ändå så säljer Kabe så mycket nya vagnar. Något måste de göra väldigt bra som väger upp alla missar, eftersom vi/kunder köper dem.

Jens.
Kan du uppge vilka de större felen var så man kan hålla utkik när man får sin vagn.

Jag har ju köpt en begagnad Kabe 2018 som jag får om en vecka.
Den har jag 3mån garanti på. Jag hoppas verkligen de förra ägarna fixat garantifelen.

2021-02-24 kl 20:49

Kommer inte ihåg allt, köpte vagnen ny 2012 (2011-års modell).
Men det var köksfläkten som ej fungerade, dimmer som ej fungerade, stereo fel inkopplad, LED list som lyste med fel sken jämfört mot andra, ugnsluckan gick ej att stänga mm.

Den vi har nu, 2018, har det endast varit småsaker. Det har bla varit frontfönstrets mörkläggningsgardin, men fungerat bra sedan byte. De nya kylskåpen är väldigt känsliga för dippar i el-stolpen. Börjar pipa så fort strömmen belastas för mycket. Nu under vintern när de flesta kör 3 kw på pannan har det varit sjukt jobbigt. Vi står dessutom långt ner på campingen och har således fått ström "sist". Enligt Dometic är de nya kylskåpen känsliga.

Smart D panelen har fungerat bra. Som jag skrev tidigare så har det mest varit problem med dom som har Wi-Fi.

2021-02-24 kl 20:51

En del fordon säljs inte pga kvalitet, utan på sitt namn.
Fråga någon som kör bärgare vilka bilar som bärgas mest....Volvo V90 svara de flesta :(

2021-02-25 kl 08:40

Jens och Anneli skrev:
En del fordon säljs inte pga kvalitet, utan på sitt namn.
Fråga någon som kör bärgare vilka bilar som bärgas mest....Volvo V90 svara de flesta :(

Till Volvos försvar kan man möjligen säga att V90 är en av dom bilar det säljs mest av, så därför bärgas den förmodligen oftare än mera udda märken. Men det ligger säkert något i det du säger också. Volvo har byggt upp ett rykte som välbyggda kvalitetsbilar med bilar som Amazon, 142, 240, 740 osv... Sen köpte Ford Volvo och idag ägs dom av kinesiska Geely, samtidigt som bilarna blivit mer tekniskt avancerade med fler fel som följd...

Lite ot kanske, men jag tänker att bortsett från ägarbiten kanske Kabe gjort ungefär samma resa. Man har under lång tid byggt upp ett gott rykte, men med mer avancerad teknik och jakt på lönsamhet så ökar antalet fel. En riskabel väg för både Volvo och Kabe. Det tar tid att bygga upp ett gott rykte, men det går snabbt att rasera.

2021-02-25 kl 19:26

Ja, lämnar bildiskussionen.

Hörde att Kabe tagit in folk från bemanningsföretag och tror att det blir svårt att få samma engagemang i den personalen. Om detta är sant så kan jag tänka mig att kvaliteten blivit lite svajig.

Sedan kan jag tycka att en del av felen kan avhjälpas hos ÅF om dom utför en ordentlig leveranskontroll innan produkten når kund.

Hoppas och tror TS blir nöjd med sitt köp.

Till Kabes försvar kan jag säga att så här långt har inget av de avhjälpta problemen återkommit.

Jens

2021-02-25 kl 19:32

Perra79 skrev:
Kabe har ju blivit känd för att ha väldigt mycket problem.
Detta har jag inte hört att Polar har så skulle jag köpa Svenskt så skulle jag lägga mina pengar på en ny Polarvagn. Sen tycker jag även dom är lite snyggare.

Det kan vara så men Polar gör ca 300 vagnar per år o Kabe gör ca 800 därför kan det låta som Kabe har problem. Men jag har bekanta med nya polar vagnar och dom är tyvärr inte bättre. Skillnaden är nog att det inte kommer ut så många av dom per år. När det är mer ä dubbelt upp av Kabe så kan det verka som där är mycket problem men procentuellt är det nog hugget som sticket. Spisar kylar o pannor är ju samma skräp

2021-02-25 kl 19:53

Ja, som en del säger....vill Du ha en blå eller röd vagn :)

Alla vagnar har väl sina för/nackdelar.

Vårt val på Kabe beror på en bra ÅF.

Jens

2021-02-25 kl 22:14

Stigande krav på låga produktionskostnader och kort tid från idé till marknadsintroduktion frestar på kvalitetsnivån också.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 698 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206