Köpråd: Första (begagnade) husvagnen / av zeder

• 8 svar
Köpråd: Första (begagnade) husvagnen
2020-05-27 kl 17:26

Hej,

Jag och sambon går i tankar om att köpa husvagn. Vi har lånat svärfars Polar från 90-talet tidigare och har gjort ett par turer med den.

Vi är en familj om 2 vuxna, 2 barn (11 år och 1 år) och har väl tänkt att ha vagnen året runt (om det är möjligt på vår budget). Barnkammare hade ju varit att föredra och även att åtminstone en av barnsängarna är ganska lång då sonen på 11 år redan är 160cm.

Då vi inte riktigt vet hur mycket vi kommer använda vagnen är vi lite nojiga för att lägga allt för mycket pengar på första vagnen så vi ligger i prisklassen någonstans runt 40-50 000kr.

Hur stor är prestandaskillnaden på en vagn för 40 respektive 60 000kr?

Det verkar ju finnas i princip obegränsat med vagnar från tidigt 90tal i denna prisklass så min fråga är egentligen vilka märken ska man INTE välja?

Andra tips som kan vara bra för oss att tänka på?

Vi har tänkt att renovera ytskikt osv invändigt men jag vill såklart helst slippa fukt, mögel eller mer allvarliga fel som innebär en större reparation.

Tacksam för alla svar.

/zed

2020-05-27 kl 18:08

I den prisklassen blir det ju givetvis lite äldre vagnar. De har ofta varit med om ett och annat, hos flera ägare.

Det senaste decenniet har jag behövt köpa två vagnar. Båda var tio år gamla, med en tidigare ägare. De var ändå i lite olika skick. Den senaste var mer sliten (mer oaktsam tidigare ägare) än den första.
Men båda hamnade i prisklassen vid eller lite över 150000.

Att ett och annat är repat, skavt eller trasig i en vagn för 50000 får man räkna med. Men som du skriver är det inte så farligt, jämfört med fuktskador, som är rena pesten i jämförelse.

Jag har nu tredje Tabbert i rad, men min åsikt är att individuellt skick på vagnen är av större betydelse än vilket fabrikat den har.

Min åsikt är att man ska ha vattenburen värme. Jag har provat båda. Vattenburen är helt överlägsen.
Om det även finns elvärme är det förstås bra, om man antar att man ska stå där det finns ström.

Kolla funktion på panna (både el och gasol), kylskåp (samma där), vattenpumpar, avlopp, belysning.
Kolla att det fungerar när du kopplar till bilen. Skick på däck och bromsar. Om du kopplar vagnen till bilen och drar åt bromsen med spaken på vagnen, så ska det gå rejält trögt att köra framåt. Släpp spaken igen och kolla att det fortfarande går att backa.

Fukt, fukt, fukt. Det finns exempelvis en enkel fuktmätare att köpa på Biltema. Mycket bättre än att inte ha någon koll alls. Gå och titta på vagnar i 150000-200000 kronorsklassen och se vad fuktmätaren visar. Då har du en referens när du tittar på en vagn som ligger i din önskade prisklass sen.

2020-05-28 kl 14:21

Tack för svar. Har några jag tänkte åka och kolla på framöver. Jag har faktiskt en fuktmätare hemma, vad torde vara rimlig nivå att ha i en husvagn?

En fråga till: Funkar det med el och gasolvärme om man har tänkt sig att vintercampa också eller ska man satsa på en med vattenburen värme och golvvärme?

Är Solifer ett bra märke? Funkar ex en Solifer 550 Jubilee med vintercamping? (el och gasolvärme på den, 1991 årsmodell).

Hur ska man tänka med förtält för en vagn som man funderar på vintercamping med? Behövs det ett separat förtält för det ändamålet?

2020-05-28 kl 14:31

Med vattenburen värme får man mycket jämnare värme, ingen fläkt som låter heller.

2020-05-28 kl 18:11

Golvvärme är förstås komfortabelt, men det fungerar utan. Dock är det avsevärt sämre om det inte finns vattenburen värme.
Min nuvarande vagn har vattenburen värme (el/gasol) men enbart elektrisk golvvärme. Jag brukar inte vara ute på vintern, men minusgrader har det varit på nätterna. Med golvvärme går det bra att gå barfota även då. Utan vill man gärna ha någon form av inneskor.

Vad din fuktmätare visar i en tillräckligt torr vagn vet jag inte. Det var därför jag rekommenderade att du provmäter i en vagn som det finns protokoll på att den är just tillräckligt torr. Så vet du vilket utslag du kan förvänta dig då.

2020-05-28 kl 20:27

Om man ska vintercampa på riktigt (dvs i områden där det kan vara rejält med minusgrader i en hel vecka) med en vagn i nämnd prisklass så tror jag helt klart på vattenburen värme som kan köras på el och gasol. Även slingor i golvet tycker jag, ger väldigt jämn värme. De svensktillverkade större märkena har väl även på äldre vagnar alde, och en välskött variant enligt den smak man har tror jag är bra val.

2020-05-28 kl 20:47

Tack för alla svar. Jag har googlat runt en hel del men blir fortfarande inte riktigt klok på alla beteckningar som finns. GLE, GDL, XL, etc. Man blir helt yr i bollen.

Jag gillar verkligen denna vagnen, Kabe 590 GLE 3. Men det verkar inte finnas så många av denna till salu för tillfället. FInns det någon annan vagn som har liknande planlösning?

Bild till planlösning: https://imgur.com/1n90yfC

Det jag gillar är att det finns en barnkammare, men samtidigt plats för barnen att sitta och greja vid dinetten utan att man behöver bädda om sängarna varje dag, plus att toaletten inte ligger innanför "dörren" där bak.

Vad finns det för liknande modeller från andra tillverkare?

2020-05-29 kl 10:55

På en vagn som står ute nu och inte är uppvärmd så är det c:a 10% fuktighet på alla ytor. Viktiga ställen att mäta på är golvets hörnor och runt hjulhus, runt fönster och takluckor. Värde över 15% måste kollas och förmodligen åtgärdas, över 25% då går du vidare till nästa vagn.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
  • 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842